Kiedy wskazana wymiana a kiedy „dolewka” - płyn do chłodnic samochodowych? Uzupełnianie płynu chłodniczego –…
Oznaczenia oleju silnikowego – jak je czytać i jakie są rodzaje, o których trzeba wiedzieć? Jak dobrać odpowiedni olej silnikowy?

Jakie są oznaczenia oleju silnikowego? Klasy oleju silnikowego są różnorodne. API SL, 10W-40, CG, C3 – tego typu kody można znaleźć na opakowaniach olejów silnikowych. Co oznaczają? Mówią o klasie danego specyfiku. Jak wygląda klasyfikacja olejów silnikowych? Czym należy się kierować stawiając na dobór oleju? Co wyróżnia poszczególne specyfikacje olejów? Każdy, kto chciałby wiedzieć, na jakiej podstawie przeprowadzić wybór oleju silnikowego, powinien zapoznać się z niniejszym poradnikiem.
- Jak czytać oznaczenia oleju silnikowego – jak odczytać etykiety olejów?
- Klasyfikacja SAE oleju – jak wygląda klasyfikacja lepkości olejów silnikowych?
- Czym się wyróżnia ta klasyfikacja olejów silnikowych?
- ACEA – europejska klasyfikacja jakości olejów silnikowych
- Czym jest specyfikacja producentów samochodów – OEM?
- Jak prawidłowo dobrać olej silnikowy?
Jak czytać oznaczenia oleju silnikowego – jak odczytać etykiety olejów? Oleje syntetyczne, oleje mineralne, oleje półsyntetyczne – podstawowe rodzaje olejów
Olej silnikowy jest jednym z kluczowych preparatów stosowanych w samochodach. Ma bardzo duży wpływ na prawidłowe funkcjonowanie jednostki napędowej. Odpowiada m.in. za smarowanie oraz redukcję tarcia występującego między elementami silnika. Pełni też istotną rolę w chłodzeniu motoru, a także jego uszczelnianiu. Klasa oleju silnikowego jest bardzo istotna. Specyfikacja olejów jest zróżnicowana – pod uwagę bierze się różne parametry oleju silnikowego. Na przykład oznaczenie klasy lepkości. Decyzja o zakupie odpowiedniego oleju silnikowego musi być poprzedzona szczegółową analizą. Na rynku dużą popularnością cieszą się na przykład produkty z kategorii olejów silnikowych ACEA.
Zastanawiasz się jak dokonać wyboru odpowiedniego oleju silnikowego? Wybór oleju silnikowego to bardzo istotna kwestia. Podejmując tę decyzję należy weryfikować jak najbardziej szczegółowo parametry oleju silnikowego.Chcąc zakupić olej wysokiej jakości, musisz znać ich podstawowe kategorie. Oleje możemy podzielić na trzy główne rodzaje, według bazy olejowej. Oto podział olejów.
- Oleje silnikowe syntetyczne – wytwarzane są z komponentów bazowych na zasadzie łączenia poszczególnych związków chemicznych; są najbardziej zaawansowane pod względem technologicznym i najlepsze jakościowo, wytrzymują duże obciążenia termiczne i mają niską lepkość, dzięki której dobrze chronią silnik także w niskich temperaturach,
- Oleje silnikowe mineralne – powstające w procesie rafinacji ropy naftowej; cechują się znacznie większą lepkością w porównaniu do syntetycznego i nie są jednolite. Oleje silnikowe mineralne mogą zawierać siarkę czy węglowodory i tworzyć w silniku nagar,
- Oleje silnikowe półsyntetyczne – produkowane na bazie olejów mineralnych z dodatkiem syntetycznych; są produktem pośrednim.
Jak widać, podział olejów nie jest skomplikowany. Każdy producent oleju na opakowaniu dodatkowo przedstawia szereg cennych informacji na temat oleju. Dzięki temu łatwo można zweryfikować, czy jest to olej wysokiej jakości oraz do jakiej grupy olejów silnikowych należy. Przy zakupie dobrze jest skorzystać z merytorycznego wsparcia specjalisty – kupując polecony olej silnikowy ma się pewność, iż wymiana oleju silnikowego nie będzie konieczna zbyt często, a dodatkowo właściwości oleju będą odpowiednie.
