Wosk na mokro, czy sucho? Jaką technikę stosować do nabłyszczania auta? Sprawdźcie!

Woskowanie na mokro

(zdj. Moje Auto)

Stosowanie wosków samochodowych, sprawia że nasza karoseria jest chroniona przed czynnikami atmosferycznymi, a także pogłębia naturalny kolor. Na dobór wosku ma wpływ kilka elementów. Podstawowe z nich to: wiek samochodu, stan karoserii auta, sposób nakładania wosku (czy będziemy woskować samochód świeżo umyty i jeszcze mokry, czy wysuszony). Wybór metody woskowania także nie jest przypadkowy i zależy przede wszystkim od preparatu, który chcemy zastosować.

Woskowanie „na mokro”

Woskowanie auta na mokro przebiega dużo szybciej niż na sucho. Płynna formuła zastosowana w tego typu woskach pozwala nam dotrzeć do wszystkich zakamarków karoserii. Co jest ważne, stosując ten rodzaj woskowania, możemy wykonywać czynności mające na celu zabezpieczenie i odświeżenie karoserii zaraz po umyciu samochodu na mokry lakier, stąd nazwa „wosk na mokro”.

Jednak to nie koniec listy zalet tego rodzaju wosku, a dopiero początek. Woskowanie auta „na mokro” pozwala zamaskować drobne rysy, które powstają na karoserii samochodu podczas jego użytkowania. Zatem delikatne otarcia, ryski powstałe poprzez uderzenia zamka kurtki podczas wsiadania i wysiadania czy nawet zadrapania spowodowane cienkimi gałęziami krzewów przestaną mieć znaczenie. Wosk „na mokro” powinien sobie poradzić ze znacznie dłuższą listą przypadkowych niechcianych zdarzeń losowych.  

Sposób aplikacji

Kolejny ważny aspekt tyczy się metody nakładania wosku na lakier samochodu. Wosk „na mokro” stosuje się bezpośrednio na umyte auto, po którym zazwyczaj jeszcze ścieka woda. Sposób aplikacji jest bardzo prosty i szybki. Wystarczy spryskać karoserię woskiem i wytrzeć ją do sucha za pomocą ściereczki z mikrofibry. Jedyną rzeczą, o której należy pamiętać, to warunki atmosferyczne, które niestety mają znaczący wpływ na efekt. Nie zaleca się stosowania techniki „na mokro” przy niskich temperaturach. Wprawdzie nie istnieje żadna umowna granica, ale większość ekspertów radzi, aby przełożyć woskowanie na inny termin, jeśli temperatura oscyluje w okolicach 15 stopni Celsjusza. Podobnie nie powinno się woskować samochodu w pełnym słońcu, kiedy słupek rtęci na termometrze wskazuje więcej niż 25 kresek. Decyzja o przeprowadzeniu procesu woskowania w takich warunkach może okazać się „syzyfową pracą”, gdyż woda wymieszana z woskiem będzie bardzo szybko wysychać na karoserii.

Mycie samochodu

(zdj. Moje Auto)

Na rynku jest kilka godnych uwagi produktów określanych mianem wosku „na mokro”. Kierowca przed zastosowaniem któregokolwiek z nich powinien dokładnie zapoznać się ze sposobem użycia zalecanym przez producenta. Każdy preparat, mimo że jest przeznaczony do tego samego, to najpewniej będzie różnił się składem chemicznym. Niektóre z nich przed użyciem należy rozcieńczyć z wodą. Tutaj istotne jest sprawdzenie na butelce zalecanych proporcji.

Częstotliwość woskowania

Zanim zapadnie decyzja o przeprowadzeniu woskowania „na mokro” kierowca również powinien uświadomić sobie, że to zabieg wymagający regularności. Producenci rzadko umieszczają na opakowaniu informację o zalecanej częstotliwości woskowania. Wśród miłośników motoryzacji najczęściej panuje przeświadczenie, że ma to się odbywać co kwartał, dokładnie zaraz przed zakończeniem bądź przed rozpoczęciem kolejnej pory roku;
– przed rozpoczęciem i po zakończeniu zimy. Zima to bezsprzecznie najtrudniejszy okres dla wszelkich pojazdów mechanicznych. Z uwagi na często panujący mróz, który jest inwazyjny poprzez tworzenie pokryw lodowych na karoserii i szybach.
– po każdym trzecim myciu samochodu. W tym przypadku pierwsze skrzypce odgrywają warunki atmosferyczne. Im brzydsza pogoda, tym szybciej auto traci swoje walory estetyczne i wymaga mycia. Zatem stosując się do tej zasady trudno jednoznacznie wskazać jakie odstępy czasu będą dzieliły jedno woskowanie od drugiego.

Nakładanie wosku na mokro

(zdj. Moje Auto)

Ostatni z kluczowych aspektów dotyczy równomierności nakładania preparatu na poszczególne materiały, które zostały wykorzystane do produkcji samochodu. Należy przez to rozumieć, że mniej więcej taka sama ilość wosku powinna osiąść na masce auta, jak również w trudno dostępnych miejscach. Takie podejście zagwarantuje równomierny połysk. Należy też pamiętać, że większość wosków „na mokro” nie nakłada się na szyby auta, ponieważ jest on przeznaczony przeważnie do karoserii.

