Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Twitterze Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Zimowe opony – jakie wybrać, aby najlepiej sprawdziły się w trudną zimową aurę?

Zimowe opony – jakie wybrać, aby najlepiej sprawdziły się w trudną zimową aurę?

Zimowe opony – jakie wybrać, aby najlepiej sprawdziły się w trudną zimową aurę?

Opony zimowe to podstawa bezpieczeństwa w chłodnym okresie. Podpowiadamy, czym charakteryzuje się takie ogumienie i jak wybrać opony zimowe w zależności od tego, po jakich drogach głównie jeździmy.

Czym charakteryzują się zimowe opony?

Opona zimowa różni się od ogumienia letniego m.in. bieżnikiem. Klocki są grubsze, lameli jest więcej, a rowki są głębsze. Czemu służy taka konstrukcja? Opona zimowa ma skutecznie „wgryzać się” w śnieg. Przy tym budowa bieżnika jest tak pomyślana, żeby lamele nie ulegały zalepieniu. Głębsze rowki w porównaniu do opony letniej przyczyniają się do bardziej wydajnego odprowadzania wody czy błota, co jest bardzo istotne, bowiem często zimą jeździmy po brei pośniegowej, a nie ubitej powierzchni śnieżnej.

Ponadto opona zimowa charakteryzuje się specyficzną mieszanką. Często w jej składzie jest dużo więcej krzemionki w stosunku do ogumienia letniego. Mieszanka gumowa na zimę zachowuje miękkość mimo niskich temperatur, a tym samym zapewnia oponie lepszą przyczepność niż opona letnia, która twardnieje wraz ze spadkiem temperatury.

Więcej o różnicach między rodzajami ogumienia piszemy w artykule Kiedy trzeba zmienić opony na zimowe? Co musisz wiedzieć na temat obowiązku zmiany opon na zimowe?.

Jak czytać oznaczenia opon zimowych?

Ogumienie typowo zimowe powinno mieć na boku oznaczenie 3PMSF. Nazwa ta jest skrótem z angielskiego „three-peak mountain snowflake”. Symbol graficzny przedstawia płatek śniegu umieszczony wewnątrz góry z trzema szczytami.

Zgodnie z unijną dyrektywą z 2012 r., jest to jedyne oznaczenie opon świadczące o tym, że opona jest faktycznie zimowa. Żeby producent mógł umieścić symbol 3PMSF na swoich produktach, opony muszą przejść testy udowadniające ich zimowe właściwości. Charakterystyczny znak może zostać też umieszczony na oponach całorocznych, jeśli spełniają one normy dotyczące przyczepności na śniegu.

Co w takim razie z symbolem M+S (z angielskiego: „Mud+Snow”, czyli błoto plus śnieg), który często widuje się na oponach? Jest to po prostu deklaracja producenta, że opona powinna sprawować się dobrze zimą. Każda opona zimowa 3PMSF ma dodatkowo oznaczenie M+S, ale nie każde ogumienie M+S jest oponą zimową.

Jakie cechy wziąć pod uwagę przy wyborze zimowej opony?

Wybierając opony zimowe weźmy w pierwszej kolejności pod uwagę takie parametry, jak rozmiar, indeks prędkości oraz indeks nośności. Ogumienie powinno być dopasowane do felg, którymi dysponujemy, a także ciężaru oraz osiągów naszego samochodu.

Informacje o prawidłowym rozmiarze opon oraz indeksach znajdziemy w instrukcji obsługi auta. Jeżeli mamy wątpliwości, możemy skorzystać z internetowych przeliczników rozmiarów opon, które często znajdziemy na stronach sklepów oponiarskich.

Gdy ten etap mamy za sobą, możemy zacząć wybierać ogumienie według innych parametrów, w tym ceny, oporów toczenia wpływających na zużycie paliwa, generowanego hałasu, przyczepności na danej nawierzchni itd.

