Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Twitterze Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Jak wybrać właściwy płyn chłodniczy do samochodu? Czy kolor płynu ma znaczenie?

Jak wybrać płyn chłodniczy - Mobiler

(zdj. Moje Auto)

Aby silnik pracował sprawnie i miał do tego optymalne warunki, potrzebny jest układ chłodzenia. Odpowiada on m.in. za utrzymanie właściwej temperatury pracy silnika – to ok. 100 st. Celsjusza. Układ chłodzenia kontrolować trzeba regularnie, ponadto należy regularnie wymienić płyn chłodniczy do samochodu. Jak wymieniać i jak wybrać płyn chłodniczy do auta? O czym informują nas jego kolory?

Z artykułu dowiesz się:

  • jak często wymieniać płyn chłodniczy,
  • co oznaczają symbole IAT, OAT i HOAT,
  • czy woda to dobry zamiennik płynu,
  • czy płyny chłodnicze można ze sobą mieszać,
  • czym charakteryzuje się gotowy płyn, a czym koncentrat,
  • w jakim kolorze powinien być dobry płyn chłodniczy,
  • jak wymienić płyn chłodniczy w samochodzie.

Regularna kontrola poziomu płynu chłodniczego

Na zbiorniczku z płynem chłodniczym znajduje się specjalna podziałka. Odczytasz z niej informację, ile to minimum, a ile maksimum płynu. Zalecany poziom płynu ustala producent samochodu. Dowiesz się o nim, zapoznając się z instrukcją obsługi pojazdu. Formuła płynu bazuje na wielu środkach chemicznych. Ich celem jest łagodzenie i niwelowanie żrących właściwości płynu. Po kilku latach obniża się jednak sprawność płynu. Skutkuje to nierzadko pojawieniem się rdzy w układzie chłodzenia. Sprzyja to przegrzewaniu się silnika. Ostatecznie może to doprowadzić do kosztownych napraw.

Jak często wymieniać płyn chłodniczy?

Zanim opiszemy to, jak wybrać płyn chłodniczy do samochodu, dowiesz się, jak często trzeba go wymieniać. Informuje nas o tym producent samochodu. Każdy określa interwały wymiany poszczególnych podzespołów pojazdu. Od płynu chłodniczego zależy sprawność i prawidłowa praca wielu elementów w aucie. W niektórych przypadkach płyn chłodniczy powinniśmy uzupełniać co 2 lata. Inni producenci zalecają wymianę co 3-4 lata. Jak jednak większość specjalistów sądzi, płyn IAT wymieniamy co 2 lata. W przypadku płynu OAT będzie to 5-letni okres.

Jak wybrać płyn chłodniczy do samochodu? Wyjaśniamy oznaczenia

Płyny chłodnicze możemy podzielić na 3 grupy. Różnią się rodzajem oraz ilością dodatków, szczególnie tych antykorozyjnych. Wybór płynu chłodniczego do samochodu zależy zatem od tego, jaką skuteczność chcemy osiągnąć. Płyn IAT ma najdłuższą historię, wyróżnia się jednak wieloma wadami. Jego skład bazuje na krzemianach. Krążący w układzie płyn sprzyja tworzeniu się złogów, zatykających kanaliki w chłodnicy. Płyny chłodnicze OAT bogate są z kolei w kwasy organiczne, tworzą warstwę ochronną 20-kretnie cięższą niż IAT. Mają podwyższoną trwałość. Możemy jeszcze zastosować hybrydowy płyn chłodniczy HOAT. Łączy on obie te technologie.

Uzupełnienie płynu chłodniczego wodą

Wybór płynu chłodniczego do samochodu czasami kończy się uzupełnieniem jego braków… wodą. Nie możemy jednak na stałe zastąpić płynu wodą, a tylko w sytuacjach awaryjnych. Latem woda się zagotuje i nie będziemy mogli kontynuować jazdy. Zimą woda zamarznie, a to skutkuje poważnymi usterkami. Uszkodzeniu w ten sposób ulegają m.in. pompa wody, uszczelka przy głowicy, a niekiedy nawet blok silnika.