Woskowanie „na sucho”

Woskowanie na sucho to proces z użyciem wosku w formie pasty. Wykonuje się je przede wszystkim na nieco starszych i zniszczonych karoseriach, pamiętając, że przed nałożeniem wosku należy dobrze osuszyć samochód i pozbyć się wszelkich zanieczyszczeń. Wosk w formie pasty, mimo że nakładanie jest bardziej problematyczne niż w przypadku wosków „na mokro”, za to daje efekty dużo bardziej spektakularne.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że wosk „na sucho” jest przeznaczony dla osób cierpliwych, które posiadają nieco więcej czasu. Nakładanie wosku „na sucho” jest czasochłonne i wymaga dokładności. Jednak to nie zniechęca większości kierowców, a wręcz przeciwnie. Pasjonaci motoryzacji uwielbiają spędzać czas ze swoim autem, niektórzy poświęcają na to każdą wolną chwilę. Woskowanie „na sucho” to w ich rozumieniu przyjemnie spędzony czas. Zatem nic więc dziwnego, że to jedna najpopularniejszych metod woskowania.

Ściereczki z mikrofibry

(zdj. Moje Auto)

W przypadku osób, które nie przepadają za konserwowanie samochodu, a mimo to cenią sobie, kiedy ich auto jest czyste wosk „na sucho” też ma dla nich coś do zaoferowania. Mianowicie jest to efekt. Dokładnie umyte i wytarte auto nawoskowane pastą „na sucho” gwarantuje bardzo dobry efekt wizualny. Samochód niemal od razu wygląda, jakby miał kilka lat mniej.

Skupiając się na kwestii regularności, można przyjąć podobną zasadę co w przypadku wosku „na mokro”.

Woskowanie na mokro vs woskowanie na sucho

(infografika Moje Auto)

Jak nabłyszczać lakier przy pomocy wosku na mokro?

Prawidłowe nabłyszczenie lakieru samochodu przy pomocy wosku na mokro wcale nie jest takie trudne jak mogłoby się wydawać. Jednak należy pamiętać o kilku zasadach. Przeanalizujmy ten proces w kilku krokach.

KROK 1: Myjemy i spłukujemy samochód wodą.

Jest to bardzo ważny krok, mający duże znaczenie na efekt końcowy. Najlepiej przed woskowaniem umyć samochód ręcznie, stosując dobrej jakości szampon. Następnie po dokładnym naniesieniu preparatu myjącego na karoserię, dobrze spłukujemy cały samochód strumieniem bieżącej wody. Staramy się dobrze spłukać, zarówno detergenty, jak i nieczystości, aby przy woskowaniu nie powstały źle wyglądające smugi.

KROK 2: Spryskujemy jeszcze mokrą powierzchnię preparatem „Wosk na mokro”.

Przed nałożeniem wosku należy pamiętać o odpowiedniej temperaturze. Temperatura karoserii samochodu podczas nakładania wosku nie powinna przekraczać 20 stopni Celsjusza. W słoneczne dni, kiedy karoseria jest mocno nagrzana, woda bardzo szybko wysycha na powierzchni samochodu, przez co woskowanie na mokro staje się niemożliwe.

Gdy mamy dobrze przygotowany, wyczyszczony samochód, spłukany bieżącą wodą i jesteśmy pewni, że temperatura karoserii jest odpowiednia, możemy nanieść preparat Moje Auto Wosk na mokro. To skuteczny preparat nabłyszczający na bazie wosku do stosowania na mokry lakier. Preparat jest niezwykle prosty w zastosowaniu, szybki i skuteczny w działaniu.

KROK 3: Wycieramy do sucha czystą i miękką szmatką.

Po naniesieniu wosku na karoserię, możemy delikatnie zacząć ja polerować przy użyciu ścierki z mikrofibry. Stosując te ściereczki, mamy pewność, że polerowanie będzie wykonane dobrze, i że po ściereczkach nie pozostaną na karoserii żadne fragmenty materiału, z którego są zrobione. Woskując samochód, należy pamiętać, żeby warstwa wosku była wszędzie dokładnie tej samej grubości, oraz żeby nakładać wosk na dobrze oczyszczoną karoserię, na której nie pozostały żadne drobinki kurzu czy pyłu.

Wosk na mokro

(infografika Moje Auto)

Pamiętajmy, że lakier samochodowy, jak i inne elementy samochodu, z czasem się zużywa. Regularne czyszczenie i pielęgnacja, z użyciem środków od renomowanych firm, pozwoli nam cieszyć ze świeżego, nowego wyglądu samochodu przez dłuższy czas. Samodzielne nakładanie wosku na karoserię daje nam gwarancję dobrego efektu, a odświeżona, odmłodzona karoseria poczucie ogromnej satysfakcji z wykonanej pracy. 

Wosk na mokro Moje Auto przyspiesza wysychanie lakieru po umyciu, a jednocześnie go nabłyszcza. Chroni również przed działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Konkluzje

  • Lakier na karoserii samochodu powinno się pielęgnować regularnie.
  • Woskowanie lakieru, to jedna z najlepszych metod chroniących i nabłyszczających.
  • Woski do pielęgnacji lakieru samochodowego występują w różnych rodzajach.
  • Na rynku występuje kilka rodzajów wosku. Do najpopularniejszych zalicza się woski twarde, naturalne, syntetyczne i w formie sprayu oraz z łatwym w użyciu atomizerem.
  • Lakier samochodu można woskuje się na dwa sposoby. Woskami „na mokro” i „na sucho”.
  • Woskowanie „na mokro” to metoda prosta i szybka.
  • Woskowanie „na sucho” jest czasochłonna, ale gwarantuje lepsze nabłyszczenie auta.
  • Nabłyszczając lakier metodą woskowania „na mokro” należy pamiętać o umyciu auta, spryskaniu go preparatem i dokładnym wytarciu.
  • Regularne woskowanie samochodu sprawia, że samochód wygląda estetycznie przez wiele lat. 
  • Woski Turtle Wax Carnauba Car Wax  oraz Turtle Wax Original cieszą się dużym zaufaniem wśród klientów.
Woski Turtle-Wax

(zdj. Moje Auto)