Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Twitterze Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Bagażnik rowerowy do samochodu, który zapewni bezproblemowy transport roweru – co wybrać?

Bagażnik rowerowy do samochodu, który zapewni bezproblemowy transport roweru – co wybrać?

Bagażnik rowerowy do samochodu, który zapewni bezproblemowy transport roweru – co wybrać?

Bagażnik rowerowy to wygodny sposób na transport dwóch kółek, który nie ogranicza przestrzeni w aucie. Na co zwrócić uwagę wybierając wieszak na rower? Jak dobrać uchwyt do typu pojazdu i czy są specjalne przepisy dotyczące bagażników rowerowych?

Jakie są dostępne typy bagażników rowerowych?

Przewożenie roweru w środku samochodu może być zadaniem karkołomnym. Po pierwsze, jednoślad zajmuje sporo miejsca. Żeby zmieścić go do auta, konieczne może być ściągnięcie przedniego koła.

Inna sprawa, że nie do każdego samochodu rower wejdzie. Jeżeli już nam się uda go wcisnąć, stracimy przestrzeń bagażową. Trzeba będzie też znaleźć sposób na odpowiednie przymocowanie takiego pojazdu, żeby transport był bezpieczny.

Dlatego wygodnym rozwiązaniem jest korzystanie z bagażnika rowerowego. Do wyboru są trzy rozwiązania, różniące się pod względem konstrukcji oraz miejsca montażu:

  • bagażnik rowerowy na dach,
  • bagażnik rowerowy na hak,
  • bagażnik rowerowy na klapę.

Jak dobrać odpowiedni uchwyt rowerowy do samochodu?

Wybór bagażnika rowerowego powinien zależeć od rodzaju naszego samochodu. Uchwyt ma być też tak dopasowany, żeby spełniał warunki zapisane w art. 61 Prawa o ruchu drogowym, który stanowi, że:

  • ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m,
  • ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego,
  • wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m.

Powyższe przepisy dotyczą raczej transportu przedmiotów większych niż rowery, na wszelki wypadek warto jednak sprawdzić, czy jednoślady zamontowane na małym aucie nie będą za bardzo wystawać, a całkowita wysokość SUV-a czy vana z rowerami na dachu nie będzie przekraczać dopuszczalnej.

Bagażnik rowerowy powinien być przede wszystkim wygodny w użytkowaniu. Na kombi z relingami stosunkowo łatwo będzie zamontować bagażnik dachowy. Trudno to będzie zrobić na aucie z zaokrąglonym dachem, aucie miejskim czy tym bardziej kabriolecie. W ich przypadku lepiej sprawdzi się uchwyt mocowany z tyłu.

W takim wypadku możemy wybrać bagażnik rowery na hak. Jeżeli nie mamy haka i nie chcemy go montować, rozwiązaniem będzie bagażnik rowerowy na klapę.

Bagażnik rowerowy na dach

Bagażnik rowerowy na dach

Bagażnik rowerowy na dach – wady i zalety

Bagażnik rowerowy na dach będzie dobrym wyjściem, jeśli samochód ma relingi, a dodatkowo dysponujemy już belkami poprzecznymi. Tego typu zabezpieczenie do transportu jest stosunkowo łatwe w montażu. Poza tym, belki bagażnika rowerowego na dach nie zajmują specjalnie wiele miejsca, nie będzie problemu z ich przechowywaniem.

Dzięki temu, że rowery będą umieszczone wysoko, nie będą w trakcie jazdy nadmiernie się brudzić. Nie zostaną ochlapane błotem spod kół i nie będą bardzo narażone na uderzenia kamieni. Wadą bagażnika rowerowego na dach jest to, że jednoślad trzeba wysoko podnieść.

Ponadto jazda z wysokim ładunkiem zwiększa opór aerodynamiczny, co podnosi zużycie paliwa. Z rowerami na dachu nie wjedziemy też na niektóre parkingi podziemne. Trzeba będzie zwracać uwagę również na to, czy zmieścimy się, przejeżdżając pod niskim wiaduktem lub pokonując tunel.

Bagażnik rowerowy na hak

Bagażnik rowerowy na hak

Bagażnik rowerowy na hak – wady i zalety

Bagażnik rowerowy na hak to wygodne rozwiązanie. Jednośladów nie trzeba wysoko podnosić, żeby je przymocować do uchwytów lub zdjąć. Chociaż rowery będą wystawać poza obrys samochodu, nie będą powodować takiego oporu aerodynamicznego, jak przy korzystaniu z uchwytu rowerowego na dach. W wielu modelach istnieje możliwość odchylenia bagażnika w taki sposób, żeby można było otworzyć tylną klapę auta.

Do wad można zaliczyć przede wszystkim konieczność posiadania haka. Rowery przewożone w takim uchwycie mogą też się brudzić, ponieważ będą umieszczone blisko nawierzchni i tylnych kół. Trzeba też pamiętać, że tył pojazdu zostanie znacznie obciążony. Bagażnik rowerowy na hak utrudni pokonywanie zakrętów.

Bagażnik rowerowy na klapę

Bagażnik rowerowy na klapę

Bagażnik rowerowy na klapę – wady i zalety

Bagażnik rowerowy na klapę bagażnika nie wymaga posiadania haka. Dzięki niemu nie trzeba się też gimnastykować z podnoszeniem rowerów na dach. Taki bagażnik może być stosowany zarówno w autach trzy- i pięciodrzwiowych, jak i sedanach.