Płyn do chłodnic Mobiler Czerwony

(zdj. Moje Auto)

Ponadto wlanie zwykłej wody do układu chłodzenia może spowodować, że zacznie się w nim odkładać kamień. Woda może też przyczynić się do powstania korozji.

Jeżeli zastanawiałeś się, czy woda to dobry zamiennik płynu chłodniczego, to odpowiedź jest tylko jedna – nie jest. Płyn chłodniczy można awaryjnie zastąpić wodą destylowaną, która może też służyć do rozrabiania koncentratu lub płukania układu chłodniczego podczas procesu wymiany chłodziwa. Skoro woda nie jest dobrym pomysłem, zastanówmy się więc, jak dobrze wybrać płyn chłodniczy do samochodu.

Gotowy płyn do chłodnic kontra koncentrat

Wybór płynu chłodniczego do samochodu wymaga podjęcia decyzji, czy ma być to gotowy produkt, czy koncentrat. W pierwszym przypadku masz pewność, że proporcje poszczególnych składników są idealne. Cechuje się więc odpowiednimi właściwościami i temperaturą zamarzania najczęściej do -30 st. Celsjusza. Jeżeli decydujesz się na koncentrat płynu, musisz go rozcieńczyć z wodą. Bez tego zamarza on już w temperaturze -16 st. Celsjusza. Trzeba więc połączyć płyn z wodą w proporcjach 50/50. Stosuj się zawsze do zaleceń producenta. Rozcieńczaj w rekomendowanych proporcjach, nigdy za mało ani za dużo.

Czy kolor płynu chłodniczego ma znaczenie?

Płyny chłodnicze różnią się nie tylko składem, ale także kolorem. Nie ma on jednak nic wspólnego z ich właściwościami. Wybór płynu chłodniczego do samochodu nie warto zatem uzależniać tylko od koloru. To efekt uzupełnienia składu płynu odpowiednim barwnikiem. Ma on głównie funkcje pomocnicze. Barwnik ułatwia zlokalizowanie wycieku w układzie chłodzenia.

Spotkać się możemy z płynami w kolorach: czerwonym, różowym, fioletowym, pomarańczowym, zielonym i niebieskim. Zielony jest m.in. płyn do chłodnic Moje Auto Long Life, gotowy do użycia, wykonany na bazie glikolu etylenowego. Ma on również swój odpowiednik czerwony – Moje Auto Mobiler Long Life G12.

Czy płyny chłodnicze można ze sobą mieszać?

Skoro kolor płynu nie jest często powiązany z parametrami płynu chłodniczego do samochodu, to czy różne preparaty są ze sobą mieszalne? Co zrobić w sytuacji, w której potrzebujesz dolać płynu chłodniczego?

Zasadniczo płyny chłodnicze można ze sobą mieszać, jednak pod pewnymi warunkami. Powinny one być wykonane w tej samej technologii i zapewniać ten sam poziom ochrony, np. do minus 30 stopni Celsjusza.

Ważne jest to, czy w samochodzie jest stosowany płyn uniwersalny, czy taki, które przeznaczony do konkretnego rodzaju chłodnicy. Jeśli nie wiesz, jaki preparat został wcześniej zastosowany, a musisz dolać płynu, lepiej zastosuj środek uniwersalny. Nie wlewaj płynu chłodniczego przeznaczonego np. do chłodnic miedzianych, jeżeli masz chłodnicę aluminiową.

Może to doprowadzić do uszkodzenia uszczelnień, a w konsekwencji do przegrzewania silnika. Pamiętaj też, żeby w razie konieczności dolewki nie wprowadzać do układu koncentratu płynu chłodniczego, który nie został rozcieńczony.

Wymiana płynu chłodniczego

Wymiana płynu chłodniczego

Jak wymienić płyn chłodniczy?

Czego będziesz potrzebować do wymiany płynu chłodniczego? Zaopatrz się w pojemnik na stary preparat, lejek, wodę destylowaną oraz płyn do czyszczenia chłodnicy.

Upewnij się, że silnik jest zimny. Następnie odkręć nakrętkę zbiorniczka wyrównawczego oraz korek w chłodnicy. Znajdź zawór spustowy (będzie się znajdował na dole chłodnicy) i podłóż pod niego pojemnik.

