Płyn hamulcowy – dlaczego i co ile należy go wymieniać?

Plyn Hamulcowy

(zdj. pixabay)

Jednym z podstawowych i najważniejszych systemów, jakich teraz mnóstwo zawierają samochody, jest oczywiście układ hamulcowy. Silnik może być mniej lub bardziej sprawnym elementem, zawieszenie również może być w stanie lepszym, czy gorszym, ale usterek w układzie hamowania nawet najlepszy samochód nie przebacza. Co prawda, istnieją modele tak inteligentne, że nawet nie można wsiąść do samochodu, kiedy cokolwiek jest z nim nie tak. Jednakże większość ludzi porusza się po drogach autami prostszymi, o których kondycję należy zadbać samodzielnie. Każdy, kto zrozumie, jak ważny jest całkowicie sprawny i prawidłowo działający układ hamulcowy, będzie mógł nie tylko na bieżąco kontrolować jego funkcjonalność, ale również odpowiednio zareagować, kiedy zajdzie taka konieczność.

Jak działa klasyczny układ hamulcowy?

Zasada działania układu hamulcowego jest bardzo prosta. Ogólnie rzecz biorąc, naciskając pedał hamulca, ten powoduje popchnięcie tłoczków zacisków hamulcowych, które napierają na klocki hamulcowe, a za ich pośrednictwem następuje nacisk na tarcze hamulcowe lub w niektórych modelach na szczęki z okładzinami hamulcowymi, i na zasadzie tarcia, wyhamowują pojazd. Tak to wygląda w bardzo prostej teorii. Po drodze są oczywiście jeszcze inne systemy, które wspomagają proces hamowania. Bardzo ważnym elementem, medium pomiędzy pedałem hamulca a klockiem hamulcowym, jest płyn hamulcowy.

Jeżeli układ hamulcowy jest szczelny, nie ma możliwości, aby płyn hamulcowy wyciekał. Wyciekanie płynu jest niebezpieczne. Wolne miejsce płynu zajmuje wtedy powietrze, a ono nie nadaje się do hamowania, gdyż w przeciwieństwie do płynu hamulcowego, jest ściśliwe. Tak też mając sprawny układ hamulcowy, zmieniając okresowo klocki, czy tarcze hamulcowe, zadaniem użytkownika auta jest w zasadzie tylko dolewanie płynu hamulcowego, czy okresowa jego wymiana. Właściwie niewiele więcej zajęcia mamy ze sprawnym układem hamulcowym.

Niektóre osoby, widząc, że ich auto ma pełny zbiorniczek płynu hamulcowego, uważa, że wszystko jest w porządku. Niekoniecznie tak jest, gdyż nie tylko utrzymywanie jego poziomu i dolewanie płynu hamulcowego są tak ważne, ale równie istotna jest okresowa jego wymiana.

Wymiana płynu hamulcowego – co i jak?

Jak każdy płyn w samochodzie, tak i płyn hamulcowy zużywa się i wymaga okresowej jego wymiany. Kiedy wymiana płynu hamulcowego jest konieczna? Gdyby układ hamulcowy był systemem, do którego z biegiem czasu nie dostanie się ani odrobina powietrza, ani woda, można by znacznie wydłużyć czas pomiędzy wymianą płynu hamulcowego. Wtedy wymiana byłaby związana tylko z jego starzeniem się, gdyż każdy płyn w końcu zacznie tracić swoje właściwości, które określają jego zadanie w samochodzie. Tak też jest z płynem hamulcowym. Trzeba wiedzieć, że płyn hamulcowy ma wysoce higroskopijne właściwości i po każdym otwarciu jego zbiorniczka, aby dolać płynu, mikroskopijne cząstki wody dostają się do jego wnętrza i, co za tym idzie, do przewodów hamulcowych.  

Co ile wymieniać płyn hamulcowy?

Niewiele osób wie dokładnie, co ile wymieniać płyn hamulcowy. Co najwyżej robią to, gdy mają auto na tyle długo, że postanawiają to zrobić, chyba że rzeczywiście wiedzą co nieco o wymianie płynu. Standardowo utrzymuje się, że płyn hamulcowy należy wymieniać w całości co 2 lata. Jednakże są modele, głównie starsze, w których producent zalecał wymianę płynu co 4 lata. Aktualnie jest to 2 lata, zresztą znacznie wpływa to na bezpieczeństwo użytkownika samochodu i osób, które przewozi, wiedząc, że ma wlany „świeży” płyn. W celu wymiany płyn najlepiej wymieniać w serwisie, czy zakładzie mechanicznym, w którym przeszkolone i wykwalifikowane osoby wymienią nie tylko cały płyn, ale prawidłowo odpowietrzą układ hamulcowy i oddadzą samochód w pełni sprawny.

Jaki jest koszt wymiany płynu hamulcowego i jakich produktów używać?

W zasadzie tylko prawdziwi fani swoich czterech kółek wiedzą jednoznacznie, jaki płyn hamulcowy zawiera układ hamulcowy w ich pojazdach, a także jaki jest całkowity koszt wymiany płynu hamulcowego. Każdy z producentów samochodu określa w dokumentacji, jaki typ płynu hamulcowego zastosowano. Należy się tego trzymać, gdyż nie każdy rodzaj płynu, mimo że działa tak samo, będzie odpowiedni do dowolnego układu hamowania.

Uzupełniając braki w płynie hamulcowym, trzeba się zaopatrzyć w dedykowany płyn, który zazwyczaj można kupić na stacjach benzynowych w cenie poniżej 20 złotych za półlitrową butelkę. Jednakże koszt wymiany całego płynu u mechanika jest zależny od warsztatu, ale średnio wynosi nieco powyżej 100 złotych, wliczając w to płyn oraz usługę odpowietrzenia układu hamulcowego.

Tak więc warto zawsze mieć w swoim pojeździe niewielką butelkę, którą w razie czego można zrobić tak zwaną dolewkę płynu hamulcowego, gdyż utrzymywanie właściwego poziomu płynu hamulcowego sprawi, że kierowca nie będzie narażony na męczące „pikanie” i „mruganie” na desce rozdzielczej.