Płyn do chłodnic samochodowych – czym kierować się przy zakupie?

Płyny chłodnicze Mobiler

(zdj. Moje Auto)

Obecnie na rynku pojawia się coraz więcej producentów płynów do chłodnic samochodowych. Jakie wymogi powinien spełnić płyn, aby był bezpieczny dla naszego samochodu ? Czym kierować się przy wyborze płynu ?

Działanie chłodnicy samochodowej polega na utrzymaniu optymalnej temperatury silnika. Ciecz płynąca w chłodnicy jest pośrednikiem między silnikiem oddającym ciepło do cieczy, a powietrzem, które pełni rolę chłodzenia. W związku z tym wybór płynu do chłodnic stanowi bardzo ważny element tego procesu.

Zawartość glikolu etylenowego i inhibitorów korozji w płynie gotowym do użycia

W skład płynów do chłodnic wchodzi glikol, najczęściej etylenowy, woda oraz inhibitory korozji. Zawartość glikolu etylenowego w płynie do chłodnic jest na poziomie 50%, co daje nam gwarancję odporności na zamarzanie około -35°C oraz temperaturę wrzenia około 107,5°C (optymalna temperatura dla cieczy chłodzącej  w samochodzie to 85–90°C, mierzona jest na jej wylocie z silnika). Inhibitory korozji stanowią bardzo ważny składnik płynu, zarówno pod względem jakości, jak i ilości w produkcje. Jeśli znajduje się ich za mało – wówczas w chłodnicy zachodzą procesy korozji, co może spowodować rozszczelnienie układu chłodzenia. Jeśli są słabej ilości – nie będą wystarczająco chronić powierzchni przez procesami korozji. Profesjonalni producenci, aby zapewnić najwyższą jakość produktu, przeprowadzają szereg badań zgodnie z normą PN-C-40007 oraz certyfikują produkt w Instytucie Transportu Samochodowego. Wówczas możemy być pewni najwyższej jakości płynu, gdyż produkt spełnia rygorystyczne wymogi (np. takie jak pH, stabilność, temperatura wrzenia, rezerwa alkaliczna, skłonność do pienienia, badanie właściwości korozyjnych na miedz, mosiądz, stal, żeliwo, stop aluminium oraz korozję odlewniczą stopów aluminium w warunkach przenikania ciepła, badania właściwości korozyjnych w stanowisku badawczym symulującym pracę układu chłodzenia, temperaturę krystalizacji mieszalność z twardą wodą i inne).

Pamiętaj – koncentrat płynu do chłodnic wymaga zawsze rozcieńczenia!

Coraz częściej możemy dostać na rynku produkty do chłodnicy w postaci koncentratu, musimy jednak pamiętać o tym, że nie możemy ich wlać bezpośrednio do zbiornika. Koncentraty posiadają w swoim składzie ponad dziewięćdziesiąt procent glikolu (najczęściej etylenowego), a jego temperatura krystalizacji to około -12°C, a dodatkowo w takim stężeniu słabo odprowadza ciepło. Dlatego należy pamiętać, aby rozcieńczyć produkt zgodnie z zaleceniami producenta.

Jaki kolor płynu wybrać?

Na rynku dostępnych jest wiele kolorów płynów do chłodnic, często zadajemy sobie pytanie – czy jest to związane z ich przeznaczeniem lub właściwościami ? Otóż nie, kolor płynu w żaden sposób nie wpływa na właściwości płynu. Producenci rozpoczęli wprowadzać substancje barwiące w celu wewnętrznej identyfikacji produktu, np. płyny w technologii IAT (Ionrganic Additive Technology) posiadają najczęściej kolor zielony lub niebieski, a w technologii OAT (Organic Acid Technology) kolor czerwony, różowy, pomarańczowy, lub fioletowy. Nie ma jednak jasnych reguł mówiących o kolorystyce produktów.

Technologie produkcji płynów do chłodnic

Płyny do chłodnic produkowane są zgodnie z kilkoma technologiami:

– IAT – Inorganic Additive Technology (technologia dodatków nieorganicznych np. takich jak krzemiany)

– OAT – Organic Acid Technology (technologia dodatków kwasów organicznych np. kwas etyloheksanowy)

– HOAT – Hybryd Organic Acid Technology (technologia hybrydowa z dodatkami organicznymi i środkami krzemianowymi)

– NOAT Nitrated Organic Acid Technology

– POAT Poliorganic Acid Technology.

