Kiedy oponie zabraknie powietrza…

Ciśnieniomierz samochodowy

Mierzenie ciśnienia w oponie (zdj. Moje Auto)

Większe bezpieczeństwo, lepsza przyczepność, krótsza droga hamowania, mniejsze zużycie paliwa i wydłużona żywotność opony – powietrze jest potrzebne do życia nie tylko człowiekowi, ale też wszystkim 4 oponom w Twoim aucie. Prawidłowe ciśnienie w oponach stanowi gwarancję lepszej, bezpieczniejszej oraz bardziej ekonomicznej jazdy. Niestety, wielu kierowców bagatelizuje problem zbyt niskiego ciśnienia w oponach.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?
  • Jakie są skutki zbyt niskiego i zbyt wysokiego ciśnienia w oponach?
  • Jak zmierzyć ciśnienie oraz w jaki sposób je uzupełnić?

Prawidłowe ciśnienie w oponach

Nieprawidłowe ciśnienie w kołach pogarsza właściwości jezdne samochodu. Od strony bezpieczeństwa wydłuża drogę hamowania, od ekonomii przyspiesza zużycie bieżnika, od ekologii zwiększa zużycie paliwa i tym samym wyższe koszty eksploatacji pojazdu. Tego chcemy uniknąć! Wartość ciśnienia zawsze powinna być jednakowa na tej samej osi.

Każdy producent samochodu określa wartość ciśnienia dla danego modelu. Informacja o tym znajduje się w instrukcji obsługi samochodu oraz tabliczce – obecnie coraz częściej naklejce – umieszczonej na wewnętrznej stronie słupka,  bądź schowku w kokpicie, czy też na pokrywie wlewu paliwa. Trzeba przy tym zwrócić uwagę na zmienne wartości w zależności od liczby pasażerów czy przewożonego bagażu.

Wartość ciśnienia w oponach najczęściej podana jest w barach, których jednostka mniej więcej odpowiada atmosferze, bądź kilopaskalach (kPa), czy też w brytyjskim systemie miar jako Psi. Przyjmijmy jednak używany w Polsce bar. Przeciętnie w samochodzie osobowym ciśnienie wynosi 2,2 bara.

Co ważne, na wartość ciśnienia w oponie ma wpływ temperatura otoczenia. Wraz z jej spadkiem mamy mniejsze ciśnienie, różnice przy 10 st. C mogą wynieść nawet 0,2 bara. Warto więc w zwiększyć ciśnienie w oponach zimowych.

Ciśnienie w oponach powinno się kontrolować regularnie. Jeżeli są one młodsze niż 5 lat zaleca się wykonywać tę czynność raz w miesiącu. W przypadku opon starszych należy robić to częściej. Oczywiście nigdy nie zapominajmy o tym przed każdą dłuższą podróżą. Kontrola ciśnienia powinna zawsze odbywać się na zimno, tj. po kilkugodzinnym postoju. W innym przypadku wartość zawsze będzie wyższa, bo powietrze jako gaz zmienia swoją objętość pod wpływem temperatury.

Zawsze pod kontrolą

Gdzie najczęściej sprawdzasz ciśnienie w oponach i uzupełniasz w nich powietrze? Czy jest to stacja benzynowa? Większość kierowców odpowie na to pytanie twierdząco. Problemem jest jednak to, że nie robią tego regularnie. Być może wynika to z braku czasu, zbyt dużej ilości oczekujących na uzupełnienie powietrza w oponach samochodów, a może po prostu nie dostrzegają takiej potrzeby.

Ułatwimy Ci to zadanie – pomiar ciśnienia w oponach samochodowych nie musi wcale wiązać się z wizytą na stacji paliw czy w zakładzie wulkanizacyjnym. Wystarczy niewielki ciśnieniomierz, który warto mieć w bagażniku. W ofercie Moje Auto Virage znajdują się dwa typy ciśnieniomierzy do opon samochodowych, posiadające tarczę zegarową – w wersji pomiaru ciśnienia do 3 bar i 5,5 bar. Można je wykorzystać zarówno do kontroli opon w jednośladach, samochodach osobowych i lekkich dostawczych oraz przyczep. Wystarczy odkręcić wentyl, zamocować w nim końcówkę ciśnieniomierza, a wskazówka na tarczy podziałki poda faktyczną wartość.

W przypadku różnic od ciśnienia podawanego przez producenta pojazdu, należy je wyrównać. Pomocnym narzędziem będzie kompresor samochodowy Moje Auto Virage, wyposażony w wężyk ciśnieniowy z blokowaną końcówką wentyla oraz trzymetrowy przewód – podłącza się go do typowego gniazda zapalniczki 12V. Warto mieć go w domu również z innych powodów. Nie tylko napompujesz nim opony, ale też sprzęt sportowy.

Zbyt niskie ciśnienie w oponach – co to oznacza?

