Czy silniki różnią się sposobem uruchamiania? Silnik benzynowy i Diesla pracują na innych zasadach. Ten…
Kłęby białego dymu z rury wydechowej lub kopcenie. Co trzeba wiedzieć?

Gdy pojawia się dym wydobywający się z rury wydechowej przyczyny mogą być różne. Niekiedy odpowiada za gromadząca się w układzie wydechowym woda, innym razem powodem jest niesprawny filtr cząstek stałych. Czasem problem jest błahy, innym razem pojawienie się białego śmierdzącego dymu może być zwiastunem poważnych awarii. W jakich przypadkach biały dym lub inny kolor spalin powinien niepokoić? Najważniejsze informacje o przyczynach wydzielania białego dymu lub czarnych spalin znajdziecie w naszym artykule.
Nienaturalny kolor dymu z rury wydechowej może przyprawić o niepokój nawet najbardziej opanowanego właściciela pojazdu. Zamiast wpadać w panikę warto jednak wiedzieć, o czym świadczy czarny dym z rury wydechowej lub spaliny w innym, nietypowym kolorze. To, jak rura wydechowa dymi, może być cenną wskazówką przy diagnozowaniu usterek części taki filtr cząstek stałych lub katalizator lub pomóc w wykryciu spalania oleju silnikowego. Z drugiej strony jednak awarie prowadzące do powstawania białego lub powodujące niebieski dym nie zawsze oznaczają uszkodzenie jednostki.
Z tego artykułu dowiesz się:
- O czym świadczy biały dym z rury wydechowej lub niebieski i czarny dym.
- Dlaczego pojawia się biały, czarny lub niebieski dym z rury wydechowej.
- Jak domowymi sposobami usunąć niektóre problemów mogących powodować biały dym z rury wydechowej lub odpowiadać za wyrzucanie z rury wydechowej czarnego dymu.
Czarny dym z rury wydechowej – przyczyny. O czym mogą świadczyć kłęby białego dymu?
Co może powodować biały dym z rury wydechowej samochodu?
Biały dym wskazuje na różne problemy. Przyczyna kopcenia auta na biało może mieć różne podłoże. Wielu kierowców szybko wiąże ją z poważną awarią silnika, lecz sprawa powstawania białego dymu na ogół nie jest tak oczywista – w wielu przypadkach biały dym wcale nie zwiastuje sporych kłopotów.
Jak się okazuje, w sprawnym silniku dym może mieć biały kolor. Przede wszystkim w przypadku kopcenia pojazdu na biało po chłodnej nocy i postoju diagnostyka silnika raczej nie będzie potrzeba. W rozgrzanym układzie wydechowym w czasie stygnięcia może skraplać się para wodna. Odparowuje ona ponownie wraz z rozgrzewaniem się wydechu. Za biały kolor dymu wydechowego niejednokrotnie odpowiada skroplona w układzie wydechowym woda. Najbardziej widoczna jest ona w pojazdach zasilanych LPG, w przypadku których spaliny składają się głównie z pary wodnej, co objawia się właśnie emisją białego dymu.
W niektórych przypadkach biały dym wskazuje jednak na poważniejszy problem. Zaniepokoić powinna przede wszystkim chmura białego dymu ciągnąca się za pojazdem, połączona z szybkim wzrostem temperatury chłodziwa, jego ubytkami i skokiem ciśnienia w układzie chłodzenia. Po stwierdzeniu białego śmierdzącego dymu właściwie można mieć pewność co do tego, że w silniku powstała nieszczelność na styku układu chłodzenia i wnętrza cylindra.
Przyczyny wydzielania białego dymu bywają różne. Najpowszechniejszą jest zużycie uszczelki pod głowicą. Współczesny silnik składa się z dwóch podstawowych elementów – bloku (zwanego słupkiem), w którym pracują tłoki, oraz głowicy z umieszczonymi w niej zaworami. Połączenie słupka i głowicy zabezpieczone jest specjalną, wielowarstwową uszczelką, która odseparowuje układ smarowania, chłodzenia i cylindry. W środowisku tym powstaje wysoka temperatura i naprężenia, które ostatecznie mogą prowadzić do awarii uszczelki – w konsekwencji pojawia się chmura białego dymu świadcząca o ryzyku uszkodzenia silnika. Zużyć się i powodować kłęby białego dymu uszczelka może też na skutek przegrzania silnika, kiedy wypaczeniu ulegnie sama głowica. W przypadku podejrzenia takich problemów konieczna jest diagnostyka silnika.
