Cieknąca chłodnica – to (nie) problem!

Preparat do uszczelniania chłodnicy

(zdj. Moje Auto)

Chłodnica to w samochodzie wymiennik ciepła, który chłodzi silnik pojazdu. Zauważyłeś, iż spod maski wydobywa się para? Kontrolka na desce rozdzielczej sygnalizuje obniżający się poziom płynu chłodniczego? Temperatura w układzie chłodzenia niepokojąco wzrasta? Może to oznaczać, że z chłodnicy wycieka ciecz. Niestety, zdarza się, że taka niemiła niespodzianka spotyka nas w podróży, kilka godzin jazdy od domu. Jak się ratować i uszczelnić chłodnicę? Pomóc może środek do uszczelniania chłodnicy.

Diagnozujemy problem

W przypadku wycieku z chłodnicy nie jest to proste, szczególnie kiedy początkowo jest on niewielki. Aby sprawdzić, jaki rodzaj cieczy wydobywa się z auta, najlepiej zaparkować je na gładkiej powierzchni, może być to beton lub asfalt. Kiedy pojawi się wyciek, zamocz w cieczy chusteczkę higieniczną. Jest to płyn chłodniczy, kiedy nasączona chusteczka ma kolor bordowy, niebieski, żółty, zielony lub fioletowy. Ma on ponadto charakterystyczny zapach, z pewnością  różniący się od oleju. Wiele osób twierdzi, że trudno jest go pomylić z jakimkolwiek innym.

O niedostatecznej ilości płynu chłodniczego poinformuje nas kontrolka na desce rozdzielczej, tak przynajmniej jest w większości samochodów. Może się jednak zdarzyć, że do zbiorniczka wyrównawczego przedostanie się powietrze, które go wypełni, kontrolka w takim przypadku nie poinformuje nas o ubytkach w chłodnicy.

Pamiętaj, że tylko przy wysokiej temperaturze, rozgrzanym silniku oraz podniesionym ciśnieniu, będzie przez nieszczelną chłodnicę wyciekać płyn. Im szybciej zareagujesz na nieprawidłowość, tym skuteczniej zapobiegniesz powiększaniu się nieszczelności. Uszczelnienie chłodnicy powinno nastąpić możliwie jak najszybciej.

Uszczelnianie chłodnicy – skuteczne metody

Znacznie trudniej jest zlikwidować usterkę, jeżeli nie wiemy, z którego miejsca dokładnie wydobywa się ciecz. Przyczyną może być zużyta pompa cieczy chłodzącej, pęknięte króciec głowicy, korozja na metalowych rurkach, uszkodzenie gumowych przewodów lub zardzewiała opaska zaciskowa. Jeżeli stosunkowo wcześnie dostrzegłeś wyciek i nie jest on na tyle duży, że konieczna jest wymiana chłodnicy, to w naprawie pomoże Ci środek uszczelniający do chłodnic. Uszczelnia on mniejsze nieszczelności, a także  włoskowate pęknięcia. Dodatkowo zapewnia skuteczną ochronę od szkód, które są spowodowane przedostawaniem się do chłodnicy chłodzącego płynu.

Błyskawiczne uszczelnianie chłodnicy

Warto w swoim samochodzie mieć zawsze środek do uszczelnienia chłodnicy, którego możesz użyć, nawet kiedy jesteś w podróży i zauważyłeś wyciek. Uszczelniacze do chłodnic dostępne są w szerokiej gamie produktów. W ofercie Moje Auto znajdziesz środek do uszczelniania chłodnicy eliminujący pęknięcia do 0,9 mm. Można go stosować w przypadku wszystkich chłodnic, zarówno metalowych, jak również aluminiowych. Jest bezpieczny w stosowaniu, nie zatyka chłodnicy, a także uniwersalny – do wszystkich rodzajów pojazdów z napędem mechanicznym.

Drugą opcją jest proszek do uszczelniania chłodnic, przy pomocy którego uszczelnisz chłodnicę w 20 minut. Podobnie jak w przypadku uszczelniacza do chłodnic możesz go stosować we wszystkich typach układu chłodzenia. Preparat nie wpływa na sprawność układu i zabezpiecza go przed ponownym pojawieniem się nieszczelności.

Uszczelnienie chłodnicy krok po kroku

Chcąc  uszczelnić chłodnicę z wykorzystaniem odpowiedniego środka, uzupełnij najpierw poziom płynu chłodzącego do minimalnego wymaganego poziomu. Następnie włączając silnik, rozgrzej płyn, ale kontroluj temperaturę, aby zapobiec przegrzaniu. W przypadku płynu wlej go do chłodnicy, a jeżeli wybierzesz proszek, wsyp go do układu chłodzenia przez otwór wlewowy. Środek do uszczelnienia chłodnicy musi rozprowadzić się po układzie, dlatego na kilkanaście minut pozostaw włączony silnik.

Pamiętaj o tym, że jeżeli nieszczelność jest większa, co sygnalizuje ponowny wyciek z chłodnicy, konieczna będzie naprawa w warsztacie.