Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Twitterze Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Jak wymienić zużyte wycieraczki? Co trzeba wiedzieć o wymianie wycieraczek?

Wycieraczki Virage

(zdj. Moje Auto)

Prawidłowo działające wycieraczki to podstawowy element bezpieczeństwa jazdy. Na ich sprawność należy zwrócić uwagę szczególnie po zimie. Brak dobrej widoczności w trudnych warunkach może doprowadzić nawet do wypadku.

W poniższym wpisie poruszamy temat wymiany zużytej wycieraczki samochodowej na nową. Kiedy należy to zrobić i na jakie symptomy nieprawidłowo działającej wycieraczki samochodowej powinniśmy zwrócić uwagę? Jak dokonać zakupu właściwego modelu wycieraczki, pasującej do naszego modelu samochodu?

Co należy wiedzieć przed wymianą wycieraczek?

Przed wymianą sprawdzamy rozmiar wycieraczek samochodowych w pojeździe. Lista aut, do których pasują poszczególne wycieraczki, znajduje się na odwrocie opakowania wycieraczek – tak też jest na opakowaniu wycieraczek marki Moje Auto Virage. W ten sposób łatwo można dopasować odpowiedni rozmiar.

Bardzo wiele samochodów posiada uniwersalne mocowanie typu U i to dla nich dedykowana jest wycieraczka Moje Auto Virage z serii BASIC. Jest to bezszkieletowa wycieraczka profilowana, z klasycznym adapterem i plastikową osłoną bazy mocującej. Wycieraczki serii Moje Auto VIRAGE BASIC pasują do 75% modeli samochodów.

Virage Comfort

(zdj. Moje Auto)

Alternatywą dla naszych klientów są wycieraczki Moje Auto Virage z serii Comfort. Wysoka jakość materiałów, z których została wykonana wycieraczka, czyli wzmocniona guma ścierająca, dodatkowe metalowe mocowanie wycieraczki i fakt, że została pokryta gumowym spojlerem, dają gwarancję jakości.

Kiedy wymienić pióra w wycieraczkach samochodowych?

Bardzo często przypominamy sobie o wymianie wycieraczek dopiero wtedy, gdy są one nam niezbędne do bezpieczniej jazdy, np. podczas ulewnego deszczu. Ważna jest jednak regularna kontrola stanu wycieraczek w naszym samochodzie. Jeżeli zauważymy uszkodzenia mechaniczne, takie jak: wyszczerbienia lub kruszenie się gumy, z której zbudowane są wycieraczki, musimy natychmiast wymienić wycieraczki na nowe.

Zużyta wycieraczka

(zdj. Moje Auto)

Drugą wskazówką świadczącą o konieczności wymiany wycieraczek jest skrzypienie podczas działania, świadczące najprawdopodobniej o zużyciu piórek zbierających wodę z szyby. Pamiętajmy, że nowe wycieraczki to nieduży wydatek, a wymiana ich na nowe, znacznie poprawi nasze bezpieczeństwo podczas jazdy w deszczowe dni.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie nowej wycieraczki?

Przed zakupem ważne jest zmierzenie zużytych wycieraczek lub sprawdzenie np. w instrukcji pojazdu. Zakup i montaż wycieraczek niepasujących do naszego modelu samochodu w przypadku za krótkich wycieraczek bardzo ograniczy nam pole widzenia, a gdy zamontujemy za długie, podczas działania mogą zahaczać one o uszczelkę przedniej szyby, co spowoduje głośne działanie i ich szybsze zużycie.

Wybór wycieraczek

(zdj. Moje Auto)

Zużycie wycieraczek najszybciej przebiega zimą, kiedy próbujemy siłą oderwać przymarznięte wycieraczki od szyby, czy usunąć szron z zamarzniętej szyby – właśnie przy ich pomocy. Próby takie najczęściej kończą się ich wyszczerbieniem i koniecznością wymiany. W takich przypadkach najlepiej używać odmrażacza.

Poruszając temat wycieraczek, należy także pamiętać o kontroli ilości płynu do spryskiwaczy, ponieważ wycieraczki nie powinny pracować na suchej szybie.  Podczas jazdy na szybie odkładają się zabrudzenia oraz piasek. Praca wycieraczek na takiej szybie, bez użycia spryskiwacza, może doprowadzić do porysowania jej – co z kolei może doprowadzić do pogorszenia widoczności podczas jazdy, przede wszystkim nocą.

Jakie są rodzaje wycieraczek samochodowych?

Wycieraczki samochodowe nie różnią się od siebie tylko długością. Można je posegregować na kilka głównych typów. Jakie są rodzaje wycieraczek samochodowych?

Najbardziej tradycyjnym rozwiązaniem są wycieraczki samochodowe szkieletowe. Jak podpowiada nazwa, ich konstrukcja bazuje na rozbudowanym stelażu. Mocowanie wycieraczki znajduje się na metalowym ramieniu. Na jego końcach znajdują się sprężyste profile, których zadaniem jest dociskanie pióra wycieraczki do szyby. Punkty docisku pióra do szyby są rozmieszczone równomiernie i jest ich osiem. Wycieraczki samochodowe szkieletowe cechują się przede wszystkim niską ceną.

