Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

10 rad dla kobiet od Rajdowego Mistrza Europy

Kajetan Kajetanowicz radzi - poradnik kierowcy

(zdj. Moje Auto)

Kajetan Kajetanowicz zdobył swoje tytuły nie tylko dzięki umiejętności jazdy za kierownicą i ciężkiej pracy, ale również dzięki zachowaniu wszystkich zasad bezpieczeństwa na rajdach. O tym, jak jeździć bezpiecznie kierowcy rajdowi wiedzą najlepiej, bo zgodnie ze znaną w tym sporcie zasadą – zwycięzcy są na mecie. Trudna i fachowa nomenklatura używana w poradnikach dla kierowców często odstrasza kobiety od lektury. Z tego powodu Kajetan Kajetanowicz przygotował dla płci pięknej spis 10 porad, napisanych prostym i przystępnym językiem, które pomogą, każdej Pani dojechać zawsze bezpiecznie do celu.

10 kroków do królowej kierownicy

Bezpieczeństwo przede wszystkim – to dewiza, którą Kajetan Kajetanowicz wziął sobie do serca, startując w rajdach. Dzięki temu bezpiecznie dojeżdża do mety i walczy o największe tytuły. Podobnymi zasadami rządzi się jazda w ruchu drogowym. Tu także przestrzeganie kilku podstawowych zasad może ustrzec nas i naszych bliskich, z którymi podróżujemy, a także innych uczestników ruchu przed nieprzyjemnymi konsekwencjami lub nawet tragedią. Kajetan Kajetanowicz postanowił wyjść naprzeciw wszystkim uczestniczkom ruchu drogowego i przygotował 10 porad, które są zrozumiałe i przede wszystkim cenne:

  1. Szyby, lampy, lusterka

    Przed jazdą upewnij się, że masz czyste szyby, lusterka i lampy. Lepsza widoczność pozwala na szybszą reakcję w chwili zagrożenia, a czasami nawet jego uniknięcie. Tej zasady należy przestrzegać dosłownie o każdej porze roku. Wiosną, kiedy drzewa i krzewy budzą się do życia, aby w pełni się rozwinąć zaczynają pylić. Jeśli samochód zaparkowaliśmy pod drzewem to już po kilku godzinach na jego karoserii i szybach może pojawić się nalot. Powstałe zabrudzenia na szybie są szczególnie niebezpieczne ponieważ mogą ograniczać widoczność.

    Natomiast latem kiedy słupek rtęci przekracza 30 kresek to wielu kierowców jest bardziej roztargnionych. Dlatego warto mieć czyste lusterka aby dokładnie widzieć kto nas wyprzedza i w jakich okolicznościach drogowych. Istotne jest to aby określić czy wyprzedzający dobrze zaplanował manewr wyprzedzania i kontynuować jazdę swoim tempem, czy lepiej pomóc wyprzedzającemu i zbliżyć się bardziej do linii pobocza w celu zminimalizowania ryzyka zaistnienia niebezpiecznej sytuacji. Kiedy liście zaczynają spadać z drzew i dzień staje się coraz krótszy, to oczywiście oznacza że nastała jesień. O tej porze roku kierowcy zazwyczaj zmagają się jeszcze z częstymi opadami deszczu.

    Dlatego przed każą podróżą należy zrobić krótkie oględziny samochodu i przetrzeć szyby, lusterka i reflektory. Jednak największej ostrożności wymaga od kierowców zima. To najbardziej uciążliwa pora roku. Zimą należy pamiętać o czystych szybach, lampach i lusterkach, ale również o szeregu innych elementów samochodu jak np. dach i tablice rejestracyjne, które także nie powinny być brudne czy zaśnieżone.

