Koncentrat letniego płynu do spryskiwaczy – jaki wybrać?

Koncentrat płynu do spryskiwaczy

(zdj. Moje Auto)

Podczas letnich podróży samochodem, zmorą kierowców są zabrudzone szyby. Owady, kurz i pyłki drzew stanowią niemały problem. Znacznie ograniczają widoczność podczas jazdy pod słońce oraz po zmroku. Teraz możecie z tym skończyć! Podpowiadamy, jak w łatwy sposób uporać się z brudnymi szybami.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym się różni letni i zimowy płyn do spryskiwaczy
  • Jakie są cechy dobrego płynu do spryskiwaczy
  • Jak przygotować roztwór z koncentratu i wody

Marka Moje Auto posiada w swojej ofercie taki koncentrat. Jest to koncentrat letniego płynu, który jest skuteczny w walce z brudem, insektami i osadem drogowym gromadzącym się na szybach samochodowych. Występuje w czterech nutach zapachowych: jabłko, pomarańcza, cytryna i leśny. Zapewnia dobrą widoczność w czasie jazdy. Nie niszczy lakieru i gumowych uszczelek. Konstrukcja butelki pozwala na dokładne dozowanie odpowiedniej ilości koncentratu podczas jego rozcieńczania.

Aby przygotować roztwór płynu, należy mieć tylko wodę i rozcieńczyć koncentrat. Nie musi być to woda destylowana, wystarczy woda z kranu. Koncentrat zawiera w składzie zmiękczacze twardej wody i nie musimy się obawiać, że w pojemniku na płyn lub w przewodach osadzi się kamień. Z tego powodu nie powinniśmy używać do spryskiwaczy samej wody, tym bardziej, gdy mamy twardą wodę. Woda nie zawiera również konserwantów zapobiegających namnażaniu się bakterii, szczególnie w ciepłe dni. Woda wtedy zanieczyści cały układ, a na szybach będą powstawały smugi. Koncentrat takie konserwanty posiada. Pamiętać musimy również, że zwykła woda nie posiada specjalnych substancji myjących, które z łatwością usuwają brud czy insekty, a przez to jest po prostu dużo mniej efektywna od płynu do spryskiwacza.

Letni a zimowy płyn do spryskiwaczy – to ma znaczenie!

Tak samo, jak zmieniasz opony wraz z obniżeniem lub wzrostem temperatury i pojawieniem się innych warunków na drodze, powinieneś zmieniać płyn do spryskiwaczy. Letnie i zimowe różnią się składem i właściwościami, a więc też w inny sposób działają. Składniki wybierane są z uwzględnieniem warunków atmosferycznych o konkretnej porze roku. Jedną z kluczowych cech spryskiwaczy jest temperatura krystalizacji. W zimowym płynie wynosi ona minimum -20°C, w letnim nie będzie ona taka niska. Zimowy jest odporny na zamarzanie w niskich temperaturach, skutecznie oczyszcza szyby z błota, śniegu i soli ulicznej. Chroni też pióra wycieraczek, zabezpieczając je przed zamarzaniem. Letnie płyny do spryskiwaczy mają za zadanie przede wszystkich usuwać z szyb kurz, martwe owady i zacieki deszczu. Stawia się przed nimi mniejsze wymagania, jednak korzystanie z nich zimą jest nieskuteczne, a nawet szkodliwe dla pojazdu. Płyn może zamarzać, co jest uwarunkowane jego innym składem i właściwościami.

Koncentrat płynu do spryskiwaczy Moje Auto

(zdj. Moje Auto)

Nie warto ryzykować użycia płynu do mycia naczyń!

Niektórzy próbują płyn do spryskiwaczy zastąpić płynem do mycia naczyń. Ten sposób również odradzamy. Płyn do mycia naczyń posiada inną bazę surowców, która radzi sobie z tłustymi zabrudzeniami, ale nie z zabrudzeniami drogowymi typu kurz, pył, insekty. Płyn do mycia naczyń zawiera również emolienty chroniące naszą skórę przed odtłuszczeniem. Mogą one powodować powstawanie smug na powierzchni szyby. Po rozcieńczeniu będzie zawierał niewystarczającą ilość konserwantów, ta ilość nie zabezpieczy roztworu przed psuciem przez czas, który roztwór będzie znajdował się w zbiorniku.

Cechy dobrego koncentratu letniego płynu do spryskiwaczy

Kluczowym aspektem przy wyborze koncentratu płynu do spryskiwaczy jest jego skład. To od niego zależy skuteczność jego działania, ale też bezpieczeństwo korzystania i kontaktu z szybą, piórami wycieraczek i karoserią. Nie może zawierać w składzie metanolu. Zbyt duże jego stężenie jest szkodliwe dla ludzkiego zdrowia. Ryzyko jego pojawienia się w płynie istnieje jednak w przypadku zimowych płynów do spryskiwaczy. Wynika to z właściwości metanolu, które sprawiają, że produkt jest bardziej odporny na zamarzanie. Wybierając koncentrat, zwróć też uwagę na jego wydajność. Łączymy go z wodą, ale ważne jest, w jakich proporcjach. Uwzględniając tę cechę i skuteczność płynu, możesz ocenić, czy będzie to opłacalny zakup. Nie powinien pozostawiać smug, które ograniczają widoczność, co przekłada się na obniżenie bezpieczeństwa poruszania się po drodze. Ponadto smugi nie prezentują się estetycznie, a jak wiadomo, czyste szyby wpływają korzystniej na ogólny wizerunek pojazdu.