Odkręć zawór i poczekaj, aż stary płyn chłodniczy spłynie. Pamiętaj, że zużytego płynu nie można wylać do kanalizacji! Przepracowany płyn oddaj do zakładu utylizacyjnego.

Przed wlaniem nowego płynu chłodzącego, warto pozbyć się z układu kamienia czy osadów olejowych. Do tego celu służy wspomniany płyn czyszczący. Jego sposób użycia może się nieco różnić w zależności od produktu, ale często należy postępować tak, jak opisujemy poniżej.

Po tym, jak z układu chłodniczego wypłynie cały stary płyn, zakręć zawór spustowy. Do zbiornika wyrównawczego wlej preparat czyszczący i dolej tyle wody destylowanej, żeby osiągnąć maksymalny poziom zapełnienia.

Nie zakręcaj korka zbiorniczka. Uruchom silnik i włącz ogrzewanie. Pozwól jednostce pracować kilkanaście minut na wolnych obrotach. Następnie wyłącz motor i poczekaj, aż ostygnie. Gdy tak się stanie, zlej płyn czyszczący.

Czasami płukanie należy powtórzyć. Przy niektórych środkach trzeba też zastosować nieco inną procedurę, np. polegającą na spuszczeniu połowy starego płynu chłodniczego i dolaniu do niego środka czyszczącego lub przepłukaniu układu wodą destylowaną po zastosowaniu preparatu.

Gdy układ chłodzący został przepłukany, wlej nowy płyn chłodzący do samochodu w ilości zalecanej przez producenta. Teraz warto odpowietrzyć układ chłodzenia. W przypadku każdego modelu wygląda to nieco inaczej. Często proces zaczyna się od odkręceniu nakrętki ze zbiornika wyrównawczego.

Gdy już to zrobisz, uruchom silnik i obserwuj poziom płynu chłodniczego. Jeśli układ był zapowietrzony, w zbiorniczku powinny być widoczne pęcherzyki, a płynu powinno ubyć. Uzupełnij płyn chłodniczy i naciśnij mocno gumowe przewody układu chłodzenia. W ten sposób wypchniesz resztki powietrza do zbiorniczka.

Zakręć korek w zbiorniczku i uruchom ogrzewanie w samochodzie. Jeżeli z kratek wentylacyjnych leci ciepłe powietrze, układ jest prawidłowo odpowietrzony.

W niektórych samochodach procedura jest łatwiejsza. Polega na odkręcaniu zaworu do odpowietrzenia. Układ chłodniczy będzie odpowietrzony, jeśli spod nakrętki zacznie lecieć płyn. Wcześniej będzie słychać świst powietrza.

Podsumowanie informacji na temat wymiany płynu chłodniczego

Zdecyduj, czy używać będziesz koncentratu, czy już gotowego produktu, postępuj zgodnie z zaleceniami producenta. Czy wiesz, iż płyny chłodnicze w różnych kolorach możesz ze sobą mieszać? Nie zmieni to ich właściwości, aby muszą być tego samego rodzaju. Płyny chłodnicze powinny spełniać polską normę PN-C-40007:2000. To potwierdza ich jakość oraz skuteczność. Certyfikatem oznaczone są też płyny chłodnicze Moje Auto. Przy zużyciu płynu chłodniczego auto traci wydajność przy hamowaniu. Co więcej, jego kolor zmienia się na ciemniejszy.

Podsumowanie

  • Płyn IAT wymieniamy co 2 lata, płyn OAT co 5 lat
  • Płyn IAT bazuje na krzemianach i sprzyja tworzeniu się złogów, zatykających kanaliki w chłodnicy. OAT ma w składnie kwasy organiczne. Obie technologie łączy płyn HOAT.
  • Nigdy nie zamieniaj płynu chłodniczego na wodę
  • Wybierając koncentrat płynu, połącz go z wodą w odpowiednich proporcjach
  • Kolor płynu nie ma znaczenia dla jego właściwości
  • Dobry płyn powinien spełniać polską normę PN-C-40007:2000