Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Twitterze Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Zimowy płyn do spryskiwaczy – jaki wybrać i kiedy należy go użyć?

Płyn do spryskiwaczy Moje Auto zimowy

(zdj. Moje Auto)

Zmieniasz opony na zimowe, ale czy pamiętasz, że zmienić płyn do spryskiwaczy, rezygnując z letniego na rzecz specjalnego środka przystosowanego do użytkowania w niskich temperaturach? Zima to czas, kiedy trzeba poświęcić samochodowi znacznie więcej uwagi, ponieważ jest on narażony na wpływ szczególnie niekorzystnych czynników zewnętrznych. Brudne szyby to jeden z wrogów bezpiecznej jazdy i nie należy go akceptować. Kiedy jest ten właściwy moment na wymianę płynu do spryskiwaczy na zimowy?

Zabrudzone szyby utrudniają nam widoczność zarówno w dzień, jak i po zmroku. Nie mamy pewności, w jakiej odległości przed nami jedzie kolejny pojazd i nie jesteśmy w stanie prawidłowo ocenić tego, co dzieje się wokół nas na drodze. To jedna z przyczyn częstych wypadków drogowych zimą. Letnie płyny do spryskiwaczy zamarzają w znacznie wyższej temperaturze niż zimowe, co powoduje, że przy mrozach będą bezużyteczne.

Zimowy płyn do spryskiwaczy – czym się charakteryzuje?

Zimowy płyn do spryskiwaczy nie powinien zamarzać w temperaturze wyższej niż -20 st. Celsjusza. W jego składzie znajdziemy m.in. alkohol, który cechuje się intensywnym i nierzadko drażniącym zapachem. Zimowy płyn do spryskiwaczy Moje Auto jest dodatkowo aromatyzowany, aby neutralizować nieprzyjemny zapach alkoholu. Istotne jest, aby preparat wykazywał dobre właściwości czyszczące, usuwał zabrudzenia bez pozostawiania na szybach smug i zacieków. Dzięki temu zapewnisz sobie odpowiednią widoczność, co przełoży się na wzrost bezpieczeństwa jazdy.

Korzystanie zimą z letniego płynu do spryskiwaczy skutkuje jego zamarzaniem. Prawidłowe umycie szyb może być niemożliwe. Ponadto, letni płyn powoduje zaleganie cząstek lodu w zbiorniczku, czego efektem może być uszkodzenie układu spryskiwaczy.

Poważnym błędem jest też mieszanie obu płynów zimą. Letni płyn do spryskiwaczy obniża skuteczność zimowego, ponieważ nie jest odporny na zamarzanie. Wciąż jednak niektórzy kierowcy decydują się na ich połączenie i muszą zmierzyć się z dużym problemem, jakim jest zamarzanie pojemnika na płyn oraz z brakiem możliwości wyczyszczenia szyb podczas jazdy.

Kiedy należy wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy?

Nie czekaj na pierwsze mrozy. Zima niejednokrotnie zaskoczyła już kierowców, dlatego obserwuj prognozę pogody, aby odpowiednio wcześniej przygotować się na spadek temperatury. Jesienią oszczędnie, np. po 1 litrze, dolewaj do zbiorniczka zimowy płyn do spryskiwaczy. Kiedy się skończy, uzupełnij zbiornik.

Jak wymienić płyn do spryskiwaczy? Na starcie trzeba opróżnić zbiorniczek. Jeżeli znajduje się w nim jeszcze letni płyn do spryskiwaczy, preparat możesz go odessać. W tym celu skorzystaj z rurki i pompki do benzyny, która pozwoli Ci przepompować płyn do innego zbiorniczka. Przyda się na wiosnę, dlatego przechowaj go np. w plastikowej butelce. Alternatywą ją po prostu dłuższe przytrzymanie wajchy uruchamiającej spryskiwacz i zużycie go w całości letniego płynu na postoju.

Dolewamy zimowy płyn do spryskiwaczy

(zdj. Moje Auto)

Jak wybrać dobry zimowy płyn do spryskiwaczy?