Wlewanie koncentratu płynu do spryskiwaczy

(zdj. Moje Auto)

A co z zapachem?

Zdarzyło Ci się, że zakupiony płyn do spryskiwaczy nie pachniał zbyt dobrze i każdorazowe nanoszenie go na szybę związane było z mało przyjemnym doświadczeniem? Wiele płynów do spryskiwaczy ma bardzo intensywny zapach i nie do końca akceptuje go nasz narząd węchu. Koncentrat letniego płynu do spryskiwaczy Moje Auto ma delikatny zapach, ale przyjemnie wyczuwalny. Wśród dostępnych wariantów jest soczyste jabłko, orzeźwiająca cytryna, egzotyczna pomarańcza i spokojny, uniwersalny leśny zapach.

Dolewamy wodę do koncentratu

(zdj. Moje Auto)

Jak rozcieńczyć koncentrat płynu do spryskiwaczy?

KROK 1: Wstrząsnąć pojemnik przed użyciem, aby składniki aktywne, zawarte w produkcie, znalazły się w całej jego objętości, co pozwoli na lepsze działanie produktu.

KROK 2: Lekko odkręcić nakrętkę w celu umożliwienia odpływu powietrza z wnętrza zbiornika dozującego. Nie odkręcamy nakrętki do końca, ponieważ mogłoby to spowodować wyrzucenie zawartości na zewnątrz butelki.

KROK 3:  Ścisnąć dolną część butelki, aż zbiorniczek dozujący zostanie napełniony. Buteleczka jest zbudowana tak, aby pojemniczek odmierzał dokładnie 25 ml płynu. Bardzo ułatwia to przygotowanie roztworu, nie są potrzebne dodatkowe naczynia do odmierzania porcji koncentratu.

KROK 4: Teraz możemy odkręcić całkowicie nakrętkę i zawartość zbiorniczka dozującego wlać do zbiornika samochodowego spryskiwacza. Konstrukcja butelki uniemożliwia wlanie do zbiornika większej ilości płynu, niż ten, który znajduje się w pojemniku dozującym.

KROK 5: Zbiornik samochodowego spryskiwacza uzupełnić wodą (2,5 L). Rozcieńczając koncentrat należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta. Użycie zbyt niskiego stężenia roztworu spowoduje, że w roztworze będzie znajdowało się zbyt mało substancji aktywnej. Efekt mycia nie będzie zadowalający. Zbyt małe będzie stężenie zmiękczaczy – w związku z czym w roztworze będzie zbyt dużo węglanów powodujących twardość wody i mogących wytrącić się w zbiorniku i dyszach rozpylających, co spowoduje ich zatkanie. Również stężenie konserwantów zapobiegających namnażaniu się bakterii będzie za małe. Jeśli natomiast użyjemy roztworu o zbyt dużym stężeniu, to doprowadzimy do odkładania się detergentów na powierzchni szyby i powstawania smug.

Koncentrat sprzedawany jest w buteleczkach o pojemności 250 ml. Rozcieńczając go zgodnie z zaleceniami producenta,  jesteśmy w stanie przygotować aż 25 L roztworu płynu do spryskiwaczy. Buteleczka koncentratu nie zajmie nam zbyt dużo miejsca w bagażniku, w przeciwieństwie do zwykłego płynu do spryskiwaczy sprzedawanego w kilkulitrowych kanistrach. Również koszt koncentratu jest mniejszy, niż koszt 25 L gotowego płynu do spryskiwaczy.

Podsumowanie

  • Koncentrat rozcieńczamy z wodą w odpowiednich proporcjach. W przypadku koncentratu letniego płynu do spryskiwaczy Moje Auto jest to 1:100 (koncentrat: woda). Na 2,5 l wody zużywamy 25 ml płynu.
  • Nigdy nie używamy letniego płynu zimą, ponieważ ma on inne właściwości i istnieje duże ryzyko jego zamarznięcia.
  • Dobry koncentrat letniego płynu do spryskiwaczy nie zawiera metanolu, jest wydajny, bezpieczny dla gumowych i plastikowych elementów oraz nie pozostawia smug.
  • Zapach płynu nie powinien być intensywny, a delikatny, ale wyczuwalny, jak w przypadku koncentratu letniego płynu do spryskiwaczy Moje Auto, który jest dostępny w wersji zapachowej pomarańcza, cytryna, jabłko i leśny.