Jednak to nie koniec złych wieści – przyczyną powstawania białego dymu może być też pęknięcie głowicy albo bloku silnika, na skutek których płyn chłodniczy zacznie przedostawać się do cylindrów i w nich odparowywać, skutkując emisją białego dymu.
Gdy rura wydechowa dymi, nie koncentruj się tylko na tym. Przedstawiamy najnowsze zmiany w przepisach o ruchu drogowym.
Wydobywanie się z rury wydechowej czarnego dymu
Jeśli chodzi o czarny kolor spalin przyczyny w autach zasilanych olejem napędowym mogą tkwić w układzie paliwowym. Pierwsze podejrzenie powinno paść na wtryskiwacze, często odpowiadające za czarne spaliny z rury wydechowej diesla. Jeśli przy dodawaniu gazu auto mocno kopci, to mechanik powiedziałby właśnie, że „wtryski leją”. By zrozumieć ten warsztatowy żargon należy zastanowić się, czym są właściwie są wtryskiwacze i jaki mają wpływ na kolor dymu wydechowego.
Otóż element ten odpowiada za równomierne rozpylenie paliwa w komorze spalania. Przy prawidłowo działającym wtryskiwaczu olej napędowy przybiera postać mgiełki i miesza się z powietrzem. Jeśli wtryskiwacz jest niesprawny, zamiast mgły podaje do cylindra strumień, niczym strzykawka. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko, gdyż taka dawka paliwa nie tylko jest za wysoka (stąd czarny kolor dymu, który świadczy o niepełnym spaleniu paliwa w silniku), ale też zwiększa temperaturę w komorze spalania. Przy zaniedbaniu może to prowadzić do przepalenia na wylot tłoka, stopienia gładzi cylindrów i głowicy, czyli uszkodzenia silnika.
Jeśli czarnemu dymowi towarzyszą objawy takie jak gaśnięcie silnika na wolnych obrotach i dławienie jednostki, przyczyną może być niesprawny EGR (zawór recyrkulacji spalin). Wskutek jego awarii do silnika może trafiać zbyt duża ilość spalin. Problem można rozpoznać nie tylko po tym, że z rury wydechowej wydostaje się czarny kolor spalin, ale też po zaświeceniu kontrolki check engine.
W autach korzystających z filtrów cząstek stałych źle działające wtryskiwacze prowadzą do zapchania układu wydechowego, którego naprawa jest obecnie bardzo droga.
Szary
W silnikach benzynowych szary kolor dymu zazwyczaj oznacza zbyt bogatą dawkę paliwa. W starych samochodach zazwyczaj związane było to ze złą regulacją gaźnika, jednak współcześnie odpowiada za to sterownik. Przyczyna nie musi jednak leżeć w nim samym, bowiem komputer silnika dostosowuje dawkę paliwa do warunków pracy, a o nich dowiaduje się z odczytów różnych czujników. Na dawkowanie benzyny wpływ ma temperatura zewnętrzna, temperatura chłodziwa, ilość powietrza dostarczanego do silnika (informacji o tym dostarcza przepływomierz, tzw. „przepływka”), skład spalin (znany dzięki sondzie lambda) i wiele innych czynników.
Dowiedz się, jak przeliczać konie mechaniczne na kilowaty.
