W jaki sposób prawidłowo holować auto? 

Liny holownicze - jak bezpiecznie holować samochód

(zdj. Moje Auto)

Kierowcy z wieloletnim stażem na pewno niejednokrotnie spotkali się z koniecznością holowania innego pojazdu lub też sami potrzebowali pomocy podczas awarii na drodze. Wydaje się więc, że holowanie nie jest czynnością trudną i poradzimy sobie z nią bez doświadczenia. Warto jednak wiedzieć, że zasady holowania regulują przepisy ruchu drogowego. Nieprawidłowo wykonane skutkuje mandatem. Jeżeli chcesz go uniknąć, stosuj się do naszych wskazówek.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak wybrać linę holowniczą i czym się od siebie różnią?
  • Jakie są ogólne zasady dotyczące holowania samochodu?
  • Jakie czynności należy wykonać, aby odpowiednio przygotować samochód do holowania?
  • Gdzie zabronione jest holowanie pojazdów?

Liny holownicze – wyposażenie podstawowe i niezbędne

Holowanie pojazdu wymaga posiadania odpowiedniego sprzętu. Potrzebne do tego są liny holownicze. Dla samochodów osobowych wystarczą liny holownicze przeznaczone do holowania pojazdów o masie od 2500 kg do 3500 kg. Ich długość nie może być krótsza niż 4 metry, dlatego polecamy liny 4-metrowe, wykonane z trwałych i solidnych materiałów oraz z odpowiednim systemem mocowania, na który składają się 2 haki. Liny holownicze muszą być zgodne z certyfikatem WT/008/ (Warunki Techniczne PIMOT z 2008 r.)

Holowanie – zasady ogólne i techniczne

Jak prawidłowo holować pojazd, zostało opisane szczegółowo w Kodeksie Drogowym, w rozdziale 5. Ruch pojazdów, oddział 9 – holowanie, art. 31. W pojeździe holującym i holowanym muszą znajdować się osoby posiadające uprawnienia do prowadzenia pojazdu. Holować można tylko jeden samochód, ponadto holowanie nie może odbywać się pojazdem z przyczepą. Nie wolno również holować samochodów na autostradzie, do tego uprawnione są tylko specjalne holowniki.

Pojazd holujący musi mieć włączone światła mijania, nie może jednak, podobnie jak pojazd holowany, mieć włączonych świateł awaryjnych. Konieczne jest też zastosowanie specjalnych oznaczeń bezpieczeństwa. Po lewej stronie na zewnątrz pojazdu montujemy trójkąt ostrzegawczy. Alternatywą dla trójkąta jest urządzenie, wysyłające żółte sygnały błyskowe.

Holowanie musi odbywać się przy zachowaniu właściwej odległości między pojazdami, nie może być ona większa niż 3 metry przy połączeniu sztywnym, z kolei przy połączeniu giętkim, czyli kiedy stosujemy liny holownicze, musi wynosić 4 metry. Holowany pojazd powinien także mieć sprawny układ hamulcowy i kierowniczy. Oczywiste jest, że nie będzie on sprawny w każdym zakresie, nie bez powodu nie może samodzielnie poruszać się po drodze.

Poza terenem zabudowanym pojazdy mogą poruszać się z prędkością nie większą niż 60 km/h, a w terenie zabudowanym nie mogą przekraczać 30 km/h.

Przygotowujemy samochód do holowania

Częściowo przedstawiliśmy już, jak to zrobić, w zasadach ogólnych, jednak warto poznać szczegóły i dokładne przepisy, które pozwolą Ci prawidłowo przygotować samochód do holowania. Po lewej stronie pojazdu musimy przymocować trójkąt ostrzegawczy. Światła pozycyjne włączamy tylko przy ograniczonej widoczności oraz holowania w nocy.

