Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Samochody PRL – jakie kosmetyki do konserwacji starszych aut?

Samochody PRL

Wielu miłośników motoryzacji nie pozwala zapomnieć o prawdziwych perełkach z czasów PRL. Kultowe samochody PRL są częstym obiektem westchnień. Nic w tym dziwnego. Zachwycają one swoją prostą konstrukcją, unikalnym designem i śladami historii. Warto jednak pamiętać o tym, że stare samochody wymagają od użytkowników szczególnej dbałości o karoserię i wnętrze. Jakie kosmetyki sprawdzą się najlepiej do tego celu?

Jakie są najpopularniejsze samochody z czasów PRL?

W czasach PRL na ulicach polskich miast najczęściej można było spotkać samochody rodzimej produkcji. Nie brakowało również ciekawych pojazdów pochodzących z krajów Bloku Wschodniego, takich jak ZSRR, Czechosłowacja czy NRD. Jeśli chodzi o samochody osobowe i użytkowe, import aut z sąsiednich państw nie wystarczał polskiemu rynkowi. Konieczne było więc rozpoczęcie produkcji na własną rękę. Zapoczątkowała ją warszawska Fabryka Samochodów Osobowych (FSO), która rozpoczęła działalność w 1951 roku, a także bielska Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego (WSM), która kilkanaście lat później została przekształcona na Fabrykę Samochodów Małolitrażowych.

Samochody PRL

FSO Warszawa

Pierwszym samochodem osobowym, który produkowany był seryjnie w Polsce po zakończeniu II Wojny Światowej, był model FSO Warszawa. Auto produkowane było przez 22 lata w nakładzie ponad ćwierć miliona egzemplarzy. Samochód cieszył się bardzo dużą popularnością, ale ze względu na swoje duże rozmiary, a tym samym stosunkowo wysoką cenę, nie stał się pojazdem masowym. Warszawa była głównie wykorzystywana jako taksówka.

Syrena

Kolejny kultowy samochód z czasów PRL to Syrena, który charakteryzował się dość nietypowym źródłem napędu. Zastosowano w nim dwusuwowy silnik opracowany na bazie konstrukcji znanej z pomp strażackich. Syrena po raz pierwszy na rynku pojawiła się w 1957 r. Do 1972 r. produkowana była w Warszawie, natomiast w późniejszych latach już tylko w Bielsku.

Żuk

Żuk to samochód, który był najchętniej wykorzystywany przez rolników i sadowników. Prawdziwy przełom w produkcji tego modelu nastąpił w 1988 roku, kiedy to zadebiutowała odmiana z silnikiem wysokoprężnym. Łącznie wyprodukowano prawie 590 tys. egzemplarzy. Samochód świetnie sprawdzał się również jako taksówka bagażowa oraz pojazd strażacki.

Nysa

Przytaczając najciekawsze samochody PRL, nie można pominąć modelu, jakim była Nysa, produkowana aż do 1994 r. Był to samochód użytkowy, którego konstrukcja w głównej mierze bazowała na opisywanej wcześniej Warszawie. Największą popularnością cieszyła się Nysa w wersji mikrobusa.

Fiat 126p

Fiat 126p to kultowy samochód, o którym przyjęło się mówić, że zmotoryzował Polskę. Jest w tym stwierdzeniu dużo prawdy. „Maluch” był numerem 1. w czasach PRL i to właśnie jego najczęściej można było spotkać na polskich drogach. Fiat 126p produkowany był do 2000 r. Na przestrzeni lat model doczekał się licznych modernizacji. Łącznie w zakładach w Bielsku-Białej i Tychach wyprodukowano ponad 3 300 000 egzemplarzy.

To tylko kilka z najciekawszych propozycji, jeśli chodzi o kultowe samochody PRL. W rzeczywistości lista ta jest znacznie dłuższa. Dorzucić można do niej również Poloneza, Trabanta 601, Wartburga 353, Wołgę, Ładę i wiele innych fantastycznych modeli, które przez wielu miłośników motoryzacji są do dzisiaj wspominane, a przez niektórych – kolekcjonowane i użytkowane.

Jak zniwelować rysy na karoserii w kultowych samochodach?

