Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Jak wybrać właściwy płyn chłodniczy do samochodu? Czy kolor płynu ma znaczenie?

Close up photo of mechanic changing antifreeze fluid

Man in standing near car with open hood and changing antifreeze in the tire fitting

Aby jednostka napędowa pracowała sprawnie i miała do tego optymalne warunki, potrzebny jest układ chłodzenia silnika i krążący w nim płyn chłodniczy do samochodów osobowych. Odpowiada on m.in. za utrzymanie właściwej temperatury pracy silnika – to ok. 100 st. Celsjusza. Układ chłodzenia kontrolować trzeba regularnie, ponadto należy regularnie wymienić płyn chłodniczy do samochodu. Jak wymieniać i jak wybrać płyn chłodniczy do auta? O czym informują nas jego kolory?

Chłodnice samochodowe, a regularna kontrola poziomu płynu chłodniczego

Na zbiorniczku z płynem chłodniczym znajduje się specjalna podziałka. Odczytasz z niej informację, ile to minimum, a ile maksimum płynu. Zalecany poziom płynu ustala producent samochodu. Dowiesz się o nim, zapoznając się z instrukcją obsługi pojazdu. Formuła płynów chłodniczych do silników samochodowych bazuje na wielu środkach chemicznych. Ich celem jest niwelowanie zbyt wysokiej temperatury pracy jednostki.

Należy pamiętać, że po kilku latach obniża się sprawność działania płynu. Skutkuje to nierzadko pojawieniem się rdzy w układzie chłodzenia i chłodnicy, co w konsekwencji sprzyja przegrzewaniu się silnika. Ochrona układu chłodzenia jest bardzo ważna, ponieważ zaniedbania w tym temacie mogą doprowadzić do kosztownych napraw.

Rodzaje płynów do chłodnic – jak wybrać płyn chłodniczy do samochodu? Wyjaśniamy oznaczenia

Płyny chłodnicze możemy podzielić na 3 grupy. Różnią się rodzajem i ilością dodatków, szczególnie tych antykorozyjnych. Wybór płynów chłodniczych do silników samochodowych zależy zatem od tego, jaką skuteczność chcemy osiągnąć.

Płyn chłodniczy G12

Płyn IAT ma najdłuższą historię, wyróżnia się jednak wadami takimi jak skład w postaci nieorganicznych związków, które krążąc w układzie sprzyjają tworzeniu się złogów, zatykających kanaliki w chłodnicy. Skład tego płynu chłodniczego do chłodnic aluminiowych i innych rodzaii bazuje głównie na krzemianach.

Płyny chłodnicze OAT (G12) bogate są z kolei w kwasy organiczne, które tworzą warstwę ochronną 20-kretnie większą niż IAT. Produkty tego rodzaju mają podwyższoną trwałość.

Dobrać płyn chłodniczy, możemy jeszcze w jeden sposób. Zastosowanie hybrydowego płynu chłodniczego HOAT, to trzecie, możliwe rozwiązanie. Płyn chłodniczy do chłodnic aluminiowych, jak i innych łączy w obie wyżej opisane technologie i jest szczególnie zalecany do układów wykorzystujących właśnie ten rodzaj materiału.

Idealny płyn do chłodnicy – jak często wymieniać płyn chłodniczy?

Zanim opiszemy  jak wybrać płyn chłodniczy do samochodu osobowego,  dowiesz się, jak często trzeba go wymieniać. Może nas o tym informować zarówno producent pojazdu, jak i producent płynów chłodniczych. Każda marka określa swoje interwały wymiany poszczególnych podzespołów samochodu. Od płynu chłodniczego do silników samochodowych zależy jego sprawność i prawidłowa praca, w tym wielu pozostałych elementów w aucie.

W niektórych przypadkach uzupełnienie płynu chłodniczego powinniśmy wykonywać co 2 lata lub częściej. Dotyczy to pojazdów narażonych na większe obciążenia i temperatury pracy jednostki napędowej. W pozostałych, płyn chłodniczy do samochodów osobowych, zaleca się wymieniać co 3-4 lata.

Duże grono specjalistów radzi, aby płyn IAT wymieniać co 2 lata. W przypadku płynu OAT będzie to 5-letni okres.

 

 

Uzupełnienie płynu chłodniczego wodą, a koncentrat płynu do chłodnic

Wybór płynu chłodniczego do samochodu nie zawsze jest prosty. Płyn chłodniczy do samochodów osobowych musi być odpowiedni i dobrze dobrany, tak aby nie zaszkodzić całemu układowi. Podstawową czynnością kontroli jego stanu jest uzupełnianie poziomu płynu. Zdarzają się sytuacje, że musimy uzupełnić jego brak… wodą.

