Jak dbać o deskę rozdzielczą i plastiki wewnątrz auta?

Czysty kokpit

(zdj. Moje Auto)

Udział tworzyw sztucznych w masie samochodów osobowych z każdym rokiem drastycznie wzrasta. W latach 1980-1990 wynosił 7,5%, w samochodach produkowanych w latach 1991-2004 -17%, a w samochodach produkowanych w latach 2005-2015 szacuje się, że zwiększył się do ok. 38%.

Głównym materiałem, z którego zbudowane są elementy tworzywowe to poliuretany, polipropyleny, polietyleny, poliwęglany. Średnie wykorzystanie tworzyw sztucznych w konstrukcji samochodów osobowych to: wnętrze pojazdu około 65%, – nadwozie około 15%, – układ napędowy około 10%, – osprzęt elektroniczny około 5%, – oraz podwozie około 5% [1].

Wykorzystanie tworzyw sztucznych w budowie samochodów osobowych ma pozytywne, jak i negatywne aspekty. Na pewno zmniejsza się masa pojazdu, co ma pozytywny wpływ na spalanie. Tworzywa sztuczne łatwiejsze są w obróbce, jak również są tańsze, co wpływa na końcową cenę pojazdu. Do negatywnych aspektów należy na pewno jakość i trwałość materiałów.  

Tworzywa sztuczne wykorzystywane do produkcji samochodów osobowych

Można je podzielić na:

  • Termoplasty, czyli materiał, który po podgrzaniu staje się miękki i łatwy w formowaniu, natomiast po ochłodzeniu twardnieje przyjmując nową formę jest to: polietylen (deska rozdzielcza, chlapacz przedni i tylni), polipropylen (listwa zderzaka przedniego i tylnego, osłona reflektora przedniego, deska rozdzielcza), polichlorek winylu (listwa drzwi, listwa błotnika przedniego, osłona szyby tylnej, przedniej) polistyren, polioctan winylu.
  • Duroplasty, które topią się i nie rozpuszczają w wysokich temperaturach, są twarde i kruche oraz łamliwe przy uderzeniu, np.: bakelit, i inne fenoplasty, żywice poliestrowe, epoksydowe, poli(tlenek etylenu), poli(tlenek winylu), poliacetylen, niektóre poliamidy (deska rozdzielcza).
  • Elastomery posiadają gumową elastyczność nawet w podwyższonej temperaturze – posiadają właściwości podobne do kauczuku (stosowane głownie do produkcji, uszczelek, nakładek zderzaków, spojlerów).

Deska rozdzielcza w samochodzie to jego wizytówka, na którą zwracamy uwagę zaraz po wejściu do samochodu. Na rynku możemy znaleźć wiele preparatów do pielęgnacji, czyszczenia elementów z tworzyw sztucznych wewnątrz samochodu zwanych powszechnie kokpitem.

Rodzaje produktów do pielęgnacji kokpitu

Na rynku znajdziemy preparaty, podzielone na sposób aplikacji: są to pojemniki aerozolowe pod ciśnieniem oraz preparaty podawane w formie atomizera. Kolejnym podziałem są produkty na bazie składników nierozpuszczalnych w wodzie tzw. oleje silikonowe oraz produkty na bazie emulsji silikonowej rozpuszczalne w wodzie (łatwe do usunięcia). Możemy również podzielić produkty ze względu na właściwości użytkowe: wysoki połysk, satynowy połysk lub matowe. Znajdziemy również na rynku ściereczki do czyszczenia i pielęgnacji kokpitu. Jak wybrać w takim razie odpowiedni produkt?

Zastanówmy się na jakie procesy chemiczne są narażone elementy z tworzyw sztucznych w naszych samochodach i jak możemy opóźnić skutki ich działania. Degradacja łańcuchów polimerowych w tworzywach sztucznych jest jednym z najgroźniejszych procesów zachodzących na tego typu materiałach (czyli proces, w którym zachodzą zmiany w strukturze materiału). Prowadzi do zmniejszenia masy cząsteczkowej, może być ona wywołana czynnikami fizycznymi (takimi jak ciepło, promienie świetlne) lub chemicznymi (tlen, ozon, kwasy, zasady, agresywne media).

Materiały, z których zbudowane jest wnętrze naszego samochodu często, mimo wykorzystania materiału o wysokiej odporności, posiadają w składzie substancje, które znacząco obniżają ich jakość. Są to: barwniki, stabilizatory, zanieczyszczenia chemiczne.  Dodatkowo w powietrzu możemy znaleźć substancje takie, jak: tlenek węgla, tlenek azotu, ditlenek siarki, tritlenek siarki, które w połączeniu z wilgocią tworzą mocne kwasy nieorganiczne osadzające się na powierzchni, powodując ich degradację. Pierwszym widocznym znakiem zachodzenia tych procesów jest zmiana zabarwienia powierzchni, czyli żółknięcie, brak połysku, zmatowienie.