Nigdy nie włączamy świateł awaryjnych. Za takie działanie grozi nam mandat, a także właściciel samochodu może otrzymać punkty karne. Linę holowniczą przyczepiamy w sposób bardzo stabilny, aby podczas holowania nie doszło do jej rozłączenia. Bylibyśmy wówczas odpowiedzialni za stworzenie na drodze niebezpiecznej sytuacji. Mogłoby nawet skutkować to kolizją lub wypadkiem. Liny nie przyczepiamy do wahaczy i zderzaków, zawsze korzystamy z haka lub uszu holowniczych. Tylko tak przygotowane auto można holować zgodnie z prawem. W przeciwnym razie musimy liczyć się z konsekwencjami, które zazwyczaj związane są z koniecznością zapłaty wystawionego przez policję mandatu.

Holowanie pojazdu w praktyce 

Liny holownicze to element podstawowy wyposażenia samochodu, jednak nie są one obowiązkowe, dlatego niewielu kierowców ma je w swoim aucie. Zajmują niewiele miejsca, a ich cena waha się w granicach 20-35 zł. Jest to więc nieduży wydatek, a może pomóc zarówno Tobie, jak też innemu kierowcy. Liny holownicze muszą być w widocznym kolorze – czerwonym, żółtym lub niebieskim. Nigdy nie holujemy samochodu z wykorzystaniem taśmy kinetycznej oraz nie mocujemy linki do elementów zawieszenia, ponieważ możemy w ten sposób łatwo je uszkodzić, jak też najechać na zamocowany w ten sposób hol.

Problem może pojawić się również przy mocowaniu trójkąta ostrzegawczego. Odpowiednią metodą jest wykorzystanie w tym celu wycieraczki tylnej szyby, a w sedanie przycisnąć trójkąt klapą bagażnika. Nie zapominaj również o sprawnej komunikacji. Kierowcy muszą być w stałym kontakcie, dzisiaj jest to łatwiejsze niż kilkadziesiąt lat temu, kiedy nie było telefonów komórkowych. Najlepiej jest mieć zestaw głośnomówiący, ponieważ jak wiesz korzystanie w inny sposób z telefonu komórkowego podczas jazdy jest zabronione.

Odpowiedzialność za holowanie spoczywa na holującym i to on dostaje mandat za nieprzestrzeganie zasad ruchu drogowego. Nie warto ryzykować, dlatego linkę holowniczą w samochodzie i zasady holowania w głowie warto mieć! Najlepiej do holowania wybierać liny certyfikowane przez PIMOT, TUV lub BSI (British Standards Institution).

Gdzie nie można holować auta?

Nie w każdych okolicznościach holowanie z wykorzystaniem linki jest możliwe oraz zgodne z prawem. Niekiedy konieczne będzie wezwanie pomocy drogowej lub lawety. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego nie można holować samochodu na autostradzie. Jest to możliwe tylko z wykorzystaniem samochodów specjalnie do tego przeznaczonych. W takich sytuacjach warto jednak mieć świadomość, auto będzie holowane do najbliższego zjazdu z autostrady. Nie można też holować więcej niż jednego pojazdu. Zabrania się holowania auta z naczepom. Jeżeli w pojeździe holowanym jest unieruchomiony silnik, to nie można holować go za pomocą połączenia giętkiego, czyli linki. Dotyczy to pojazdów, w których działanie układu hamulcowego jest uzależnione od sprawności i pracy jednostki napędowej. Zatem holowanie z pozoru prosta czynność ma swoje ograniczenia i związane są z nią liczne zasady. To, w jaki sposób można holować auto, wynika z prawa.

Podsumowanie

  • Do samochodów osobowych przeznaczone są liny holownicze do holowania pojazdów o masie o masie od 2500 kg do 3500 kg. Mają długość większą niż 4 metry. Powinny posiadać certyfikat WT/008/ (Warunki Techniczne PIMOT z 2008 r.).
  • Podczas holowania nocą i w trudnych warunkach samochód holowany powinien mieć włączone światła mijania, ale nigdy światła awaryjne.
  • Nie można holować dwóch samochodów, auta z przyczepą i pojazdu z niesprawnym silnikiem.
  • Zabronione jest holowanie na autostradzie. W przypadku awarii należy skorzystać z pomocy drogowej.
  • Auto holowane musi mieć po lewej stronie przymocowany trójkąt ostrzegawczy.
  • Linę mocujemy stabilnie, aby uniknąć jej rozłączenia w trakcie holowania.