Klasyfikacja SAE oleju – jak wygląda klasyfikacja lepkości olejów silnikowych? Normy oleju silnikowegoi klasy lepkości olejów
Inne grupy olejów silnikowych, jakie się rozróżnia w silnikach benzynowych, to klasyfikacja SAE. Klasyfikacja lepkości olejów silnikowych SAE to prawdopodobne najbardziej znana norma. Została opracowana przez amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji (z ang. Society of Automotive Engineers). Oznaczenie klasy lepkości jest istotne, ponieważ daje wiele cennych informacji na temat właściwości oleju.
Norma SAE przedstawia klasę lepkości oleju silnikowego, określającą właściwości smarne preparatu w niskiej i wysokiej temperaturze. Klasyfikacja dzieli oleje według klas letnich i zimowych. Te pierwsze oznacza się samymi liczbami, zaś w przypadku drugich używa się zapisu z literą „W” (od ang. winter, czyli zimy), np. 10W. To oznacza, że oznaczenia oleju silnikowego bywają skomplikowane.
W związku z tym, że obecnie stosuje się oleje wielosezonowe, normę na zimę i lato podaje się równocześnie, np. 10W-40. Im mniejsza liczba znajduje się przed myślnikiem (np. 0W, 10W, 15W itd.), tym olej może być stosowany w niższej temperaturze. Z kolei im wyższa liczba po myślniku, np. 40 czy 60, tym olej zachowa lepsze parametry wraz ze wzrostem temperatury atmosferycznego.

Olej silinikowy
Amerykańska klasyfikacja jakości olejów silnikowych. Czym się wyróżnia ta klasyfikacja olejów silnikowych? Klasyfikacja API oleju
Jeśli szukasz polecony olej silnikowy i zależy Ci na tym, aby płynność oleju była jak najlepsza, koniecznie zwróć uwagę na to, jaka jest amerykańska klasyfikacja API. Klasyfikacja jakości olejów API została stworzona przez Amerykański Instytut Naftowy. Dany specyfik otrzymuje oznaczenie po testach, które sprawdzają m.in. zużycie gładzi cylindrów i pierścieni, gromadzenie zanieczyszczeń czy stopień korozji jednostki po zastosowaniu oleju. Warto zaznaczyć, że w klasyfikacji jakości olejów API pod uwagę brane są tylko bazowe parametry, więc mogą występować różnice między olejami teoretycznie tej samej klasy.
Klasę oleju oznacza się literą „C” dla silników Diesla oraz literą „S” dla jednostek benzynowych. Im dalsza litera z alfabetu po „C” lub „S”, tym specyfik spełnia nowszą normę (SA, SB, SC itd.). Obecnie najwyższe klasy jakościowe API to CK dla olejów do jednostek wysokoprężnych oraz SP dla olejów do benzyniaków.
ACEA – europejska klasyfikacja jakości olejów silnikowych
Własną klasyfikację jakości olejów silnikowych prowadzi także Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA. Jak wygląda podział olejów silnikowych ACEA? Oto klasyfikacja jakościowa olejów silnikowych ACEA. Oleje silnikowe dla samochodów osobowych i dostawczych ACEA dzieli na kategorie:
- A/B – typowe oleje, które można stosować do motorów benzynowych i wysokoprężnych,
- C – oleje niskopopiołowe (Low SAPS), do diesli i benzyniaków mających spełniać nowe normy emisji spalin.
Im wyższy numer przy literze, tym wyższa klasa oleju (od A1/A1 do A5/B5 oraz od C1 do C5).
Czym jest specyfikacja producentów samochodów – OEM?
Na opakowaniu oleju silnikowego możemy też czasem znaleźć informację o specyfikacji OEM. Czym ona jest?