Taki typ bagażnika może ograniczyć widoczność przez tylną szybę. Możemy też stracić możliwość otwarcia bagażnika, chociaż zależy to od zaawansowania konstrukcyjnego uchwytu. Trzeba też pamiętać o tym, żeby bagażnik rowerowy na klapę nie zasłaniał tablicy i lamp. Takie uchwyty nie mają własnego oświetlenia i miejsca na tablicę rejestracyjną, tak jak uchwyty rowerowe na hak.

W przypadku jazdy po bardzo wyboistej nawierzchni istnieje ryzyko, że rowery porysują karoserię, chociaż producencki stosują osłony, które mają temu teoretycznie zapobiegać. Bagażnik będzie też obciążał klapę.

Jak rower powinien być zabezpieczony podczas przewożenia go w odpowiednim uchwycie?

Rower wpięty w przygotowane przez producenta bagażnika zapięcia powinien trzymać się stabilnie. Warto jednak zadbać o dodatkowe zabezpieczenie. Dlaczego?

Zacznijmy od ogólnej kwestii korzystania z bagażnika rowerowego. Zgodnie z art. 60 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym, zabrania się używania pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się w pojeździe lub poza nim.

Jak to się ma do transportu rowerów? Przepis ten może być interpretowany w ten sposób, że jednoślady powinny być możliwie solidnie przymocowane do uchwytu rowerowego, nie powinny się przemieszczać lub mieć możliwości odczepienia się i spadnięcia z bagażnika.

Precyzuje to art. 61 kodeksu, który mówi, że ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu, a urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy.

Jednoślady przewożone w bagażniku rowerowym wystają poza obrys pojazdu. W trakcie manewrów będą na nie oddziaływać siły, które mogą powodować ich ruch. Dodatkowe przypięcie może nas uchronić przed przykrą niespodzianką w przypadku nagłego hamowania, awaryjnego omijania przeszkody czy występowania porywistego wiatru. Nawet wtedy, gdy oryginalny uchwyt bagażnika rowerowego zawiedzie, bonusowe mocowanie może zapobiec spadnięciu roweru.

W sytuacji, w której wieziemy kilka rowerów, możemy zastosować siatkę do mocowania bagażu. Tego typu zabezpieczenie stosuje się m.in. do unieruchamiania ładunków na przyczepkach. Siatki są często elastyczne i możemy nimi objąć kilka rowerów równocześnie.

Dodatkowo można użyć taśmy gumowej do mocowania bagażu. Linkami można objąć ramę bądź felgi roweru, a ich końce przypiąć do bagażnika rowerowego.

Przewożenie roweru w uchwycie a polskie prawo

Jeśli chcemy korzystać z bagażnika rowerowego, powinniśmy wziąć pod uwagę przepisy ruchu drogowego. Dotyczy to szczególnie sytuacji, w których korzystamy z uchwytu na hak.

Rozporządzenie o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresie ich niezbędnego wyposażenia mówi, że w przypadku, w którym obciążony lub nieobciążony bagażnik został zamontowany na kuli urządzenia sprzęgającego albo zintegrowany z nadwoziem pojazdu, w sposób naruszający art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy, bagażnik powinien być wyposażony w:

1) światła, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 3-5, 7, 8, 12-14, spełniające wymagania określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia;

2) miejsce przewidziane do umieszczenia tablicy rejestracyjnej, spełniające wymagania określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.

Wspomniany art. 60 ust. 1 pkt 2 Prawa o ruchu drogowym zabrania zakrywania świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne.

Przełóżmy to na prostszy język. Jeżeli korzystanie z bagażnika rowerowego na hak sprawia, że w naszym aucie nie widać tylnych lamp i tylnej tablicy rejestracyjnej, to taki uchwyt powinien być wyposażony:

  • w kierunkowskazy oraz światła: hamowania „stop”, oświetlające tylną tablicę rejestracyjną, pozycyjne tylne, odblaskowe tylne inne niż trójkątne, awaryjne, przeciwmgłowe tylne i cofania,
  • miejsce na tablicę rejestracyjną.

Tutaj ważne są trzy kwestie. Po pierwsze, żeby bagażnik rowerowy mógł mieć działające światła cofania, powinien mieć wiązkę elektryczną 13-pin. Standard 7-pin nie daje takiej możliwości i lepiej unikać modeli uchwytów z takim złączem. Po prostu, taki bagażnik rowerowy nie będzie zgodny z przepisami.

Druga sprawa dotyczy tablicy rejestracyjnej. Dawniej problemem było to, że na bagażnik rowerowy nie można było legalnie przepiąć tylnej tablicy z auta. Stosowane były sztuczki pod postacią wyrabiania repliki, która w świetle prawa była nielegalna. Funkcjonariusze mogli ją po prostu uznać za fałszywkę.

Od 2016 roku można wyrobić dodatkową, trzecią tablicę, specjalnie na uchwyt rowerowy. Wpisuje się ją do dowodu jako rejestrację bagażnikową.

Ostatnia rzecz jest związana z hakiem. Jeżeli nie mam go w aucie, możemy go domontować. Trzeba jednak go zalegalizować w stacji kontroli pojazdów oraz zgłosić jego instalację w Wydziale Komunikacji. Więcej o tej kwestii piszemy w tekście Montaż haka holowniczego – czy można go wykonać samodzielnie?.

Miejmy na względzie, że o rower trzeba dbać tak samo, jak o samochód. O eksploatacji oraz przepisach dotyczących jednośladów szerzej piszemy w artykule Przesiadka z czterech na dwa kółka.