  2. Fotel

    Gdy siadasz za kierownicą, sprawdź, czy fotel, lusterka i kierownica są dobrze ustawione. Poprawi to komfort Twojej jazdy, będziesz miała także dużo lepszą widoczność. Należy o to zadbać przed każdą podróżą. Wygodna pozycja podczas jazdy przekłada się na komfort, ten zaś na bezpieczeństwo. Zbyt daleko odsunięty fotel do tyłu może skutkować tym, że z trudem będziemy dosięgać stopami do pedału gazy, hamulca i sprzęgła. Nie trzeba mieć dużej wyobraźni żeby zobaczyć co może się stać w momencie gdy nasza stopa ześlizgnie się z pedały hamulca, który wciskamy w celu zatrzymania pojazdu na czerwonym świetle. Analogicznie jeśli fotel będzie przysunięty za blisko do kierownicy, to po pewnym czasie naszej podróży nasze ciało może zacząć drętwieć. Ruchy będą nieskoordynowane, a ponadto kolana mogą dotykać kierownicy, co podczas prowadzenia samochodu jest absolutnie niedopuszczalne gdyż może skutkować spowodowaniem wypadku.

  3. Nie zaglądaj do torebki w czasie jazdy

    Krótko i dosadnie – odwrócenie wzroku przy prędkości 50 km/h na 5 sekund sprawia, że w tym czasie auto może pokonać nawet 80 metrów bez Twojej kontroli!

  4. Odpoczynek

    Jeśli podczas jazdy pokonujesz wiele kilometrów to nie zapomnij o odpoczynku, choćby krótkim. Zmęczenie nie jest dobrym doradcą na drodze. Bardzo często powtarzamy sobie w myślach – jeszcze kilka kilometrów, jeszcze 5 minut – niestety każdy organizm ma swoje granice wytrzymałości. W wielu przypadkach wydaje nam się, że dobrze oszacowaliśmy nasze siły, a później okazuje się, że się przeliczyliśmy. Możemy zasnąć, zasłabnąć, omdleć. Zatem kiedy poczujemy znużenie, to im szybciej zdecydujemy się na krótki odpoczynek, tym wykażemy się większą rozwagą. Podczas odpoczynku jeśli pozwalają na to warunki atmosferyczne otwórzmy okno, w celu przewietrzenia kabiny, a najlepiej wyjdźmy z samochodu aby rozprostować kości. Robienie przerw podczas jazdy jest szczególnie ważne zimą, kiedy zaraz po wejściu do samochodu staramy się nagrzać jego wnętrze. Szybkie podwyższenie temperatury działa usypiająco!

  5. Nie poprawiaj makijażu za kółkiem

    Rzęsy, paznokcie, usta? Te sprawy, jakże ważne, najlepiej upiększać jednak w domu przed lustrem. To podobnie jak z torebką – w mgnieniu oka samochód przejeżdża naprawdę duży dystans bez kontroli kierowcy. Ponadto poprawienie makijażu wymaga precyzji, a nawet dobrze nam znana droga może być nieprzewidywalna. Samochód może najechać na dziurę, gałąź bądź przedmiot, który przypadkowo znalazł się na jezdni. Kiedy znajdziemy się w takiej sytuacji to próba makijażu może zakończyć się niepowodzeniem, a nierzadko poważnym uszczerbkiem na zdrowiu.

  6. Jedź oszczędnie

    Używając np. „podpowiadacza”, czyli strzałek na wyświetlaczu deski rozdzielczej. Gdy strzałka kieruje do góry – wrzuć wyższy bieg, gdy w dół – zredukuj go. Jeśli nie masz w samochodzie tego systemu, zmieniaj biegi w okolicach 2,5 – 3 tysięcy obr./min.

  7. Nowa ikonka na wyświetlaczu

    Pomarańczowa lub czerwona? Nie bagatelizuj awarii. Podpowiedzi znajdziesz w książce serwisowej samochodu. Jednak jeśli nie czujesz się w tym mocna – po prostu udaj się do serwisu lub zadzwoń do kogoś, kogo podejrzewasz o znajomość tematu. Na wszelki wypadek warto wozić w samochodzie książkę serwisową samochodu. Pomimo faktu, że żyjemy w czasach, w których Internet stał się najszybszym źródłem pozyskiwania wiedzy, to w tym przypadku trafną odpowiedź najszybciej znajdziemy w książce serwisowej naszego auta.

  8. Jakie paliwo do auta?

    Choć dla Pań wielu ta kwestia jest oczywista, czasem jadąc pożyczonym samochodem, zastanawiacie się, jakie wlać paliwo. Odpowiedź na to pytanie znaleźć można w dwóch miejscach: po wewnętrznej stronie wlewu paliwa będzie naklejka ze skrótem ON (olej napędowy, diesel) lub PB (czyli benzyna). Drugim miejscem jest dowód rejestracyjny i punkt P.3: benzynę oznacza literka P (Petrol), a olej napędowy literka D (Diesel). Aż wstyd się przyznać – sam się kiedyś pomyliłem .

