Jak wybrać właściwy płyn chłodniczy do samochodu? Czy kolor płynu ma znaczenie?

Jak wybrać płyn chłodniczy - Mobiler

(zdj. Moje Auto)

Aby silnik pracował sprawnie oraz miał do tego optymalne warunki, potrzebny jest układ chłodzenia. Odpowiada on m.in. za utrzymanie właściwej temperatury pracy silnika – to ok. 100 st. Celsjusza. Układ chłodzenia kontrolować trzeba regularnie, ponadto należy regularnie wymienić płyn chłodniczy do samochodu. To płyn eksploatacyjny, który się zużywa. Wielu kierowców koncentruje się jedynie na wymianie płynu silnikowego. Zapominają oni tym samym o równie ważnym płynie chłodniczym. Traci on swoje właściwości wraz z upływem czasu. Jak wymieniać i jak wybrać płyn chłodniczy do auta? O czym informują nas jego kolory?

Z artykułu dowiesz się:

  • Jak często wymieniać płyn chłodniczy
  • Co oznaczają symbole IAT, OAT i HOAT
  • Czy woda to dobry zamiennik płynu
  • Czym charakteryzuje się gotowy płyn, a czym koncentrat
  • W jakim kolorze powinien być dobry płyn chłodniczy

Regularna kontrola poziomu płynu chłodniczego

Na zbiorniczku z płynem chłodniczym znajduje się specjalna podziałka. Odczytasz z niej informację, ile to minimum, a ile maksimum płynu. Zalecany poziom płynu ustala producent samochodu. Dowiesz się o nim, zapoznając się z instrukcją obsługi pojazdu. Formuła płynu bazuje na wielu środkach chemicznych. Ich celem jest łagodzenie i niwelowanie żrących właściwości płynu. Po kilku latach obniża się jednak sprawność płynu. Skutkuje to nierzadko pojawieniem się rdzy w układzie chłodzenia. Sprzyja to przegrzewaniu się silnika. Ostatecznie może to doprowadzić do kosztownych napraw. 

Jak często wymiana płynu?

Zanim dowiesz się, jak wybrać płyn chłodniczy do samochodu, dowiesz się, jak często trzeba go wymieniać. Informuje nas o tym producent samochodu. Każdy określa interwały wymiany poszczególnych podzespołów pojazdu. Od płynu hamulcowego zależy sprawność i prawidłowa praca wielu elementów w aucie. W niektórych przypadkach płyn chłodniczy powinniśmy uzupełniać co 2 lata. Inni producenci zalecają wymianę co 3-4 lata. Jak jednak większość specjalistów sądzi, płyn IAT wymieniamy co 2 lata. W przypadku płynu OAT będzie to 5-letni okres.

Jak wybrać płyn chłodniczy do samochodu? Wyjaśniamy oznaczenia

Płyny chłodnicze możemy podzielić na 3 grupy. Różnią się rodzajem oraz ilością dodatków, szczególnie tych antykorozyjnych. Wybór płynu chłodniczego do samochodu zależy zatem  od tego, jaką skuteczność chcemy osiągnąć. Płyn IAT ma najdłuższą historię, wyróżnia się jednak wieloma wadami. Jego skład bazuje na krzemianach. Krążący w układzie płyn sprzyja tworzeniu się złogów, zatykających kanaliki w chłodnicy. Płyny chłodnicze OAT bogate są z kolei w kwasy organiczne, tworzą warstwę ochronną 20-kretnie cięższa niż IAT. Mają podwyższoną trwałość. Możemy jeszcze zastosować hybrydowy płyn chłodniczy HOAT. Łączy on obie te technologie.

Płyn chłodniczy a woda

Wybór płynu chłodniczego do samochodu czasami kończy się uzupełnieniem jego braków…wodą. Nie możemy jednak na stałe zastąpić płynu wodą, a tylko w sytuacjach awaryjnych. Latem woda się zagotuje i nie będziemy mogli kontynuować jazdy. Zimą woda zamarznie, a to skutkuje poważnymi usterkami. Uszkodzeniu w ten sposób ulegają m.in. pompa wody, uszczelka przy głowicy, a niekiedy nawet blok silnika. Jeżeli zastanawiałeś się, czy woda to dobry zamiennik płynu chłodniczego, to odpowiedź jest tylko jedna – nie jest. Zastanówmy się więc, jak wybrać płyn chłodniczy do samochodu dobrze i skutecznie.

