Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Twitterze Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Najważniejsze przepisy drogowe – o czym musi pamiętać każdy kierowca?

Najważniejsze przepisy drogowe – o czym musi pamiętać każdy kierowca?

Najważniejsze przepisy drogowe – o czym musi pamiętać każdy kierowca?

W teorii każdy kierowca powinien znać na pamięć przepisy ruchu drogowego. Raz na jakiś czas warto jednak odświeżyć wiedzę. Przyjrzyjmy się ważnym zasadom z kodeksu ruchu drogowego.

Przepisy drogowe – podstawowe manewry

Prawo o ruchu drogowym wyróżnia następujące manewry:

  • wymijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku,
  • omijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok nieporuszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody,
  • wyprzedzanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku.

W przypadku omijania, szczególnie istotny jest przepis zabraniający wykonywania tego manewru, jeśli pojazd przed nami zatrzymał się przed przejściem dla pieszych. Warto pamiętać też o podstawach zwianych z wyprzedzaniem pojazdów silnikowych. Manewr ten jest zabroniony:

  • przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
  • na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi,
  • na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym ruch jest kierowany.

W większości przypadków należy wyprzedzać z lewej strony. Wyprzedzanie z prawej jest dopuszczalne na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu:

  • na jezdni jednokierunkowej,
  • na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku.
Pierwszeństwo - przepisy drogowe

Pierwszeństwo – przepisy drogowe

Kto ma pierwszeństwo przejazdu?

Przy okazji odświeżania wiedzy na temat przepisów drogowych dotyczących pierwszeństwa przejazdu, dobrze jest przypomnieć sobie hierarchię ważności sygnałów, znaków i przepisów. Przedstawia się ona następująco:

  • na pierwszym miejscu są polecenia i sygnały dawane przez osobę kierującą ruchem, np. policjanta,
  • następne w hierarchii są sygnały świetlne,
  • w trzeciej kolejności patrzymy na znaki drogowe,
  • na końcu stosujemy się do zasady prawej dłoni.

Nieco inne zasady obowiązują w przypadku tramwajów. Mają pierwszeństwo na skrzyżowaniach równorzędnych, przy zjeździe z ronda oznaczonym znakami „ustąp pierwszeństwa” i „droga z pierwszeństwem przejazdu” czy na rondzie bez oznaczenia o pierwszeństwie przejazdu podczas wjeżdżania i zjeżdżania. Także na skrzyżowaniu ze znakami trzeba ustąpić pojazdowi szynowemu, przy tej samej hierarchii (np. na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym).

O czym jeszcze warto pamiętać? Przy zmianie pasa ruchu, pierwszeństwo ma pojazd, który już jedzie tym pasem. Przy równoczesnej zmianie pasa przez dwa pojazdy, pierwszeństwo ma ten z prawej strony.

Rondo a skrzyżowanie – co mówią przepisy drogowe drogowe?

W kodeksie nie ma nawet takiego pojęcia, jak „rondo”. Definicja mówi o skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, na którym ruch odbywa się w jedną stronę dookoła placu czy wyspy. Jest ono oznaczane na wjeździe znakiem C-12, któremu bardzo często towarzyszy A-7, czyli „ustąp pierwszeństwa przejazdu”.

Dojeżdżając do ronda, zwróćmy uwagę na to, czy faktycznie przy drodze stoi charakterystyczny znak odwróconego trójkąta. Wprawdzie to rzadka sytuacja, ale jeśli go nie ma, to pierwszeństwo mają pojazdy wjeżdżające na skrzyżowanie, a nie jadące rondem.

Fotoradar - przepisy drogowe

Fotoradar – przepisy drogowe

Prędkości na drogach – podstawowe informacje

Dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (samochodów, motocykli, pojazdów ciężarowych), obowiązują następujące ograniczenia prędkości na drogach:

  • autostrada – 140 km/h,
  • droga ekspresowa dwujezdniowa – 120 km/h,
  • droga ekspresowa jednojezdniowa – 100 km/h,
  • droga dwujezdniowa o co najmniej o dwóch pasach w każdą stronę – 100 km/h,
  • pozostałe drogi, czyli de facto trasy poza obszarem zabudowanym – 90 km/h,
  • obszar zabudowany – 50 km/h w godzinach od 5:00 do 23:00 oraz 60 km/h od 23:00 do 5:00,
  • strefa zamieszkania – 20 km/h.

