Przegrzanie silnika – poznaj objawy i skutki przegrzanego silnika samochodu.

Przegrzanie Silnika

Silnik w samochodzie, aby mógł pracować bez zakłóceń i dostarczać mocy, którą zagwarantował jego producent, musi nie tylko otrzymywać wysokiej jakości paliwo, czy mieć dostęp do pozbawionego zanieczyszczeń powietrza. Bardzo ważne dla prawidłowej jego pracy jest odprowadzanie generującego się od pierwszych sekund ciepła. Jest to zapewniane przez prawidłowo działający układ odprowadzania ciepła, czyli układ chłodzenia. Zdarza się czasem, że ów układ zawodzi, wówczas pojawiają się pewne nieprawidłowości w pracy silnika, które trzeba niezwłocznie rozwiązać. Jak poważne konsekwencje może mieć zaniedbanie układu chłodzenia silnika, doświadczyła niejedna osoba, która była zmuszona zatrzymać swój pojazd w takcie podróży. Artykuł ten zawiera przestrogę przed takimi zdarzeniami oraz bliżej omówi, czym może skończyć się awaria układu chłodzenia.

Jak ważny jest sprawny układ chłodzenia jednostki napędowej?

Pracujący silnik spalinowy generuje z każdą chwilą coraz więcej ciepła, temperatura silnika zatem rośnie. Aby uchronić go przed wzrostem temperatury do ogromnych wartości, a tym samym nie dopuścić do przegrzania się silnika, ważny jest prawidłowo działający układ chłodzenia. Każda osoba, która interesuje się swoim autem, wie, że przegrzany silnik bardzo dziwnie zaczyna się zachowywać. Jego wrażliwe na temperaturę części składowe są w takich sytuacjach wystawione na ryzyko awarii lub całkowitego zniszczenia.

Silniki spalinowe są tak opracowywane, aby zapewniały deklarowane parametry w pewnym wąskim zakresie temperatur. Wówczas silnik ma deklarowaną moc i płynnie reaguje na dodanie gazu. Jeśli temperatura jest zbyt niska, wtedy silnik jest niewydajny, może szarpać, czy zużywać więcej paliwa w stosunku do oddawanej mocy. Powyżej optymalnego zakresu temperatur pracy może nastąpić przegrzanie silnika, a przegrzany silnik traci parametry, nierzadko nieodwracalnie. Poza tym następuje problem z jego właściwym smarowaniem. Poszczególne części się rozszerzają i zaczynają intensywniej o siebie trzeć, przedwcześnie zużywając jednostkę napędową albo narażając ją na awarię.

Jakie są objawy przegrzania silnika?

Najczęściej w przypadku, kiedy coś stanie się z układem chłodzenia podczas jazdy, czy to będzie nagła nieszczelność układu, czy też usterka układu pomiaru temperatury płynu, czy brak płynu chłodniczego, którego poziom należy jak najczęściej kontrolować i uzupełniać na przykład płynem Moje Auto Mobiler płyn chłodniczy Mobiler niebieski, jednostka napędowa zacznie w końcu zdradzać pierwsze objawy przegrzania silnika. Do objawów należy zaliczyć to, co zdarza się w niemal każdym przypadku:

  • wzrost temperatury na wskaźniku, jeśli jest sprawny,
  • silnik reaguje ospale na pedał gazu,
  • zapalają się kontrolki ostrzegawcze, auto ostrzega o nieprawidłowościach w układzie chłodzenia,
  • mogą nastąpić przerwy w dostępności mocy, silnik przerywa i szarpie,
  • silnik zauważalnie słabnie, następuje przegrzanie silnika prowadzące do jego uszkodzenia.

Należy wiedzieć, że wzrost temperatury ponad ustalone normy jest w wielu przypadkach poważnym zagrożeniem dla silnika. Może doprowadzić do jego uszkodzenia. W przypadku kontynuowania jazdy z uszkodzonym układem chłodzenia może nieuchronnie dojść do jego przegrzania, a nawet zniszczenia. Wtedy niezbędna okaże się, zwykle bardzo droga, naprawa.

Co zwykle wpływa na przegrzewanie się silnika?

Należy zdawać sobie sprawę z tego, że wysoka temperatura silnika przyczyny może mieć różnorakie. Są to zazwyczaj te, które bardzo łatwo jest pominąć, szczególnie w przypadku kiedy niezbyt interesujemy się swoim samochodem. Problemów może być jednak znacznie więcej i mogą być poważniejsze.

Objawy przegrzania silnika wystąpią, jeśli:

  • niedostatecznie często uzupełnia się płyn chłodzący w układzie chłodzenia, co prowadzi do jego braku,
  • zbiornik wyrównawczy płynu jest nieszczelny i następuje utrata płynu,
  • przewody układu chłodzenia są nieszczelne albo uszkodzone, przez co może dochodzić do utraty płynu,
  • chłodnica płynu jest zasłonięta przed mającym ją owiewać powietrzem lub zanieczyszczona,
  • chłodnica jest nieszczelna i następuje utrata płynu chłodzącego.

Jak można zauważyć, wysoka temperatura silnika przyczyny może mieć w każdym miejscu obwodu układu chłodzenia, dlatego tak ważne jest, aby kontrolować właściwy poziom płynu chłodzącego, dolewając na przykład taki płyn jak Moje Auto Mobiler koncentrat płynu chłodniczego niebieski i nie dopuścić, aby nastąpiło przegrzanie silnika.

Czy zagotowany silnik oznacza jego koniec?

Silnik przegrzany tak bardzo, że aż płyn chłodniczy zaczyna wrzeć, szczególnie jeśli używa się płynu niskiej jakości, albo po prostu zwyczajnej wody, nieuchronnie zbliża się ku naprawie. Istnieje niepisana zasada, że zagotowany silnik może być dwa lub co najwyżej trzy razy, ale będzie wciąż sprawny, jednakże to i tak pogorszy jego własności. Silnik będzie słabszy, mogą pojawić się luzy w rozrządzie, czy w cylindrach. Dlatego nie można do takich sytuacji dopuszczać. Kończy się to zawsze popękanymi pierścieniami tłokowymi, uszkodzonymi panewkami na wale korbowym oraz zatartym silnikiem.