Zimowe opony a teren użytkowania

Zimowe opony a teren użytkowania

Zimowe opony a teren użytkowania – czy ma to znaczenie?

Opony zimowe warto dobrać m.in. ze względu na kategorię auta, roczne przebiegi i styl jazdy. Łączy się to bezpośrednio z tym, w jakich warunkach głównie użytkujemy samochód.

Jeśli jeździmy autem małym lub kompaktowym i głównie po mieście, a w trasy wybieramy się okazjonalnie, zdecydujmy się na opony klasy ekonomicznej lub średniej, które będą cechować się dobrym odprowadzaniem wody i błota oraz generowaniem niskiego hałasu. Alternatywnie możemy pomyśleć o ogumieniu wielosezonowym, o czym więcej piszemy w tekście Czy warto stosować opony całoroczne?.

W przypadku, w którym zimą pokonujemy dłuższe dystanse, a dodatkowo nasze auto ma dobre osiągi, rozważmy zakup opon klasy średniej bądź premium. Dobrym wyborem może być zimowe ogumienie asymetryczne, zapewniające lepsze trzymanie boczne w porównaniu do bazowych modeli symetrycznych.

Jeżeli często jeździmy po drogach wiejskich czy górskich, które mogą być mocno zaśnieżone, zwróćmy szczególną uwagę na rzeźbę bieżnika. Warte rozważenia mogą być zimowe opony kierunkowe, z klockami w kształcie litery „V”.

Testy opon zimowych – na które warto spojrzeć?

Przed kupnem opon, dobrze jest przejrzeć wyniki corocznych testów ogumienia. Warte uwagi są m.in. zestawienia przygotowywane przez największy niemiecki automobilklub ADAC, a także testy Niemieckiego Stowarzyszenia Nadzoru Technicznego GTÜ.

Dobrze będzie też rzucić okiem na testy przeprowadzane przez prasę branżową, na przykład magazyny Auto Motor i Sport czy brytyjski Auto Express. Najlepiej będzie sprawdzić kilka zestawień i wybrać te opony, które najlepiej sprawdzają się w kilku różnych testach, przeprowadzanych przy wykorzystaniu innych metod pomiarowych.

Ile kosztują opony zimowe?

Ceny ogumienia zimowego zależą m.in. od klasy opon oraz ich rozmiaru. Opony klasy ekonomicznej kosztują ok. 250-400 zł za sztukę. Ogumienie klasy średniej to wydatek rzędu 500-800 zł za jedną oponę. Ceny opon premium mogą przekraczać 1500 zł za sztukę.

Opony na zimę możemy kupić wiosną lub latem. Wtedy ich ceny są zazwyczaj niższe i możemy trafić na okazję, która pozwoli nam na przykład kupić opony klasy średniej w cenie ogumienia ekonomicznego.

 

 

Jak dbać o opony zimowe i na co zwrócić uwagę przy użytkowaniu?

Samochód zimą jest szczególnie narażony na zabrudzenia i niekorzystny wpływ warunków atmosferycznych. Powinniśmy dbać nie tylko o karoserię, ale też o opony.

Przy okazji mycia pojazdu, warto zastosować specjalny preparat zabezpieczający ogumienie, na przykład piankę do opon Moje Auto, która dodatkowo zapobiega pękaniu i starzeniu się gumy. Uwagi wymagają też felgi. Żeby oczyścić obręcze z soli i błota, można użyć środka z tzw. efektem krwawiącej felgi.

Kontrolujmy ogólny stan ogumienia, zwracając uwagę na ewentualne pęknięcia czy wybrzuszenia. Sprawdzajmy też głębokość bieżnika, który w przypadku opon zimowych powinien mieć przynajmniej 4 mm.

Pamiętajmy, że w Polsce nie wolno jeździć na oponach z kolcami. Warto za to zaopatrzyć się w łańcuchy śniegowe, szczególnie wtedy, gdy planujemy wyjazd w góry.