Płyn do chłodnic Mobiler Czerwony

(zdj. Moje Auto)

Gotowy płyn do chłodnic vs. koncentrat

Wybór płynu chłodniczego do samochodu wymaga podjęcia decyzji, czy ma być to gotowy produkt czy koncentrat. W pierwszym przypadku masz pewność, że proporcje poszczególnych składników są idealne. Cechuje się więc odpowiednimi właściwościami i temperaturą zamarzania najczęściej do -30 st. Celsjusza. Jeżeli decydujesz się na koncentrat płynu, musisz go rozcieńczyć z wodą. Bez tego zamarza on już w temperaturze -16 st. Celsjusza. Trzeba więc połączyć płyn z wodą w proporcjach 50/50. Stosuj się zawsze do zaleceń producenta. Rozcieńczaj w rekomendowanych proporcjach, nigdy za mało ani za dużo.

Kolor płynu chłodniczego

Płyny chłodnicze różnią się nie tylko składem, ale także  kolorem. Nie ma on jednak nic wspólnego z ich właściwościami. Wybór płynu chłodniczego do samochodu nie warto zatem  uzależniać tylko od koloru. To efekt uzupełnienia składu płynu odpowiednim barwnikiem. Spotkać się możemy z płynami w kolorach: czerwonym, różowym, fioletowym, pomarańczowym, zielonym i niebieskim. Zielony jest m.in. płyn do chłodnic Moje Auto Long Life, gotowy do użycia, wykonany na bazie glikolu etylenowego. Ma on również swój odpowiednik czerwony – Moje Auto Mobiler Long Life G12.

Jak wymienić płyn chłodniczy?

W celu wymiany płynu chłodniczego w samochodzie usuń stary, zużyty już płyn z układu chłodzenia. Trzeba go też dokładnie wypłukać. Użyj do tego wody lub specjalnego płynu. Układ uzupełnij nowym płynem do poziomu, który zaleca producent pojazdu. Musisz jeszcze odpowietrzyć układ chłodzenia, co zrobisz, uruchamiając silnik. Pozostaje jeszcze uzupełnienie płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Gotowe, wymieniłeś płyn chłodniczy. Pamiętaj, aby zawsze robić to przy zimnym silniku. Przy koncentracie nie zapomnij o jego wcześniejszym rozcieńczeniu z wodą.

 

Wymiana płynu chłodniczego w samochodzie – co jeszcze warto wiedzieć?

Zdecyduj, czy używać będziesz koncentratu czy już gotowego produktu, postępuj zgodnie z zaleceniami producenta. Czy wiesz, iż płyny chłodnicze w różnych kolorach możesz ze sobą mieszać? Nie zmieni to ich właściwości, aby muszą być tego samego rodzaju. Płyny chłodnicze powinny spełniać polską normę PN-C-40007:2000. To potwierdza ich jakość oraz skuteczność. Certyfikatem oznaczone są też płyny chłodnicze Moje Auto. Przy zużyciu płynu chłodniczego auto traci wydajność przy hamowaniu. Co więcej,  jego kolor zmienia się na ciemniejszy.

Podsumowanie

  • Płyn IAT wymieniamy co 2 lata, płyn OAT co 5 lat
  • Płyn IAT bazuje na krzemianach i sprzyja tworzeniu się złogów, zatykających kanaliki w chłodnicy. OAT ma w składnie kwasy organiczne. Obie technologie łączy płyn HOAT.
  • Nigdy nie zamieniaj płynu chłodniczego na wodę
  • Wybierając koncentrat płynu, połącz go z wodą w odpowiednich proporcjach
  • Kolor płynu nie ma znaczenia dla jego właściwości
  • Dobry płyn powinien spełniać polską normę PN-C-40007:2000