Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Jazda na luzie – czy warto korzystać z biegu jałowego?

Bieg jałowy

Jazda na luzie wciąż cieszy się popularnością wśród kierowców, zwłaszcza tych z wieloletnim doświadczeniem za kierownicą. Niegdyś miała ona sens – starsze samochody były zbudowane w zupełnie inny sposób niż te produkowane teraz. Obecnie korzystanie z biegu jałowego może jednak powodować szybsze zużywanie się ważnych komponentów. Sprawdź, co warto wiedzieć o jeździe na luzie.

  • Na biegu neutralnym silnik pracuje na minimalnych obrotach i nie jest połączony z kołami.
  • Jazda bez biegu nie powoduje oszczędności paliwa w nowoczesnych autach. Może przyspieszać zużycie sprzęgła i hamulców.
  • Jazda na biegu neutralnym to mniejsza kontrola nad autem i mniejsza skuteczność hamowania.
  • Jazda na biegu jałowym nie łączy się z mniejszym spalaniem paliwa. Sprawdź średnie spalanie auta, skorzystaj z naszego kalkulatora spalania!

 

Jazda bez biegu jest możliwa niezależnie od rodzaju i roku produkcji samochodu. W większości przypadków jest ona jednak zupełnie niewskazana. Miała sens jedynie w samochodach produkowanych przed latami 90. XX wieku, które obecnie niezwykle rzadko poruszają się po drogach.

Bieg jałowy – co to?

Jazda na luzie - skrzynia biegów

Bieg jałowy to położenie dźwigni zmiany biegów w samochodzie, w którym silnik nie jest bezpośrednio połączony z kołami. W tym trybie jednostka napędowa pracuje na minimalnych obrotach, a pojazd nie porusza się. Bieg jałowy umożliwia np. zatrzymanie się na światłach czy w korku drogowym bez potrzeby wyłączania silnika. W manualnej skrzyni biegów bieg jałowy to neutralny bieg, natomiast w automatycznej często oznacza położenie ,,N’’ na dźwigni.

Przeczytaj też: Przewodnik po różnych rodzajach skrzyń biegów – automatyczna i manualna

Jazda na luzie a stare praktyki

Gałka skrzyni biegów

Kiedyś młodych kierowców uczono, że jazda na luzie powoduje zmniejszenie spalania paliwa. Rzeczywiście tak było, jednak współczesne auta produkuje się już zupełnie inaczej. Wielu kierowców zachowało ten nawyk, dlatego wciąż korzystają z biegu jałowego tak często, jak tylko się da. Może to jednak powodować nadmierne zużycie ważnych elementów pojazdu.

Ważne: Jeśli nie chcesz, by Twój samochód częściej wymagał wizyt u mechanika, nigdy nie używaj biegu jałowego do jazdy.

Czym grozi jazda na luzie?

Bieg neutralny

Jazda bez biegu obecnie nie tylko nie powoduje oszczędzania paliwa, lecz także może doprowadzić do jego zwiększonego zużycia. Co więcej, taka praktyka jest obciążająca dla hamulców. Na biegu samochód jest bowiem w stanie hamować samodzielnie – silnikiem.

Częsta jazda na biegu jałowym może powodować też szybsze zużywanie się sprzęgła, zwłaszcza gdy poruszasz się po mieście. Regularna zmiana biegu na luz i odwrotnie jest bowiem bardzo obciążająca dla tego podzespołu. Odbija się to również na silniku, a warto pamiętać, że wymiana tego elementu jest niezwykle droga.

Uwaga: Uszkodzenia ważnych podzespołów zwiększają się, gdy bieg jałowy jest używany do jazdy z dużą prędkością – np. podczas staczania się z górki. Regularne powtarzanie takiego zachowania może spowodować bardzo szybkie zniszczenie drogich i ważnych części auta.

Jazda na biegu jałowym a bezpieczeństwo

Jazda na biegu neutralnym

Jeżdżąc na biegu jałowym, nie masz pełnej kontroli nad autem. Może być to problemem zwłaszcza w sytuacji, gdy jedynym sposobem na uniknięcie kolizji jest wciśnięcie gazu. Na włączonym biegu jest to łatwe, ale na luzie wymaga zdecydowanie więcej czasu. Ułamki sekund, które są potrzebne do wrzucenia biegu, mogą spowodować, że nie zdążysz uniknąć zderzenia.

Na biegu jałowym nie można też korzystać z hamowania silnikiem, które jest niezbędne podczas zjeżdżania z górki. Ciągłe naciskanie pedału hamulca powoduje jego przegrzewanie, a więc zmniejszenie siły zatrzymywania pojazdu.

Kiedy można korzystać z biegu neutralnego?

Manulana skrzynia biegów

Bieg jałowy można zastosować wtedy, gdy wiesz, że przez dłuższą chwilę nie będziesz się poruszać. Nie warto jednak używać go, gdy zatrzymujesz samochód na górce. Przed stoczeniem samochodu chroni bowiem nie tylko hamulce ręczny, lecz także cały układ napędowy.

Podsumowując, samo jeżdżenie na luzie nie jest wskazane. Wiele osób wciąż tak robi, ale wynika to głównie z ich starych nawyków. Obecnie nie ma sytuacji, w której jazda bez biegu byłaby uzasadniona. Wręcz przeciwnie, może być ona niebezpieczna i szkodliwa dla pojazdu. W końcu zmniejsza skuteczność hamowania.

Zobacz też: