Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Miernik lakieru – co to jest i jak go używać?

Miernik grubości lakieru – jakie powinien mieć funkcje oraz jak go używać?

Miernik grubości lakieru – jakie powinien mieć funkcje oraz jak go używać?

Miernik grubości lakieru pozwoli nam sprawdzić stan blacharski samochodu przed zakupem. Jak z niego korzystać i jak wybrać dobre urządzenie? Podpowiadamy!

W jaki sposób działa miernik grubości lakieru?

Stan blacharski to jedna z najważniejszych kwestii, którą powinniśmy zweryfikować przed wyborem samochodu używanego. Dzięki miernikowi grubości lakieru dowiemy się, czy auto było naprawiane.

Oczywiście, usuwanie wgnieceń czy zarysowań parkingowych nie jest niczym złym. Odpowiednie urządzenie pozwoli nam jednak sprawdzić, czy zapewnienia sprzedawcy dotyczące kondycji samochodu pokrywają się ze stanem faktycznym pojazdu.

Jak działa tester lakieru? Tego typu sprzęt wykorzystuje metodę indukcji magnetycznej lub prądów wirowych. Czujnik sprawdza grubość warstwy niemetalicznej położonej na metalowym podłożu. Innymi słowy, wykrywa odległość między sondą pomiarową a „gołą blachą”. Gdyby zastosować analogię do mebli, miernik pokazałby, jak gruba jest warstwa farby na drewnie.

Na warstwę niemetaliczną może składać się lakier czy powłoka ochronna, ale też szpachla, jeśli karoseria była reperowana. Miernik grubości lakieru podaje wyniki w mikrometrach (jedna milionowa metra, symbol μm).

Jakie są rodzaje mierników grubości lakieru?

Mierniki grubości lakieru można podzielić na trzy główne rodzaje, ze względu na różnice dotyczące konstrukcji. Urządzenia mogą być wyposażone w sondę płaską, dociskową lub kulkową.

Sonda płaska to podstawowy czujnik, który montuje się w tanich miernikach grubości lakieru. Trzeba ją dokładnie docisnąć do sprawdzanej powierzchni, żeby otrzymać wynik. Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest tester lakieru z sondą dociskową. Jest ona zakończona czujnikiem, który chowa się w obudowie po dociśnięciu do karoserii.

Trzecim rodzajem jest tester lakieru z sondą kulkową. Zapewnia ona najdokładniejsze wyniki pomiarowe. Przy jej pomocy można sprawdzać grubość powłoki na powierzchniach wypukłych i wklęsłych, a nie tylko na płaskich, jak w przypadku mniej zaawansowanych sond.

Jakie funkcje powinien mieć miernik grubości lakieru? Czym się różni tani miernik od drogiego?

Podstawowy miernik grubości lakieru będzie mieć zapewne sondą płaską, która będzie przymocowana bezpośrednio do urządzenia. Taki sprzęt może być w wielu sytuacjach wystarczający, ale nie będzie oferować bardzo dokładnych wyników. Możliwe, że będzie mieć rozdzielczość, która pozwoli sprawdzić grubość lakieru z dokładnością do 10 μm. Ponadto tani miernik będzie się nadawać do badania nadwozia wykonanego ze stali i stali ocynkowanej, ale już niekoniecznie karoserii z aluminium.

Jakie cechy powinien mieć dobry i droższy tester? Jaki miernik lakieru wybrać? Jeśli zależy nam na jak najlepszych rezultatach, powinniśmy zdecydować się na grubościomierz, który wykrywa także aluminium.

Ponadto tester powinien mieć dobrą rozdzielczość i pokazywać wyniki z dokładnością do 1 μm. Ważną cechą jest sonda. Jak wspominaliśmy, najlepsza będzie kulkowa. Istotny jest nie tylko rodzaj czujnika, ale także jego sposób mocowania.

Sonda to słuszne rozwiązanie

Polecanym wariantem jest sonda na przewodzie. Dzięki temu, że nie jest ona przymocowana bezpośrednio do korpusu miernika, dotrzemy z nią do zakamarków, sprawdzimy na przykład nadkola od wewnętrznej strony czy komorę silnika. Poza tym miernik grubości lakieru z sondą przewodową zapewnia dokładniejszy pomiar. W jednej ręce trzymamy bowiem urządzenie z wyświetlaczem, a w drugiej czujnik. Nie trzeba będzie się gimnastykować, żeby pod kątem sprawdzić wynik, drżąca ręka nie spowoduje zafałszowania rezultatu, jak może to mieć miejsce w przypadku testerów ze zintegrowaną sondą.

Na jakie funkcje miernika lakieru jeszcze zwrócić uwagę? Warto sprawdzić, w jakim zakresie temperatur pracuje dane urządzenie, czy można przy jego pomocy dokonywać rzetelnych pomiarów zarówno, gdy temperatury przekraczają 20 stopni Celsjusza, jak i wtedy, gdy panuje mróz.

Przydatną opcją jest zapamiętywanie wyników pomiarów. Bardziej zaawansowane modele mają możliwość eksportu danych do pliku lub aplikacji na smartfona. Funkcje, które ułatwią pomiar, to m.in. duży, podświetlany ekran, wbudowana latarka i dźwiękowy system podpowiedzi.

Miernik grubości lakieru

Miernik grubości lakieru

W jaki sposób poprawnie sprawdzać grubość lakieru miernikiem?

Zanim zaczniemy sprawdzać karoserię przy pomocy miernika, dobrze jest wiedzieć, jakich wyników powinniśmy się spodziewać. Typowa grubość powłoki lakierniczej wynosi od 70 do 170-180 μm. Warto zaznaczyć, że mogą występować różnice ze względu na kraj produkcji czy markę pojazdu. Modele z Japonii czy Korei Południowej często mają cieńszą powłokę w porównaniu do aut europejskich i wynik na poziomie 100 μm nie będzie czymś nietypowym.

Nie wszystkie elementy karoserii muszą być jednolicie grubo pomalowane. Wahania nie powinny jednak przekraczać 40 proc. Jeżeli jednak są większe, może to być oznaka, że dany fragment był lakierowany, szczególnie jeśli miernik wskaże wynik przekraczający 200-300 μm lub elementy po przeciwnych stronach pojazdu różnią się pod względem rezultatu (na przykład lewy błotnik ma lakier o grubości 120 μm, a prawy 250 μm).

Sposoby użycia miernika grubości lakieru

Jak używać miernika grubości lakieru? Najlepiej będzie, jeśli samochód będzie czysty. O ile tester z sondą kulkową może poradzić sobie z brudem, o tyle podstawowy miernik może pokazywać zafałszowany wynik. Właściwe przygotowanie pojazdu do badania czujnikiem opisujemy w tekście Jak przeprowadzić proces dekontaminacji lakieru auta?.

Sondę przykładamy do karoserii prostopadle i lekko dociskamy. Kolejność sprawdzania elementów nie ma wielkiego znaczenia. Grunt, żeby zbadać całe nadwozie. Możemy zacząć od dachu, ponieważ jest to element, który stosunkowo rzadko jest lakierowany.

Potem używamy miernika na wybranym boku, od przedniego błotnika, przez drzwi przednie i tylne, po błotnik tylny. Następnie przechodzimy na drugą stronę pojazdu. Pamiętajmy o weryfikacji lakieru na słupkach, klapie bagażnika i masce, a także we wnękach po otwarciu drzwi (progi, słupki itd.)

Co ważne, dany element sprawdzamy w kilku lub nawet kilkunastu miejscach. Przykładowo, drzwi badamy nie tylko na środku, ale też na słupku, krawędzi górnej oraz dolnej, w przedniej i tylnej części. Podczas naprawy lakiernik mógł użyć takiej techniki cieniowania, żeby różnica w kolorze była jak najmniejsza. Dany fragment może mieć inną grubość w porównaniu do reszty drzwi, błotnika czy maski. Cały proces opisujemy w artykule Jak zmierzyć grubość lakieru samochodowego?.

Kupić miernik czy wynająć specjalistę, który pomierzy grubość lakieru?

Nawet podstawowy czujnik grubości lakieru może nam dać odpowiedź na to, jaki jest stan samochodu. Obsługa urządzenia jest prosta i nie potrzeba do tego pomocy fachowca.

Mimo wszystko, auto w razie wątpliwości warto zawieźć do specjalisty, który pomoże ocenić stan karoserii. Możliwe, że w samochodzie zostały wymienione całe elementy pod kolor. Dobrze będzie sprawdzić, czy szyby mają taką samą datę produkcji oraz czy widać ślady demontażu podzespołów. O tym, na co zwrócić uwagę, wybierając auto z drugiej ręki, piszemy w tekście Kupujemy samochód używany.