Producenci samochodów sami prowadzą testy jakościowe płynów eksploatacyjnych. Oznaczenie typu LongLife 04, VW 507.00 czy dexos2 świadczą o tym, że dany olej jest zalecany przez markę do konkretnych serii jednostek napędowych (np. z pompowtryskiwaczami, do diesli i motorów benzynowych z danych roczników itd.).

Oznaczenia oleju silnikowego – jak dobrać odpowiedni?
Jak prawidłowo dobrać olej silnikowy?
Dobór oleju silnikowego do samochodu najlepiej rozpocząć od zerknięcia od instrukcji obsługi. Producent podaje w niej zalecane specyfiki oraz to, jakie parametry powinien spełniać olej.
Kolejną kwestią jest przebieg auta. Do starszych samochodów, które przejechały już sporo kilometrów, często zaleca się stosowanie półsyntetycznych olejów silnikowych, które są mniej „agresywne” od olejów syntetycznych. Syntetyki mają dobre właściwości ochronne, ale też czyszczące, co w przypadku starszych jednostek może być problemem. Może prowadzić do wymycia osadów i rozszczelnienia silnika.
Jeżeli wymieniamy olej na inny, pamiętajmy o stosowaniu się do zasady: od syntetyka, przez półsyntetyk, do mineralnego. Odradza się wlewanie do jednostki oleju rzadkiego, gdy wcześniej był stosowany gęsty.
Oznaczenia oleju silnikowego to jedno, ale warto pamiętać też o klasie oleju. Można stosować preparat wyższej jakości, niż zaleca producent, ale nie powinno się używać oleju gorszego. Przykładowo, można wlać do silnika olej klasy A4/B4, jeżeli zalecany był A3/B3, ale nie odwrotnie.
Olej powinno się zmieniać raz do roku lub po przejechaniu ok. 10 000 km. Przy okazji wymiany, warto pomyśleć nad zastosowaniem regeneratora do silników. Jest to preparat, który uszczelnia pierścienie tłokowe i przedłuża żywotność jednostki napędowej. Miesza się z każdym rodzajem oleju silnikowego. Poleca się go szczególnie do motorów pracujących w trudnych warunkach, na przykład aut dostawczych czy taksówek. Więcej o kwestiach olejowych piszemy w artykule Wymiana oleju silnikowego – co trzeba o niej wiedzieć i jak to zrobić samodzielnie?.
FAQ
Co kryje się za tajemniczymi symbolami na opakowaniu oleju silnikowego?
Tajemnicze symbole na butelce oleju silnikowego informują o normach i specyfikacjach, które musi spełniać dany produkt. Obejmują one m.in. standardy jakości (np. API, ACEA), parametry lepkości, a także zgodność z wymaganiami określonych producentów silników. Dzięki nim łatwiej dobrać odpowiedni olej, który zapewni optymalną ochronę i wydajność silnika.
Jakie są rodzaje olejów silnikowych?
Klasyfikacja jakościowa olejów jest dość szeroka. Istnieją oleje silnikowe mineralne, półsyntetyczne oleje silnikowe oraz oleje silnikowe syntetyczne. Oleje mineralne powstają na bazie ropy naftowej i tradycyjnie stosowane są w starszych silnikach. Oleje syntetyczne, będące wynikiem chemicznej modyfikacji, oferują lepszą ochronę przy wysokich temperaturach oraz umożliwiają dłuższe interwały między wymianami. Natomiast oleje półsyntetyczne łączą cechy obu poprzednich, stanowiąc kompromis między ceną a wydajnością. Wybór oleju silnikowego musi być dokonany przy uwzględnieniu wymagań danego pojazdu. znajomość klasyfikacji jakościowej olejów jest kwestią bardzo istotną. Warto podejmować decyzją odpowiedniego oleju silnikowego sprawdzając dokładnie właściwości oleju oraz płynność oleju w przypadku silników benzynowych. Każdy producent oleju przedstawia też na opakowaniu orientacyjne informacje odnośnie zużycia oleju silnikowego.