Jak zadbać o chłodnicę w samochodzie – jak samodzielnie dolać płyn do chłodnicy?

Płyn do chłodnic

(zdj. Moje Auto)

Jeżeli chcesz, żeby nie straszne Ci było słońce Sahary czy syberyjskie mrozy podczas jazdy samochodem – sprawdź jak skutecznie ochronić silnik swojego samochodu przed skrajnymi temperaturami!

Płyn do chłodnic samochodowych to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych. Płyn chłodniczy, krążący w układzie, wymienia temperaturę między silnikiem i chłodnicą. Tylko płyn o odpowiednich parametrach ma zdolność przenoszenia temperatury. Takie parametry posiadają wszystkie płyny do chłodnic Mobiler z linii Moje Auto. To nowoczesny płyn do chłodnic samochodowych, gotowy do użycia, działający do temperatury -35 st. Celsjusza. Może być mieszany z innymi płynami do chłodnic wykonanymi na bazie glikolu etylenowego niezależnie od koloru. Dostępny w wersji gotowej do użycia oraz w postaci koncentratu. W trzech wersjach kolorystycznych: zielony, czerwony oraz niebieski.

Kiedy wskazana wymiana a kiedy „dolewka”?

Płyny do chłodnic w wyniku eksploatacji tracą swoje właściwości i nie zapewniają prawidłowego odprowadzania temperatury, co może doprowadzić do przegrzania silnika i jego zniszczenia. Okresowa kontrola płynu do chłodnic chroni przed poważnymi uszkodzeniami. Pełna wymiana płynu do chłodnicy to czynność serwisowa, małych „dolewek” możemy dokonać samodzielnie.

Uzupełnianie płynu chłodniczego – jak postępować?

Przed wymianą płynu upewniamy się, że silnik pojazdu jest „zimny” oraz zapoznajmy się z zaleceniami serwisowymi producenta w instrukcji obsługi pojazdu. Proces wymiany płynu należy przeprowadzać tylko wtedy, gdy silnik jest wyłączony. W przeciwnym razie można się poparzyć. Podczas wymiany lub uzupełniania płynu do chłodnic samochód powinien stać na równej i płaskiej powierzchni, tak aby wskaźnik poziomu cieczy pokazywał stan rzeczywisty. 

Krok 1: Proces uzupełniania płynu do chłodnic rozpoczynamy od otwarcia opakowania płynu zgodnie z instrukcją na etykiecie – czyli podnosimy uchwyt na korku i pociągamy do góry, aż do pojawienia się lejka. Odkręcamy nakrętkę na lejku i usuwamy plombę.

Bardzo ważne jest, aby pamiętać, iż jeśli kupiliśmy koncentrat płynu do chłodnic musimy preparat rozcieńczyć zgodnie z informacjami zawartymi na etykiecie. Proces ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu chłodzenia, gdyż składniki zawarte w produkcie w formie skoncentrowanej nie będą gwarantować zalecanych temperatur w układzie chłodzenia. Może to prowadzić nawet do uszkodzenia pompy wody oraz silnika samochodu. Pamiętamy, aby koncentrat do chłodnic rozcieńczać wyłącznie wodą demineralizowaną. W przypadku wody wodociągowej twardość węglanowa może być tak wysoka, iż wpłynie negatywnie na układ chłodzenia, np. przez tworzenie się kamienia a tym samym zatkania światła kanałów chłodzenia – co w konsekwencji może doprowadzić do uszkodzenia silnika.

Krok 2: Gdy już mamy produkt otwarty – odkręcamy nakrętkę na zbiorniku wyrównawczym płynu chłodniczego. Pamiętamy, iż czynność tę wykonujemy tylko i wyłącznie na zimnym silniku.

Krok 3: Uzupełniamy płyn do odpowiedniego poziomu, czyli do oznaczonego maksimum na zbiorniku wyrównawczym. Jest to bardzo ważne, gdyż niedostateczna ilość płynu w układzie chłodzenia znacznie obniża jego wydajność, na skutek czego silnik ulega przegrzaniu. Efektem przegrzania silnika jest wypalenie się uszczelki pod głowicą. Z kolei – zbyt wysoka ilość płynu w zbiorniku wyrównawczym – może doprowadzić do zużycia uszczelki pod głowicą, co stanowi niebezpieczeństwo dla naszego silnika.

Specjalny pakiet dodatków antykorozyjnych i uszlachetniających zapobiega korozji układu chłodzenia, zapewniając prawidłową pracę silnika do maksymalnie 5 lat.

Najwyższa jakość płynu Mobiler Moje Auto została potwierdzona certyfikatem Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie. Unikalna receptura chroni silnik przed przegrzaniem w okresie letnim oraz przed zamarznięciem płynu w układzie w okresie zimowym.

„Płyn do chłodnic” Moje Auto Mobiler:

  • Jest mieszalny z każdym kolorem płynów do chłodnic
  • Zapewnia optymalną temperaturę pracy silnika
  • Jest przeznaczony do wszystkich rodzajów chłodnic i pojazdów