Zatem jak chronić powierzchnię przed niebezpiecznym wpływem czynników zewnętrznych?

Otóż, systematyczna pielęgnacja produktami wyprodukowanymi przez markowego producenta, zapewni nam bezpieczeństwo czyszczonych powierzchni. Producenci markowych produktów wykorzystują surowce najwyższej jakości, jak również przeprowadzają szereg badań potwierdzających ich jakość. Do grona takich produktów należy marka Moje Auto, która posiada w swojej ofercie: kokpity błyszczące i matowe w formie aerozolu, kokpit protectant błyszczący i matowy w atomizerze, mleczko do kokpitu satynowy mat oraz błysk w atomizerze oraz ściereczki do kokpitu matowe i błyszczące.

Moje Auto KOKPIT w aerozolu posiada w składzie węglowodory alifatyczne oraz substancje natłuszczające typu olej silikonowy. Produkty te są łatwe w użyciu dzięki pojemnikowi pod ciśnieniem, pozostawiają na powierzchni warstwę ochronną, która chroni powierzchnię przed czynnikami zewnętrznymi. Dodatkowo posiada w składzie przyjemną nutę zapachową, dostępną w różnych wariantach.

Preparat Kokpit

(zdj. Moje Auto)

Wielu użytkowników preferuje produkty matowe, twierdząc, iż nie powoduje to odbijania promieni słonecznych od powierzchni, również możemy zaproponować taką wersje produktu. Używając takich produktów, musimy jednak pamiętać, iż zawierają one substancje nierozpuszczalne w wodzie i natłuszczające – zatem nie należy ich używać na elementy, takie jak: kierownica, drążek zmiany biegów, pedały, gdyż może spowodować to zagrożenie podczas jazdy. Musimy również uważać na elementy szklane: szyba samochodowa, gdyż usunięcie z takiej powierzchni, wymaga użycia substancji odtłuszczających.

Kokpit PROTECTANT błyszczący oraz matowy są produktami zawierającymi w składzie emulsję silikonową wodorozcieńczalną. Produkty te nakładamy za pomocą ściereczki z mikrofibry (nie stosujemy ręczników papierowych, gdyż pozostałości ich mogą pozostać w newralgicznych miejscach). Dzięki zastosowaniu ściereczki produkt rozprowadzamy równomiernie, nie pozostawiając smug i zacieków. Na powierzchni zostaje delikatna powierzchnia ochronna, która zabezpiecza nam materiał oraz odpycha zabrudzenia, dzięki unikalnym dodatkom, a dodatkowo zostawia przyjemną nutę zapachową. Produkty możemy wybrać w dwóch wersjach użytkowych: błyszczącą lub matową.

Kokpit Protectant

(zdj. Moje Auto)

Mleczko do kokpitu satynowy mat oraz błysk, są produktami zawierającymi w składzie unikalne składniki takie jak olej z awokado czy polimer ochronny, chroniący powierzchnię nie tylko przez zabrudzeniami, ale przywracający naturalny kolor czyszczonej powierzchni. Posiada w składzie przyjemny zapach, jak również dodatki odpowiedzialne za odpychanie brudu i kurzu, wysoko lepka konsystencja zapewnia nam komfort podczas czyszczenia powierzchni pionowych. Również posiadamy tu dwie wersje: błyszczącą oraz matową.

Mleczko do kokpitu

(zdj. Moje Auto)

Ściereczki do kokpitu matowe oraz błyszczące, nasączone są substancjami pielęgnującymi których zadanie polega na odświeżeniu i zabezpieczeniu oraz pozostawieniu przyjemnej nuty zapachowej. Jednak ten rodzaj aplikacji zalecany jest do mycia bieżącego, tzn.  odświeżenia powierzchni ze względu na ograniczenia wchłanialności substancji pielęgnujących tego materiału. Jeśli chcemy pielęgnować powierzchnię gruntownie, zalecamy użycie produktu w formie preparatu lub mleczka.

Ściereczki Softi

(zdj. Moje Auto)

Podsumowanie

Na rynku znajduje się szeroka gama produktów do pielęgnacji kokpitów. Przy wyborze musimy kierować się wyborem profesjonalnego producenta takich preparatów, co zapewni nam wysoką skuteczność i znacznie opóźniając efekt starzenia się elementów z tworzywa.