Szary dym z rury wydechowej świadczy o złym spalaniu
W silnikach benzynowych szary dym z rury wydechowej zazwyczaj oznacza zbyt bogatą dawkę paliwa. W starych samochodach zazwyczaj związane było to ze złą regulacją gaźnika, jednak współcześnie odpowiada za to sterownik. Przyczyna nie musi jednak leżeć w nim samym, bowiem komputer silnika dostosowuje dawkę paliwa do warunków pracy, a o nich dowiaduje się z odczytów różnych czujników. Na dawkowanie benzyny wpływ ma temperatura zewnętrzna, temperatura chłodziwa, ilość powietrza dostarczanego do silnika (informacji o tym dostarcza przepływomierz, tzw. „przepływka”), skład spalin (o tym, jaki on jest, informuje nas sonda lambda) i wiele innych czynników.
Nie tylko przyczyny powstawania białego dymu są ważne. Dowiedz się też, jak przeliczać konie mechaniczne na kilowaty.
Zainteresuj się, czym jest webasto.
Czemu z rury wydechowej wydostaje się niebieski dym? Czy to turbosprężarka?

Jeżeli z układu wydechowego wydobywa się niebieski albo błękitny dym, może to świadczyć o spalaniu przez silnik oleju z układu smarowania. Przyczyn tego może być kilka, zazwyczaj jednak odpowiada za to uszkodzona uszczelka. Olej do komory spalania może trafiać także przez zepsutą turbosprężarkę albo wadliwą odmę.
Jeśli z rury wydechowej samochodu leci niebieski dym, weryfikację problemu zacząć należy od uszczelniaczy zaworowych. Mają one chronić przed spływaniem oleju głowicy silnika w dół, po zaworach, do komory spalania. Jedynym sposobem naprawy tej awarii jest wymiana tych uszczelnień,. Interwencja mechanika pozwala wyeliminować usterki powodujące niebieski dym.
Niebieski dym z rury wydechowej a pierścienie tłokowe
Jeśli pojawi się niebieski dym z rury wydechowej przyczyny warto też poszukać w zużytych pierścieniach tłokowych. Mają one za zadanie rozprowadzać olej po ścianach cylindrów, zapewniając smarowanie, ale też zgarniać go do miski olejowej. Jeśli to się nie dzieje, olej pozostaje na gładzi cylindra i dostaje się do komory spalania. Najczęstsze problemy powodujące niebieski dym obejmują gromadzenie się nagaru ograniczającego swobodę ruchu pierścieni.
Poza problemami z emisją białego dymu, zainteresuj się, czym jest webasto.
Nietypowy dym z wydechu. Czy można naprawić to samemu?

Na rynku istnieją produkty mogące pomóc w niektórych z powyższych przypadków. Moje Auto Engine Doktor uszczelnia silnik, zmniejszając zużycie oleju. Preparat ten pomoże też przywrócić fabryczne osiągi leciwego pojazdu, którego „serducho” lata świetności ma już za sobą. Nadaje się do wszystkich typów samochodów, także tych zasilanych LPG. Szczególnie polecany jest do stosowania w pojazdach pracujących w trudnych warunkach, mocno eksploatowanych. Przy odpowiednio uszczelnionym, sprawnym silniku dym w kolorze niebieskim nie będzie się pojawiał.
Engine Doktor jest dodatkiem do oleju, a jego użycie jest dziecinnie proste – wystarczy dolać go do rozgrzanego oleju silnika. Warto wypróbować preparat, zanim oddasz pojazd w ręce mechanika, by zbadał kolor dymu wydechowego.
Gdy uporasz się z problemem wydzielania białego dymu, przeczytaj inne artykuły. Polecamy poradnik o tym, jak sprowadzać samochody z USA
Skutki białego dymu. Kiedy jest konieczny remont silnika?
Jeśli nawet to nie pomogło, wtedy nie obejdzie się bez wizyty w warsztacie samochodowym. Remont silnika będzie koniecznością, jeśli diagnostyka silnika wykazała uszkodzoną uszczelkę pod głowicą silnika, albo kopcenie wynika z niesprawności wtryskiwaczy – na te awarie nie pomoże żaden środek chemiczny. Nie bagatelizuj więc problemów takich jak czarny kolor spalin, gdyż taki lub biały dym wskazuje często na usterki, które pozostawione bez interwencji mogą przyczynić się do poważnych uszkodzeń układu napędowego.