  9. Jeśli musisz użyć telefonu – zrób to za pomocą systemu głośnomówiącego.

    W wielu nowych samochodach można połączyć telefon z systemem w głośnikach, przez co rozmowa nie rozprasza aż tak mocno. Ale pamiętaj, telefon przeszkadza w jeździe i jeśli nie musisz go wtedy używać, zrób to po zatrzymaniu się. Pamiętaj również, że nie wolno prowadzić samochodu z telefonem „przy uchu”. Jeśli się tego dopuścimy to będzie groził nam mandat. Telefon to moim zdaniem aktualnie największy złodziej czasu w naszym samochodzie.

  10. Buty

    Jasnym jest, że noga w szpilce wygląda oszałamiająco. Z pewnością dodają uroku, ale nie pomagają w jeździe. Warto wrzucić do bagażnika wygodne buty (bez obcasów) przeznaczone do samej jazdy. Zwiększy to pewność w używaniu pedałów gazu, hamulca i sprzęgła, a co za tym idzie – bezpieczeństwo.

„Wśród moich kibiców jest mnóstwo Pań i mam nadzieję, że te 10 prostych porad sprawi, że podróżowanie autem będzie przyjemniejsze i bezpieczniejsze. Często to właśnie Panie podróżują z małymi dziećmi, przez co aspekt bezpieczeństwa na drodze jest jeszcze istotniejszy. Choć w moich ustach może brzmieć to stronniczo, podróżowanie potrafi być bardzo przyjemne. Życzę Wam tyle samo powrotów, ile wyjazdów w poczuciu bezpieczeństwa, ale także wielkiej frajdy z jazdy. Przy okazji chciałbym bardzo podziękować wszystkim moim Kibickom za wparcie i do zobaczenia na rajdach!”

Konkluzje

  • Najbardziej doświadczeni kierowcy wiedzą, że priorytetem podczas prowadzenia samochodu jest bezpieczeństwo.
  • Niezależnie od pory roku przed każdą podróżą należy sprawdzić szyby, lampy i lusterka.
  • Zanim usiądziemy w fotelu kierowcy powinniśmy zadać o jego ustawienie, aby podróżować komfortowo.
  • Wszyscy kierowcy niezależnie od płci prowadząc auto powinni być maksymalnie skupieni na jeździe. W tym czasie nie zaleca się kobietom zaglądania do torebki, a mężczyznom do plecaków.
  • Podczas prowadzenia samochodu, a w szczególności jeśli to dłuższa podróż należy pamiętać o robieniu krótkich przerw.
  • Kobiety kierujące samochodem w tym samym czasie nie powinny poprawiać makijażu.
  • Mistrzynie kierownicy nie zapominają o oszczędnej jeździe, warto zapoznać się z kilkoma wytycznymi, których przestrzeganie pozwoli na zmniejszenie spalania paliwa.
  • Na wyposażeniu samochodu każdej kobiety powinna znajdować się książka serwisowa. To właśnie w niej znajdziemy opisane wszystkie kontrolki, to w znacznym stopniu przełoży się na wiedzę o stanie technicznym pojazdu.
  • Przed rozpoczęciem podróży samochodem który będziemy prowadzić pierwszy raz warto zapoznać się z rodzajem paliwa, które należy tankować. Wbrew pozorom do pomyłem na stacjach paliw dochodzi dość często 😊
  • Jeśli podczas prowadzenia samochodu musimy skorzystać z telefonu, to zróbmy to przestrzegając ogólnie obowiązujących zasad.
  • Każda kobieta powinna podróżować w wygodnych butach. Warto mieć w bagażniku jedną parę obuwia, które w żaden sposób nie będą obciążały stopy.

***

Kajetan Kajetanowicz – kierowca rajdowy (Automobilklub Polski), urodził się 5 marca 1979 r. w Cieszynie, mieszkaniec Ustronia; zawodnik LOTOS Rally Team, dwukrotny Rajdowy Mistrz Europy 2015 i 2016 oraz czterokrotny Rajdowy Mistrz Polski w latach 2010-2013.