Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Twitterze Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Pasek rozrządu – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Jak rozpoznać objawy zużycia paska?

Pasek rozrządu

(zdj. pexels)

W każdym samochodzie są pewne jego elementy, które pracują w ukryciu. Trzeba pamiętać, że są bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania auta. Tymi elementami mogą być części zawieszenia. Jednakże ich usterki przy normalnej jeździe nie są tak nagłe, że nie można by ich stosunkowo wcześnie zdiagnozować. Natomiast o wiele poważniejsze w konsekwencji są bezsprzecznie usterki jednostki napędowej. Jest wiele części, których na pierwszy rzut oka nie widać, a ich sprawność jest konieczna do prawidłowej pracy silnika. Jest element, o którego sprawność należy szczególnie dbać, gdyż jego awaria może poważnie pociągnąć właściciela auta po kieszeni. Elementem tym jest pasek rozrządu. Czytając uważnie ten artykuł, dowiesz się, jak ważnym elementem silnika jest pasek rozrządu. Dowiesz się także, jak o niego dbać i kiedy zastąpić go nowym.

Istota działania paska rozrządu

Pasek rozrządu jest zazwyczaj niewidoczny dla oczu. W wielu typach silników jest elementem osłoniętym obudową i steruje całą pracą silnika. Dzięki niemu możliwe jest precyzyjne otwieranie i domykanie zaworów ssących. Odpowiedzialne są one za pobieranie powietrza. W starszych konstrukcjach silników, mieszankę powietrza z paliwem oraz zaworów wydechowych, przez które usuwane są spaliny z komór sprężania. Jeśli pasek rozrządu jest w pełni sprawny, poszczególne procesy zachodzące w silniku odbywają się prawidłowo. Silnik ma pełną moc i pracuje równo.

Co jest ważne w prawidłowym działaniu paska rozrządu?

Zagłębiając się w konstrukcję paska rozrządu, można odkryć, że jego budowa jest ważna dla precyzyjnego otwierania się zaworów. Pasek rozrządu nie jest jak każdy inny, jest to po prostu pasek zębaty. Ilość zębów jest dokładnie obliczona dla zachowania prawidłowej pracy silnika. A ponadto do uniknięcia sytuacji, kiedy zawory miałyby się otwierać w innym momencie, aniżeli jest to dla nich przewidziane.

Jednakże to nie wszystko, gdyż pasek zębaty musi być odpowiednio napięty. Wtedy nie dojdzie do sytuacji, w której przeskoczy, chociaż o jeden ząb. Dlatego pasek rozrządu zazwyczaj korzysta z dodatkowych elementów, takich jak jego napinacz. Właściwe napięcie paska rozrządu jest szczególnie ważne w jednostkach wysokoprężnych. Właśnie w nich na pasek zębaty oddziałują duże przeciążenia z racji wysokich ciśnień panujących w komorach sprężania. Na przykład chcąc uruchomić silnik, pchając cały samochód, może dojść do przeskoczenia paska przy niewłaściwym jego napięciu. Podobnie, gdy zużyty lub uszkodzony jest napinacz paska rozrządu.

Jak rozpoznać zużycie paska rozrządu?

Jeśli chodzi o objawy, jakie daje zużyty pasek zębaty, to jest je ciężko rozpoznać. Szczególnie w sytuacji, kiedy jest się zwykłym użytkownikiem auta i rzadko zagłębia się w to, co dzieje się pod maską. Do najczęstszych objawów zużytego paska rozrządu można zaliczyć: nierówną pracę silnika, hałasy dobiegające spod obudowy paska rozrządu, czy szarpanie silnikiem podczas jego gaszenia.

Po tych objawach każdy może zwrócić uwagę, że coś niedobrego zaczyna dziać się z rozrządem. Wtedy należy podjąć określone działania, czy zwrócić się o pomoc do serwisu. Jednakże jeśli te objawy już wystąpią, pozostaje naprawdę niewiele czasu do zupełnego zużycia i pęknięcia paska.

Należy też wiedzieć, że uszkodzony napinacz paska rozrządu może dawać podobne objawy. Nie zawsze oznacza to, że zużyciu uległ sam pasek. Podstawą jest przestrzeganie określonych terminów wymiany paska rozrządu oraz jego podzespołów, rolek i napinacza. Każdy pojazd ma przewidziany określony przebieg, po którym należy wymienić pasek. Jeśli nie zna się dokładnego przebiegu auta, a pasek rozrządu jest widoczny, albo też samodzielnie zdejmie się jego obudowę, to warto się mu przyjrzeć. To pozwoli na ocenę jego stanu.

Nadający się do wymiany pasek może się charakteryzować:

  • wytartą powierzchnią od rolek i napinacza,
  • krótkimi, wytartymi i popękanymi zębami,
  • spękaną i rozwarstwiającą się strukturą paska,
  • pasek zębaty jest wyciągnięty i luźny.

Te objawy powinny skłonić właściciela do wymiany paska rozrządu, gdyż jego zerwanie może być tragiczne dla jednostki napędowej.

Jakie są objawy zerwania paska rozrządu?

Jeśli chodzi o objawy zerwania paska rozrządu, to warto podkreślić, że mogą być naprawdę poważne. Większość nowoczesnych silników ma skomplikowanie skonstruowane komory sprężania. W czasie, kiedy dochodzi do zerwania paska, tłoki mogą uderzyć w zawory. To spowoduje ich uginanie się, niszcząc same tłoki i wyrządzając jeszcze więcej szkód. Wówczas naprawie zazwyczaj podlega cała jednostka napędowa, a koszty mogą być bardzo duże.

Tak więc warto się bardziej zainteresować rozrządem, nie zapominając o wałku rozrządu. Wałek rozrządu objawy zużycia może dawać podobne jak w przypadku paska, czy napinacza. Słyszane są stuki dobiegające spod pokrywy zaworów, silnik nierówno zaczyna pracować i staje się słabszy. Rozrząd jest tak ważnym elementem silnika, że nie można bagatelizować żadnych niepokojących odgłosów z niego dobiegających.