Honory gospodarzy domu Skoro jesteśmy we Francji, zacznijmy od tamtejszych producentów. Jeszcze do niedawna wymienilibyśmy…
Rejestracja samochodu z Niemiec – jakie to koszty? Jakie dokumenty są niezbędne? Poradnik krok po kroku.

Wiele osób w naszym kraju mając chęć zakupu pojazdu, udaje się do naszych zachodnich sąsiadów. Okazuje się, że popularność samochodów sprowadzanych z Niemiec rośnie z każdym rokiem. Jak podają statystyki, ten wzrost w dalszym ciągu postępuje. Co jest tego przyczyną? Za atrakcyjnością samochodów z Niemiec przemawia z pewnością to, że są to modele zadbane, czasami mało, jak na dany rocznik, używane.
Najważniejsze jest jednak to, że Niemcy w przeciwieństwie do innych narodów, w tym do Polski, dość często zmieniają samochody na modele nowsze z określonym przeznaczeniem, a posiadany egzemplarz sprzedają nawet znacznie poniżej jego ceny rynkowej. Sprowadzając samochód z Niemiec i chcąc się nim legalnie poruszać po polskich drogach, należy auto w przeciągu 30 dni przerejestrować. Ten artykuł zawiera wskazówki, jak tego dokonać w optymalnych krokach.
Jak wygląda rejestracja samochodu z Niemiec?
Zarejestrowanie auta na polskie blachy wcale nie jest nazbyt trudnym zadaniem. Faktycznie, jeśli pyta się o to osobę, która sama miała z tym problemy wynikające głównie z jej niewiedzy, można się czasem nawet przestraszyć. W rzeczywistości cały proces rejestracji nie jest tak skomplikowany, jednakże należy pamiętać, że wszelkie potrzebne dokumenty, na które wnioski należy pobrać ze strony rodzimego wydziału komunikacji, czyli wydziału z miejsca zamieszkania kupca pojazdu, muszą zostać przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego i podczas rejestracji auta w Polsce, wymagane są zarówno przetłumaczone dokumenty, jak i oryginały.
Dokumenty do rejestracji auta z Niemiec, – wymagane tłumaczenia
- dokument potwierdzający zawarcie umowy pomiędzy kupującym a sprzedającym albo faktura zakupu auta,
- dowód rejestracyjny samochodu, tak zwany Brief niemiecki,
- potwierdzenie uiszczenia opłaty podatku akcyzowego,
- tablice rejestracyjne, na których samochód wjechał na teren Polski,
- zaświadczenie o aktualnym badaniu technicznym,
- dokument potwierdzający tożsamość właściciela auta w Polsce,
- potwierdzenie wniesienia opłat,
- wykupienie ubezpieczenia OC.
Ile czasu trwa rejestracja auta z Niemiec?
Samochód posiadający uregulowane wszelkie wymagania prawne nie jest jeszcze rejestrowany na tak zwany twardy dowód. Proces ten trwa około miesiąca i w tym czasie następuje sprawdzenie, czy wszelkie opłaty związane z rejestracją samochodu zostały uregulowane. Poza tym wydział komunikacji musi dokonać sprawdzenia przeszłości samochodu, jeżeli jest ona wątpliwa. Może i rzeczywiście, jest to dość długi czas, jednakże tak zawsze wygląda proces rejestracji samochodu pochodzącego zza naszej zachodniej granicy.
Jaki jest koszt rejestracji samochodu z Niemiec?
Teraz należy podać czarno na białym, jakie kwoty pochłania rejestracja samochodu z Niemiec:
- polskie tablice rejestracyjne (zobacz ramki do tablic) to koszt 80 złotych, a indywidualne złożone z 5 znaków – 1000 zł,
- czasowe pozwolenie, tak zwany miękki dowód rejestracyjny to koszt 13,50 zł,
- dowód rejestracyjny twardy – 54 zł,
- karta pojazdu – 75 zł,
- naklejka kontrolna – 18,50 zł,
- opłata ewidencyjna – 2 zł,
- naklejka legalizacyjna – 12,50 zł.
W zasadzie tak przedstawiają się koszty, jeśli chodzi o opłaty urzędowe, czyli łącznie około 250 zł. Jednakże w przypadku rejestracji pojazdu sprowadzonego przed 1 stycznia 2016 roku, należy jeszcze dokonać opłaty recyklingowej w wysokości 500 zł.
Koszty nie są nazbyt wygórowane. Cała procedura przebiega dosyć sprawnie, jeżeli weźmie się do siebie, jakie dokumenty są wymagane oraz sprawnie rozplanuje przygotowanie i załatwienie ich w urzędach poza Urzędem Komunikacji, jak na przykład akcyza, zaświadczenie o badaniu technicznym, czy ubezpieczenie.
Czy to już wszystkie opłaty za auto z Niemiec?
Tak, to już wszystkie wymagane dokumenty i ich opłaty. Zakupując i sprowadzając auto z Niemiec, należy wziąć pod uwagę wysokość podatku akcyzowego opłacanego w urzędzie celnym, na co każdy potencjalny nabywca samochodu ma wpływ. Chodzi o pojemność skokową silnika samochodu. Trzeba wiedzieć, że nabywając auto z silnikiem o pojemności do 2000 ccm, opłata celna wynosi tylko 3,1% wartości pojazdu. Cena ta wzrośnie, czasem dosyć znacznie w wypadku auta lepszej marki o większej wartości, jeśli zakupiony pojazd ma silnik o pojemności większej niż 2000 ccm.
W takiej sytuacji opłata, jaką należy uiścić, będzie miała wysokość 18,6% wartości pojazdu. Na szczęście dla przyszłych kupujących auta z Niemiec, opłaty te wkrótce mają ulec znacznej zmianie. Mają być zależne od 4 kategorii wiekowych oraz 8 kategorii pojemności skokowej silnika. W sumie więc ma być około 32 wysokości opłat celnych. Przyszli nabywcy mogą mieć znacznie większe możliwości wyboru pojazdów o pojemność silnika spełniających ich wymagania.