Nie możemy jednak na stałe zastąpić płynu chłodniczego zwykłą wodą. Jesto to dopuszczalne tylko w sytuacjach awaryjnych. Płyn chłodniczy i koncentrat w nim zawarty dbają o zwrównoważony skład, tak aby temperatura pracy jednostki była odpowiednia. Sama woda szybko się zagotuje w letnie dni i nie będziemy mogli kontynuować jazdy. Z kolei zimą woda zamarznie, a to będzie skutkować poważnymi usterkami. Uszkodzeniu w ten sposób ulegają m.in. pompa wody, uszczelka pod głowicą, a niekiedy nawet blok silnika.

Zbiornik płynu chłodniczego

Zbiornik płynu chłodniczego

Ponadto wlanie zwykłej wody do układu chłodzenia może spowodować, że zacznie się w nim odkładać kamień. Woda może też przyczynić się do powstania korozji.

Jeżeli zastanawiałeś się, czy woda to dobry zamiennik płynu chłodniczego, to odpowiedź jest tylko jedna – nie jest. Płyn chłodniczy i koncentrat można awaryjnie zastąpić wodą destylowaną, która może też służyć do rozrabiania koncentratu lub płukania układu chłodniczego podczas procesu wymiany chłodziwa.

Skoro woda nie jest dobrym pomysłem, zastanówmy się więc, jak dobrze wybrać płyn chłodniczy i koncentrat do samochodu.

Gotowy płyn do chłodnic kontra koncentrat

Wybór płynu chłodniczego do samochodu  wymaga podjęcia decyzji, czy ma być to gotowy produkt, czy  koncentrat. W pierwszym przypadku masz pewność, że proporcje poszczególnych składników są idealne. Cechuje się więc odpowiednimi właściwościami i temperaturą zamarzania najczęściej do -30 st. Celsjusza.

Jeżeli decydujesz się na sam koncentrat płynu, musisz go rozcieńczyć z wodą. Płyn chłodniczy gotowy będzie po krótkiej chwili. Bez tego zamarza on już w temperaturze -16 st. Celsjusza. Trzeba więc połączyć płyn z wodą w proporcjach 50/50. Stosuj się zawsze do zaleceń producenta. Rozcieńczaj w rekomendowanych proporcjach, nigdy za mało ani za dużo.

Płyn chłodniczy do diesla i benzyny. Czy kolor płynu chłodniczego ma znaczenie?

Płyny chłodnicze różnią się nie tylko składem, ale także kolorem. Nie ma on jednak nic wspólnego z ich właściwościami. Płyn chłodniczy gotowy do użycia niezależnie od jego barw. Wybór płynu chłodniczego do samochodu  nie warto zatem uzależniać tylko od koloru. To efekt uzupełnienia składu płynu odpowiednim barwnikiem. Ma on głównie funkcje pomocnicze. Barwnik ułatwia zlokalizowanie wycieku w układzie chłodzenia. Spotkać się możemy z płynami w kolorach: czerwonym, różowym, fioletowym, pomarańczowym, zielonym i niebieskim. Niebieski jest m.in.  Płyn do chłodnic samochodowych marki MA Professional. Ma on również swój czerwony odpowiednik – Płyn do chłodnic samochodowych marki MA Professional G12.

Gotowy płyn do chłodnic. Czy płyny chłodnicze można ze sobą mieszać?

Skoro kolor płynu nie jest powiązany z parametrami płynu chłodniczego do samochodu, to czy różne preparaty są ze sobą mieszalne? Co zrobić w sytuacji, w której potrzebujesz dolać płynu chłodniczego? Zasadniczo płyny chłodnicze można ze sobą mieszać, jednak pod pewnymi warunkami. Powinny one być wykonane w tej samej technologii i zapewniać ten sam poziom ochrony, np. do – 30 st. Celsjusza.

Ważne jest również to, czy w samochodzie jest stosowany płyn uniwersalny, czy taki, który przeznaczony jest do konkretnego rodzaju chłodnicy. Jeśli nie wiesz, jaki preparat został wcześniej zastosowany, a musisz dolać płynu, lepiej zastosuj środek uniwersalny. Nie wlewaj płynu chłodniczego przeznaczonego np. do chłodnic miedzianych, jeżeli masz chłodnicę aluminiową. Może to doprowadzić do uszkodzenia uszczelnień, a w konsekwencji do przegrzewania silnika. Pamiętaj też, żeby w razie konieczności nie wprowadzać do układu koncentratu płynu chłodniczego, który nie został rozcieńczony.

Nalewanie płynu chłodniczego

Nalewanie płynu chłodniczego

Jak wymienić płyn chłodniczy? Odpowiedni dobór płynu do chłodnicy i metody działania

Wielu kierowców zastanawia się czy można samemu wymienić płyn chłodniczy do chłodnic aluminiowych i innych wersji. Czego będziesz potrzebować do wymiany płynu chłodniczego?