Niskie ciśnienie w oponach to najczęściej następstwo uszkodzonej opony. Może również zdarzyć się tak, że problem wystąpi tylko przy samym wentylu. Jak już wiesz, wpływ na ciśnienie ma też temperatura – kiedy jest niska, również ciśnienie się obniża. Najlepiej obrazuje  to przykład:

Pompujemy oponę do 2 barów w temperaturze 20 st. Celsjusza. Temperatura obniża się do -10 st. Celsjusza. Wtedy w naszej oponie znajduje się już tylko 1,7 bara.

Bez wątpienia, zbyt niskie ciśnienie w oponach ma bardzo niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Opony są bardziej narażone na aquaplaning. Czym jest to zjawisko? Występuje, kiedy bieżnik nie jest w stanie skutecznie odprowadzać wody. W miejscu styku z podłożem powstaje tzw. klin wodny. To właśnie on powoduje, że opona traci swoją przyczepność. O wypadek w takich okolicznościach nietrudno. Fakty jednoznacznie wskazują na to, że jazda na oponach o zbyt niskim ciśnieniu niekorzystnie wpływa zarówno na bezpieczeństwo podróżnych, jak również na jakość jazdy i eksploatację pojazdu. Ciśnienie obniżone o 0,5 bara ogranicza trwałość bieżnika o 20-30%, a łączny przebieg opony może zostać zmniejszony nawet o 40%.

Nie przesadzaj z ciśnieniem w oponach

Zbyt niskie ciśnienie w oponach nie najlepiej wpływa na jakość i bezpieczeństwo jazdy. Jednak, jeżeli przesadzimy z jego uzupełnieniem i w oponach będzie znajdowało się za duże ciśnienie, również musimy się liczyć z konsekwencjami. Jazda z dużym obciążeniem, wbrew naszym przypuszczeniom, może skutkować podwyższonym ciśnieniem. Zazwyczaj nie kontrolujemy ciśnienia w oponach o dłuższej jeździe z większym niż zwykle obciążeniem. A to duży błąd! Za wysokie ciśnienie sprawia, że zmniejsza się powierzchnia styku opony z podłożem. Zatem opony mają w takich okolicznościach ograniczoną przyczepność. Odczuwać będziemy większe wstrząsy, co w konsekwencji przyczynia się też do przedwczesnego zużycia się elementów nadwozia. Może się też pojawić problem z systemem elektronicznym i luzy w zawieszeniu. Trzeba mieć też świadomość, że zbyt wysokie ciśnienie w oponie powoduje, że zużywa się ona nierównomiernie. Nie możemy też zapominać o komforcie, który jest zdecydowanie mniejszy ze względu na mocniej odczuwalne wstrząsy.

Zmierz ciśnienie i uzupełnij powietrze w oponach

Mając ciśnieniomierz w domu, możesz w dowolnym momencie skontrolować ciśnienie w oponach. Warto jest go również zabrać w dalszą podróż.

Jak zmierzyć ciśnienie w oponach samochodowych?

  1. Połącz ciśnieniomierz z wentylem opony, trzymając go zwróconym szkiełkiem do koła
  2. Dociśnij szczelnie końcówkę ciśnieniomierza do wentyla
  3. Odczytaj wartość, odejmując ciśnieniomierz od wentyla
  4. Wciśnij palcem czerwony przycisk – wskazówka powróci do położenia zerowego

Jeżeli ciśnienie w oponach jest zbyt niskie, użyj kompresora samochodowego w celu ich napompowania.

  1. Podłącz końcówkę kompresora do wentyla opony
  2. Podepnij przewód do gniazdka zapalniczki
  3. Pompuj oponę nie dłużej niż 10 minut

Czy wiesz, że prawidłowo napompowane opony zmniejszają zużycie paliwa nawet o 0,3 l/100 km? Wyobraź sobie, ile możesz zaoszczędzić podczas częstej jazdy po mieście czy na długich trasach. Najważniejsze jest jednak bezpieczeństwo jazdy, bez właściwego ciśnienia w oponach, ryzyko wypadków jest znacznie większe. Nie ryzykuj, odpowiedzialny kierowco!

Podsumowanie

  • Przeciętnie w samochodzie osobowym ciśnienie wynosi 2,2 bara.
  • Obniżenie temperatury powietrza o 10 st. C może spowodować obniżenie ciśnienia nawet o 0,2 bara.
  • Ciśnienie w oponach możemy sprawdzić na stacji benzynowej, w zakładzie kontroli pojazdu, wulkanizacji, a także we własnym garażu z wykorzystaniem małego, poręcznego ciśnieniomierza.
  • Zbyt niskie ciśnienie skutkuje zjawiskiem aquaplaningu. Bieżnik nie odprowadza właściwie wody i w miejscu styku z podłożem powstaje tzw. klin wodny, w wyniku czego opona traci swoją przyczepność.
  • Zbyt wysokie ciśnienie skutkuje ograniczoną przyczepnością.
  • Do uzupełnienia ciśnienia w oponach użyj kompresora samochodowego, który warto mieć na wyposażeniu swojego samochodu lub domowego warsztatu.