Co trzeba wiedzieć o zatrzymaniach i postojach?

Zatrzymanie i postój bywają mylone, ale przepisy ruchu drogowego wyraźnie je oddzielają. Jest to związane m.in. z innymi zakazami dotyczącymi zatrzymania i postoju.

Zatrzymaniem jest unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż minutę, a także każde unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów. Postój to unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż minutę.

Zatrzymania zabrania się m.in. bezpośrednio na oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdów kolejowych i tramwajowych, skrzyżowań, przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych, a także w tunelach, na mostach, wiaduktach czy przystankach.

Każdy postój jest zatrzymaniem, więc wszędzie tam, gdzie zatrzymanie jest zakazane, nie może dojść do postoju. Dodatkowo postój jest zabroniony np. w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd oraz dostęp do prawidłowo zaparkowanego pojazdu, przed i za przejazdem kolejowym, w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu.

Więcej o kwestii tego, gdzie może stać nasz samochód, piszemy w tekście Parkowanie na chodniku – co mówią przepisy?.

Obowiązkowe wyposażenie samochodu

Lista obowiązkowego wyposażenia samochodu jest bardzo krótka i obejmuje:

Zalecamy ponadto wożenie ze sobą kamizelki odblaskowej, a najlepiej czterech lub pięciu, dla każdego pasażera. To nie tylko kwestia bezpieczeństwa. Przepisy drogowe nakazują ich noszenie pieszym po zmroku poza terenem zabudowanym.

Przepisy ruchu drogowego, które mało kto zna

W Danii przed uruchomieniem samochodu należy sprawdzić, czy pod autem nie leży człowiek. W Niemczech można prowadzić nago, pod warunkiem, że nie gorszy to innych kierujących. Jakie nietypowe przepisy obowiązują w Polsce?

Wbrew pozorom, nie ma ich tak wiele, ale kilka warto sobie przyswoić, szczególnie tych, które mogą skończyć się mandatem. Kara może nas spotkać na przykład za jazdę w szkłach kontaktowych.

Jeśli mamy wadę wzroku, warto zerknąć na odwrotną stronę prawa jazdy i sprawdzić rubrykę 12. Będzie tam wpisany kod, jaki lekarz podał przy okazji wydawania zaświadczenia dopuszczającego do kierowania pojazdami.

Jeżeli widnieje tam kod 01.01, to mamy obowiązek jazdy w okularach. Jeśli zaś znajduje się tam kod 01.02, to należy mieć soczewki kontaktowe. W przypadku kodu 01.06 dopuszczalne jest prowadzenie pojazdów zarówno w okularach, jak i szkłach. Gdy w trakcie kontroli policjant zobaczy na prawie jazdy kod 01.02, a na nosie będziemy mieć okulary, może przyznać mandat w wysokości 500 zł za jazdę bez uprawnień. Żeby zmienić kod, trzeba ponownie wybrać się do lekarza i złożyć wniosek o nowy dokument.

Mandatem może się też skończyć trąbienie, na przykład w sytuacji, w której ktoś przed nami stoi mimo zielonego światła. Prawo zabrania używania sygnału dźwiękowego na obszarze zabudowanym, jeżeli nie jest to związane z bezpośrednim niebezpieczeństwem.

Jakie jeszcze perełki można znaleźć? W kodeksie znajdziemy m.in. zakaz zatrzymywania zwierząt na jezdni. Jest też zapis o mało znanym ograniczeniu prędkości. Nie możemy jechać szybciej niż 40 km/h motocyklem (również z przyczepą), czterokołowcem lub motorowerem, jeżeli przewozimy dziecko w wieku do 7 lat. Powyżej tej granicy wiekowej, ograniczenie nie obowiązuje. Przy okazji nietypowych przepisów, warto odświeżyć sobie wiedzę o oklejaniu szyb. Piszemy o tym w artykule Przyciemnianie szyb a przepisy – czy można przyciemniać szyby w aucie?.

Bez względu na to, jakie obowiązują przepisy, pamiętajmy, że najważniejsze jest bezpieczeństwo. W razie wątpliwości co do tego, jak się zachować, po prostu zwolnijmy lub ustąpmy pierwszeństwa, nie ryzykujmy stłuczki czy wypadku.