Dym z rury wydechowej podczas jazdy – nie lekceważ problemu. Naprawa białego dymu może uratować silnik
Różne kolory dymu wydobywającego się z rury wydechowej to ważny sygnał ostrzegawczy, który nie powinien być lekceważony przez kierowcę. Poprawna interpretacja tych sygnałów może uchronić przed kosztownym remontem lub nawet całkowitym zniszczeniem silnika. Regularne przeglądy i szybka reakcja na symptomy takie jak pojawienie się białego śmierdzącego dymu mogą znacząco wydłużyć żywotność jednostki i zmniejszyć koszty eksploatacji pojazdu. Naprawa białego dymu lub innych problemów często możliwa jest niewielkim kosztem – wystarczy zastosować odpowiednie preparaty lub wykonać drobne naprawy. Jednak w przypadku poważniejszych awarii będących przyczyną powstawania białego nie warto ryzykować samodzielnych napraw – lepiej powierzyć auto doświadczonemu mechanikowi, który stwierdzi, co może powodować biały dym i wyeliminuje kłęby białego dymu.
FAQ
Skąd bierze się biały kolor spalin i czarne dymienie silnika diesla?
Chmura białego dymu może być skutkiem znajdującej się w układzie wydechowym wody. Powodować biały dym mogą nieszczelności uszczelki pod głowicą. Biały dym wskazuje ponadto na pęknięcie głowicy bądź bloku silnika. Jeśli chodzi o szary dym przyczyny najczęściej tkwią w zbyt bogatej mieszance paliwowej w silnikach benzynowych. To, że rura wydechowa dymi na szaro, może być spowodowane wadliwą regulacją lub błędnymi odczytami czujników sterujących ilością paliwa. Niebieski dym oznacza spalanie oleju silnikowego, co może być skutkiem zużytych uszczelniaczy zaworowych, nieszczelnych pierścieni tłokowych, nagaru ograniczającego ruch pierścieni lub awarii turbosprężarki. Czarny dym w autach z silnikiem Diesla to zaś objaw problemu z układem paliwowym. W samochodach benzynowych może być efektem zbyt bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej.
Jak powinno wyglądać zapobieganie białemu dymowi? Zadbaj o odpowiedni kolor dymu z rury
Zapobieganie białemu dymowi powinno obejmować przede wszystkim regularną kontrolę płynu chłodniczego, unikanie przegrzewania silnika. Ponadto zapobieganie białemu dymowi powinno obejmować też dbanie o sprawność uszczelki pod głowicą. Szary kolor spalin wskazuje zaś na konieczność przeprowadzenia diagnostyki i kalibracji układu paliwowego lub wymiany filtra powietrza. By uniknąć niebieskiego dymu wydobywającego się z wydechu, warto stosować odpowiednio dobrany olej silnikowy. Czarny dym z rury wydechowej zazwyczaj daje się wyeliminować dzięki kontroli i konserwacji wtryskiwaczy. By zapobiec wydostawaniu się z rury wydechowej czarnego dymu, warto też unikać taniego paliwa złej jakości oraz dbać o filtr DPF i stan rury wydechowej diesla.
Kiedy dym z rury wydechowej świadczy o konieczności remontu silnika?
Remont silnika po pojawieniu się dziwnych spalin z rury wydechowej zazwyczaj jest konieczny, gdy biały dym z rury wydechowej samochodu jest obfity i towarzyszy mu spadek płynu chłodniczego, wzrost temperatury i wzrost ciśnienia w układzie chłodzenia – oznacza to awarię uszczelki pod głowicą, pęknięcie głowicy lub bloku silnika. Podobnie sprawa wygląda, gdy rura dyni na niebiesko, a zjawisko utrzymuje się przez długi czas. To sugeruje poważne zużycie uszczelniaczy zaworowych, pierścieni tłokowych lub uszkodzenie turbosprężarki. Jeśli za problem odpowiadają niesprawne wtryskiwacze, czarny dym z rury wydechowej świadczy o ryzyku przepalenia tłoka i poważnych uszkodzeń mechanicznych.