Letni oraz zimowy płyn do spryskiwaczy charakteryzują się innymi cechami. W ciepłym okresie roku jego głównym zadaniem jest usuwanie owadów z szyby. W chłodne miesiące musi z kolei sprostać większym zabrudzeniem z błota i soli oraz dużej ilości śniegu. Z tego powodu do produkcji zimowego płynu do spryskiwaczy wykorzystuje się silny alkohol etylowy. Ważny jest zapach preparatu, który nie powinien być intensywny i drażniący, za to delikatny i przyjemny. Na rynku dostępnych mamy wiele rodzajów płynów, w tym tanie i słabej jakości o niekorzystnym wpływie na organizm człowieka. Ponadto ich stosowanie może skutecznie zniszczyć i odbarwić lakier.

Zwróć uwagę na temperaturę, w jakiej płyn zamarza. Nie wybieraj tych, które mają oznaczenie „do -5˚C”, ponieważ istnieje ryzyko związane z tym, że zamarznie już przy temperaturze -2˚C. Minimum to -10˚C, a im niższa temperatura zamarzania, tym lepiej.

Zamiast bańki z gotowym preparatem, możesz zdecydować się na koncentrat zimowego płynu do spryskiwaczy. Jedno opakowanie może być wystarczające na całą zimę, a proporcje mieszania możesz zmieniać, w zależności od panujących warunków. Przykładowo, gdy przez dłuższy czas temperatura nie spada poniżej -10˚C, do jednej miarki preparatu dodajesz dwie wody. W przypadku, w którym w ciągu doby temperatura spada poniżej -20˚C, zmień proporcje na odwrotne, do mieszanki dodaj dwa razy więcej koncentratu w porównaniu do wody.

Co się może stać, gdy płyn do spryskiwaczy nie zostanie wymieniony na zimowy?

Bardzo często zdarza się, że z jakichś przyczyn zapominamy o sezonowej wymianie płynu do spryskiwaczy. Co wtedy? Jeżeli w zbiorniku samochodu znajduje się letni płyn, a my zbyt późno się zorientujemy, możemy mieć kłopoty. Płyn zamarznie w przewodach, pompce i zbiorniczku. Może dojść do poważnych uszkodzeń w przypadku siarczystego mrozu. Jeśli mamy szczęście i mróz jest na tyle niewielki, że tylko zagęści płyn i zablokuje wężyki, jeszcze nic straconego. Wystarczy dolać płynu zimowego i kilkukrotnie włączyć spryskiwacze. Zawarty w płynie alkohol udrożni wężyki i wszystko wróci do normy.

Problem pojawi się wtedy, kiedy nie mamy płynu zimowego, nie ma go gdzie kupić, a samochodem trzeba wyjechać. W takiej sytuacji, zanim dojedziesz do najbliższego miejsca, gdzie możesz zakupić dobrej jakości płyn do spryskiwaczy, musisz improwizować.

Jak zrobić zimowy płyn do spryskiwaczy samodzielnie? Wystarczy zmieszać wodę z alkoholem i dodać odrobinę płynu do mycia naczyń. Jest to przepis niedoskonały, ale zabezpieczy podzespoły przed uszkodzeniem i pozwoli na ewentualne umycie szyb w trasie. W jak najkrótszym czasie należy jednak zaopatrzyć się w prawdziwy zimowy płyn do spryskiwaczy.

Podsumowanie informacji na temat wymiany płynu do spryskiwaczy na zimę

Dobry kierowca jest przezorny, zawsze stara się przygotować swój samochód do zimy. Wymieniając opony na zimowe czy zmieniając olej, nie można zapomnieć o płynie do szyb. W zimie płyn musi mieć określone własności myjące, ale przede wszystkim odporność na niskie temperatury. Pogoda nie będzie czekać na wymianę płynu, kierowca musi być od niej szybszy.

Jak już zostało wspomniane wcześniej, najlepiej wymienić płyn do spryskiwaczy jeszcze zanim zima uderzy na dobre. Pozwoli to bardziej zainteresować się instalacją i usunąć ewentualne nieszczelności czy przecieki. Jest to ważne szczególnie dlatego, że zimowy płyn jest nieco rzadszy i ujawni każdy przeciek, nawet jeśli jest on niewidoczny. Pamiętaj o okresowym sprawdzeniu instalacji i sezonowej wymianie płynu do spryskiwaczy.