Trzy pierwsze technologie są najbardziej popularne na rynku polskim. Technologia IAT bardzo szybko traci swoje właściwości (ponieważ tworzy na powierzchni warstwę ochroną, która ma tendencje do nawarstwiania się, co w rezultacie może utworzyć złogi oraz osady blokując kanały wodne), dlatego taki płyn musimy wymieniać nie rzadziej niż co 2 lata. Technologia OAT tworzy cieńszą warstwę ochronną, lepiej radzi sobie z oddawaniem i przyjmowaniem ciepła niż IAT, jednak ze względu na obecność kwasów – nie można ich stosować w starych samochodach, gdyż mogą uszkodzić luty ołowiane. Produkt można eksploatować nawet do pięciu lat. Technologia HOAT jest technologią hybrydową o dużo lepszych właściwościach przeciwkorozyjnych, niż technologia IAT. Technologie NOAT i POAT są to technologie nie zawierające kwasów, wytrzymują znacznie dłuższą eksploatację niż wyżej wymienione technologie – nawet do 7 lat.

Zawartość krzemianów w składzie płynu do chłodnic

Na opakowaniach płynów do chłodnic możemy znaleźć symbole G11, G12, G12+, G12++, G13. Symbole te oznaczają zawartość krzemianów w składzie, ale należy pamiętać, że klasyfikacja ta została stworzona przez koncern VW na potrzeby samochodów z grupy VW i w przypadku płynów do chłodnic innych producentów nie musi ona obowiązywać.

Podział ze względu na zawartość krzemianów

  • płyn typu G11, zawartość krzemianów 500-680 mg/l
  • płyn typu G12/G12+, nie zawiera krzemianów
  • płyn typu G12++/G13, zawartość krzemianów 400-500 mg/l

Można również użyć poniższego zestawienia w celu doboru płynu do samochodu wyprodukowanego w danym okresie czasu, ale jest ono bardzo ogólne i nie zawsze trzeba się nim kierować. 

  • auta 1989-1996 płyn G11
  • auta 1996-2001 płyn G12
  • auta 2001-2004 płyn G12+
  • auta 2004-2008 płyn G12++
  • auta od 2008 r. płyn G13

Nie zalecane jest mieszanie płynów zawierających krzemiany z płynami nie zawierającymi krzemianów. Nie wolno mieszać płynów starszej generacji G11 z płynami klasy G12 i G12+. Nie zaleca się też używania w układzie chłodzenia wody – może to spowodować powstanie kamienia wodnego, który może zatkać kanały wodne. Dodatkowo w niskich temperaturach istnieje ryzyko zamarznięcia, a brak inhibitorów korozji w układzie może spowodować rozszczelnienie układu.

Podsumowanie

Wybierając płyn do chłodnic powinniśmy kierować się rozsądkiem, wybierać płyn znanej marki, znanego producenta, poszukując na etykiecie informacji o posiadanych certyfikat zgodności – spełniających rygorystyczne normy amerykańskie ASTM D 3306 i ASTM D 2570 oraz normę PN-C 40007. Jest to bardzo ważne, bo gwarantuje nam to, że został szczegółowo przebadany w profesjonalnym laboratorium i jest bezpieczny dla naszego samochodu. Płynami spełniającymi wyżej wymienione normy, godnymi polecenia są płyny marki MOJE AUTO – MOBILER, są to nowoczesne płyny do chłodnic z wbudowanym lejkiem do wszystkich marek i rodzajów samochodów, wyprodukowane w technologii HOAT. Produkty są na bazie glikolu etylenowego z dodatkiem inhibitorów korozji od certyfikowanego dostawcy. Producent w trosce o dobro klienta każdorazowo potwierdza jakość produktu, badając płyn w certyfikowanym laboratorium. Proces produkcyjny jest systematycznie kontrolowany w Instytucie Transportu Samochodowego, aby jakość produktów była na najwyższym poziomie.

Płyn do chłodnic Moje Auto Mobiler jest dostępny w wersji „gotowy do użycia” oraz w postaci koncentratu. Produkowany jest w trzech kolorach: zielony, czerwony i niebieski. Dostępny w opakowaniach 1L, 5L i 20kg