Modele samochodów PRL nawet dzisiaj cieszą się ogromną popularnością wśród wielu osób. Ich użytkowanie i pielęgnacja nie są jednak tak proste, jak mogłoby się początkowo wydawać. Wielu miłośników oldtimerów zapomina, że pielęgnacja starszych samochodów nie może przebiegać tak samo, jak w przypadku najnowszych modeli pojazdów, w których stosuje się m.in. zupełnie inną technologię nakładania lakieru.

Samochody PRL nie mogą pochwalić się najwyższą jakością wykonania nadwozia. Z tego względu podczas niwelowania drobnych rys, należy zachować szczególną ostrożność. Kluczem do uzyskania lśniącej i pozbawionej zarysowań powłoki jest delikatne i rozważne wypolerowanie lakieru. Aby utrzymać ten efekt, należy nakładać wszelkiego rodzaju powłoki takie jak wosk lub mocniejsza ceramika oraz regularnie myć samochód. Warto pamiętać o tym, aby nigdy nie robić tego na myjni samochodowej. Wszelkie czynności pielęgnacyjne należy wykonywać wyłącznie ręcznie.

Jeśli chodzi o kosmetyki samochodowe PRL, które mogą się przydać, należy się zaopatrzyć przede wszystkim w wysokojakościowy szampon, delikatną gąbkę lub rękawicę, preparat do szybkiego odświeżenia lakieru oraz kół, a także miękki ręcznik z mikrofibry.

Czy pranie tapicerki jest bezpieczne w samochodach z czasów PRL?

Wiele osób zastanawia się, czy pranie tapicerki jest bezpieczne w samochodach z czasów PRL. Delikatne i często bardzo zużyte materiały budzą wątpliwości u wielu kierowców. Jeśli chodzi o czyszczenie środka kultowego pojazdu, sprawa wygląda bardzo podobnie, jak w przypadku mycia lakieru i usuwania z niego drobnych rys – można to zrobić, ale z należytą ostrożnością. Przede wszystkim należy unikać kosmetyków samochodowych przeznaczonych do najnowocześniejszych pojazdów. Są one bardzo silne i mogłyby uszkodzić tapicerkę nie najlepszej jakości, którą najczęściej można spotkać w starych samochodach. Decydując się na pranie tapicerki należy użyć wyłącznie preparatów, opracowanych z myślą o starszych, delikatniejszych pojazdach.

Jak odnowić środek samochodu z PRL?

Samochody PRL

Zastanawiasz się, jak odnowić środek samochodu z PRL? Najważniejszy jest kokpit! To właśnie w nim znajdują się wszystkie najważniejsze elementy potrzebne kierowcom podczas jazdy. Z tego powodu są one też najczęściej użytkowane, a tym samym narażone na zabrudzenia. Podczas czyszczenia wnętrza samochodu z PRL, trzeba pamiętać o tym, że poszczególne materiały mogą różnie zareagować na wykorzystywane preparaty. Ważne jest więc zaopatrzenie się w kilka rodzajów kosmetyków, które będą do nich odpowiednio przystosowane.

Więcej informacji o pielęgnacji wnętrza samochodu znajdziesz w artykule: https://www.moje-auto.pl/blog/porady/niezbedne-akcesoria-do-pielegnacji-wnetrza-samochodu.

O czym warto jeszcze pamiętać podczas odnawiania samochodu z PRL?

Polskie samochody PRL nadal mogą zachwycać. Jeśli tylko są w dobrym stanie technicznym i nie zostały poddane przeróbkom, z powodzeniem można je odnowić i cieszyć się ich unikalnym i kultowym wyglądem. Najważniejsza jest odpowiednia pielęgnacja, która w przypadku tak starych aut, powinna być dobrze zaplanowana. Bardzo istotny jest wybór odpowiednich kosmetyków, których w dzisiejszych czasach na szczęście nie brakuje na rynku. Jeśli chodzi o wnętrze pojazdu, w szczególności należy zadbać o zakamarki samochodu oraz jego elementy plastikowe. W przypadku karoserii kluczowe jest przede wszystkim stosowanie delikatnych preparatów i akcesoriów – takich, które nie uszkodzą dodatkowo powłoki lakierniczej. Częstym problemem są też zaparowane reflektory w samochodzie. Informacje o tym, jak sobie z nimi poradzić, znajdziesz w artykule: https://www.moje-auto.pl/blog/porady/zaparowane-reflektory-w-samochodzie.