  1. Zaopatrz się w pojemnik na stary płyn, lejek, wodę destylowaną i środek do czyszczenia chłodnicy;
  2. Upewnij się, że silnik jest zimny. Następnie odkręć nakrętkę zbiorniczka wyrównawczego i korek w chłodnicy. Znajdź zawór spustowy (będzie się znajdował na dole chłodnicy) i podłóż pod niego pojemnik;
  3. Odkręć zawór i poczekaj, aż stary płyn chłodniczy spłynie. Pamiętaj, że zużytego płynu nie można wylać do kanalizacji! Przepracowany płyn oddaj do zakładu utylizacyjnego;
  4. Przed wlaniem nowego płynu chłodzącego, warto pozbyć się z układu kamienia czy osadów. Do tego celu służy wspomniany płyn czyszczący. Jego sposób użycia może się nieco różnić w zależności od produktu;
  5. Po tym, jak z układu chłodniczego wypłynie stary płyn, zakręć zawór spustowy. Do zbiornika wyrównawczego wlej preparat czyszczący i dolej tyle wody destylowanej, żeby osiągnąć maksymalny poziom zapełnienia;
  6. Nie zakręcaj korka zbiorniczka. Uruchom silnik i włącz ogrzewanie. Pozwól jednostce pracować kilkanaście minut na wolnych obrotach. Następnie wyłącz motor i poczekaj, aż ostygnie. Gdy tak się stanie, zlej płyn czyszczący;
  7. Jeżeli jest taka potrzeba, płukanie należy powtórzyć. Przy niektórych środkach trzeba też zastosować nieco inną procedurę polegającą na spuszczeniu połowy starego płynu chłodniczego i dolaniu do niego środka czyszczącego lub przepłukaniu układu wodą destylowaną po zastosowaniu preparatu;
  8. Gdy układ chłodzący został przepłukany, wlej nowy płyn chłodzący do samochodu w ilości zalecanej przez producenta. Teraz warto odpowietrzyć układ chłodzenia. W przypadku każdego modelu wygląda to nieco inaczej. Często proces zaczyna się od odkręceniu nakrętki ze zbiornika wyrównawczego;
  9. Gdy już to zrobisz, uruchom silnik i obserwuj poziom płynu chłodniczego. Jeśli układ był zapowietrzony, w zbiorniczku powinny być widoczne pęcherzyki, a płynu powinno ubyć. Uzupełnij płyn chłodniczy i naciśnij mocno gumowe przewody układu chłodzenia. W ten sposób wypchniesz resztki powietrza do zbiorniczka;
  10. Zakręć korek w zbiorniczku i uruchom ogrzewanie w samochodzie. Jeżeli z kratek wentylacyjnych leci ciepłe powietrze, układ jest prawidłowo odpowietrzony;
  11. W niektórych samochodach procedura jest łatwiejsza. Polega na odkręcaniu zaworu do odpowietrzenia. Układ chłodniczy będzie odpowietrzony, jeśli spod nakrętki zacznie lecieć płyn. Wcześniej będzie słychać świst powietrza.

Płyn chłodniczy do samochodu. Podsumowanie informacji

Zdecyduj, czy używać będziesz koncentratu, czy już gotowego produktu, postępuj zgodnie z zaleceniami producenta. Czy wiesz, iż płyny chłodnicze w różnych kolorach możesz ze sobą mieszać? Nie zmieni to ich właściwości, ale muszą być tego samego rodzaju.

  • płyn IAT wymieniamy co 2 lata, płyn OAT co 5 lat;
  • płyn IAT bazuje na krzemianach i sprzyja tworzeniu się złogów, zatykających kanaliki w chłodnicy. OAT ma w składnie kwasy organiczne. Obie technologie łączy płyn HOAT;
  • nigdy nie zamieniaj płynu chłodniczego na wodę;
  • wybierając koncentrat płynu, połącz go z wodą w odpowiednich proporcjach;
  • kolor płynu nie ma znaczenia dla jego właściwości;
  • dobry płyn powinien spełniać polską normę PN-C-40007:2000.

 

 

 

FAQ

Jakie spotykamy oznaczenia płynów chłodniczych do silników samochodowych?

Producenci płynów chłodniczych do silników samochodowych stosują 3 rodzaje oznaczeń w zależności od zastosowanej technologii produkcji. Płyn chłodniczy gotowy do użycia może mieć oznaczenia: IAT, OAT i HOAT.

Prawidłowe uzupełnienie płynu chłodniczego – jak to zrobić?

Prawidłowe uzupełnienie zarówno płynu chłodniczego uniwersalnego, jak i pozostałych rodzai nie jest trudne. Aby to zrobić, silnik musi być zimny, a samochód ustawiony na płaskiej powierzchni. Otwórz zbiornik wyrównawczy, dolej płyn chłodniczy do poziomu między oznaczeniami „min” i „max”, a następnie dokładnie zakręć korek. Zawsze stosuj płyn zgodny z zaleceniami producenta auta.

Jak dobrać płyn chłodniczy?

Dobierając płyn chłodniczy, kieruj się przede wszystkim zaleceniami producenta pojazdu, które znajdziesz w instrukcji obsługi samochodowej lub książce serwisowej. Ważne jest, aby wybrać płyn zgodny z normami określonymi przez producenta.

Ułatwienia dostępu