Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Jak zadbać o chłodnicę w samochodzie – jak samodzielnie dolać płyn do chłodnicy?

Jak wymienić płyn do chłodnicy

Jeżeli chcesz, żeby nie straszne Ci było słońce Sahary czy syberyjskie mrozy podczas jazdy samochodem – sprawdź jak skutecznie ochronić silnik swojego samochodu przed skrajnymi temperaturami!

Płyn do chłodnic samochodowych to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych. Płyn chłodniczy, krążący w układzie, wymienia temperaturę między silnikiem i chłodnicą. Tylko płyn o odpowiednich parametrach ma zdolność przenoszenia temperatury. Takie parametry posiadają wszystkie płyny do chłodnic marki MA Professional. To nowoczesne płyny do chłodnic samochodowych, gotowe do użycia, działające do temperatury -35 st. Celsjusza. Mogą być mieszane z innymi płynami do chłodnic wykonanymi na bazie glikolu etylenowego niezależnie od koloru. Dostępne w wersji gotowej do użycia oraz w postaci koncentratu. W dwóch wersjach kolorystycznych: czerwony oraz niebieski.

Kiedy wskazana wymiana a kiedy „dolewka” – płyn do chłodnic samochodowych?

Płyny do chłodnic w wyniku eksploatacji tracą swoje właściwości i nie zapewniają prawidłowego odprowadzania temperatury. Może to doprowadzić do przegrzania silnika i jego zniszczenia. Okresowa kontrola płynu do chłodnic chroni przed poważnymi uszkodzeniami. Pełna wymiana płynu do chłodnicy to czynność serwisowa, małych „dolewek” możemy dokonać samodzielnie.

Zatem każdy kierowca może samodzielnie określić czy samochód, którym podróżuje wymaga całkowitej wymiany płynu, czy jedynie dolewki. Jeśli będzie regularnie sprawdzał stan płynu do chłodnicy i systematycznie go uzupełniał, to tym sposobem oddali w czasie wizytę w profesjonalnym warsztacie. Dzięki temu zaoszczędzi pieniądze. Jednak należy pamiętać, że płyn po pewnym czasie traci swoje właściwości. Dlatego co jakiś czas powinien zdecydować się na jego pełną wymianę

Uzupełnianie płynu chłodniczego – jak postępować?

Przed wymianą płynu upewniamy się, że silnik pojazdu jest „zimny” oraz zapoznajmy się z zaleceniami serwisowymi producenta w instrukcji obsługi pojazdu. Proces wymiany płynu należy przeprowadzać tylko wtedy, gdy silnik jest wyłączony. W przeciwnym razie można się poparzyć. Podczas wymiany lub uzupełniania płynu do chłodnic samochód powinien stać na równej i płaskiej powierzchni, tak aby wskaźnik poziomu cieczy pokazywał stan rzeczywisty.

Wykonanie czynności krok po kroku

Stosując się do powyższych zaleceń możemy mieć pewność, że przystąpiliśmy do procesu wymiany płynu chłodniczego w prawidłowy sposób. Nigdy nie powinno się lekceważyć tych wytycznych, ponieważ, nie tylko możemy uszkodzić samochód, ale może też ucierpieć nasze zdrowie.

Krok 1: Proces uzupełniania płynu do chłodnic rozpoczynamy od otwarcia opakowania płynu zgodnie z instrukcją na etykiecie. Podnosimy uchwyt na korku i pociągamy do góry, aż do pojawienia się lejka. Odkręcamy nakrętkę na lejku i usuwamy plombę.

Bardzo ważne jest, aby pamiętać, iż jeśli kupiliśmy koncentrat płynu do chłodnic musimy preparat rozcieńczyć zgodnie z informacjami zawartymi na etykiecie. Proces ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu chłodzenia, gdyż składniki zawarte w produkcie w formie skoncentrowanej nie będą gwarantować zalecanych temperatur w układzie chłodzenia. Może to prowadzić nawet do uszkodzenia pompy wody oraz silnika samochodu. Pamiętamy, aby koncentrat do chłodnic rozcieńczać wyłącznie wodą demineralizowaną. W przypadku wody wodociągowej twardość węglanowa może być tak wysoka, iż wpłynie negatywnie na układ chłodzenia, np. przez tworzenie się kamienia a tym samym zatkania światła kanałów chłodzenia – co w konsekwencji może doprowadzić do uszkodzenia silnika.

Krok 2: Gdy już mamy produkt otwarty – odkręcamy nakrętkę na zbiorniku wyrównawczym płynu chłodniczego. Pamiętamy, iż czynność tę wykonujemy tylko i wyłącznie na zimnym silniku.

Nigdy nie powinno się przystępować do tej czynności po zakończeniu podróży. Najlepiej jest odczekać od kilkudziesięciu minut do nawet kilku godzin, aby mieć całkowitą pewność, że samochód „ostygł”. Najlepszym sposobem jest przejść do uzupełnienia płyny przed pierwszą podróżą w dniu. Nocą zawsze temperatura jest niższa, co daje pewność, że samochód nie jest rozgrzany.

Czas na ostatni krok

Krok 3: Uzupełniamy płyn do odpowiedniego poziomu, czyli do oznaczonego maksimum na zbiorniku wyrównawczym. Jest to bardzo ważne, gdyż niedostateczna ilość płynu w układzie chłodzenia znacznie obniża jego wydajność, na skutek czego silnik ulega przegrzaniu. Efektem przegrzania silnika jest wypalenie się uszczelki pod głowicą. Z kolei – zbyt wysoka ilość płynu w zbiorniku wyrównawczym – może doprowadzić do zużycia uszczelki pod głowicą. Stanowi to niebezpieczeństwo dla naszego silnika.

Specjalny pakiet dodatków antykorozyjnych i uszlachetniających zapobiega korozji układu chłodzenia, zapewniając prawidłową pracę silnika do maksymalnie 5 lat. Warto skorzystać z takiego środka, ponieważ to daje kierowcy dodatkowe zabezpieczenie samochodu. To w dużej mierze przekłada się na bezpieczeństwo podczas jazdy.