Nowocześniejszym rodzajem są wycieraczki bezszkieletowe profilowane. Nie mają one tradycyjnego, metalowego stelażu, jak wycieraczki szkieletowe. Zamiast tego rozwiązania w wycieraczkach bezszkieletowych stosuje się zintegrowaną konstrukcję. Pióro wycieraczki jest bezpośrednio połączone z elastycznym ramieniem wykonanym z trwałego tworzywa sztucznego. Z tego powodu wycieraczki bezszkieletowe nazywa się także płaskimi.

Trzecim rodzajem wycieraczek samochodowych są wycieraczki hybrydowe. Łączą one w sobie cechy tradycyjnych wycieraczek oraz wycieraczek bezszkieletowych. Modele hybrydowe to wycieraczki niskoprofilowe. Mają osłonięte pióro zintegrowane z ramieniem.

Jakie wycieraczki samochodowe wybrać?

Jak widać, przekrój rodzajów wycieraczek jest spory. Na co zwrócić uwagę przy ich wyborze poza długością? Jakie cechy związane z eksploatacją mają poszczególne rodzaje wycieraczek?

Standardowe wycieraczki szkieletowe to opcja ekonomiczna. Ich podstawową zaletą jest niska cena. Wyróżniają się dość mocną konstrukcją i łatwością montażu. Wycieraczki szkieletowe mają też jednak wady.

Przede wszystkim pióro wycieraczki ma punkty docisku, ale nie przylega do szyby jednolicie na całej swojej powierzchni. Z tego względu tego typu wycieraczki mogą mniej wydajnie zbierać wodę czy śnieg w porównaniu z wycieraczkami bezszkieletowymi i hybrydowymi, szczególnie przy wyższych prędkościach, kiedy mogą tracić docisk. Podczas szybszej jazdy wycieczki szkieletowe mogą też zacząć hałasować. Ponadto metalowe elementy mogą z czasem rdzewieć.

Znacznie lepszy profil aerodynamiczny mają wycieraczki bezszkieletowe profilowane. Ze względu na swoją konstrukcję są też bardziej dyskretne, nie wyróżniają się tak na tle szyby, jak wycieraczki szkieletowe. Dzięki swojej budowie przylegają równo do szyby na całej powierzchni, co przekłada się na ich większą skuteczność podczas pracy.

Wycieraczki hybrydowe cechują się bardzo skuteczną pracą, zarówno podczas jazdy po autostradzie, jak i w warunkach miejskich. Przylegają równo na całej powierzchni i są aerodynamiczne, dzięki czemu emitują najmniej hałasu spośród wszystkich rodzajów wycieraczek. Charakteryzują się także dyskretnym wzornictwem oraz dużą żywotnością, przejawiającą się m.in. odpornością na korozję i uszkodzenia mechaniczne.

Wymiana wycieraczek samochodowych podlega podobnym zasadom jak wybór innych podzespołów. Lepiej zainwestować w nieco droższe, ale bardziej wydajne wycieraczki, niż częściej kupować tańsze modele. Za wycieraczkami bezszkieletowymi i hybrydowymi przemawiają nie tylko większa skuteczność działania i właściwość polegająca na generowaniu mniejszego hałasu. Są one też bardziej odporne na niskie temperatury. Łatwiej oddzielić je od przymrożonej szyby w porównaniu z wycieraczkami tradycyjnymi, co przekłada się na ich żywotność.

Czy opłaca się wymieniać samą gumę w wycieraczkach?

W teorii można wymienić samo gumę w piórze do wycieraczki. Proces polega na demontażu zaślepek, wysunięciu zużytej gumy oraz wsunięciu nowej.

Nie polecamy jednak tego rozwiązania. Dlaczego? Po pierwsze, istnieje ryzyko naruszenia konstrukcji całej wycieraczki. Może ona nie działać prawidłowo. Jeśli dojdzie np. do naruszenia zaślepek zabezpieczających, guma może zacząć wysuwać się z pióra w trakcie jazdy.

Ponadto guma jest dopasowywana do danego rodzaju i modelu wycieraczki. Uniwersalne rozwiązanie może cechować się gorszą sprawnością. Kolejną kwestią jest to, że komplet gum dobrej jakości niejednokrotnie dorównuje ceną zestawowi nowych wycieraczek. Wymiana wycieraczek to proces prostszy, a prawidłowe działanie systemu odprowadzającego wodę z szyb to kwestia bezpieczeństwa. Nie warto z tego powodu oszczędzać kilkunastu złotych.

Jak wymienić zużytą wycieraczkę samochodową?

Jak założyć wycieraczki samochodowe? Cały proces nie jest skomplikowany i nie wymaga stosowania narzędzi. Montaż wycieraczek nie powinien zająć więcej niż kilka minut.

Na przykładzie wycieraczki z linii Moje Auto seria COMFORT – opisujemy czynność wymiany na nowy komplet.

KROK 1: Ramię wycieraczki podnosimy znad szyby.

W celu zdemontowania starej wycieraczki po uniesieniu ramienia do pionu należy odnaleźć mały zatrzask znajdujący się na spodzie wycieraczki, w miejscu, gdzie styka się ona z metalowym ramieniem. Po naciśnięciu należy, używając niewielkiej siły, przesunąć wycieraczkę w kierunku dołu ramienia.

Wycieraczki - wymiana

(zdj. Moje Auto)

KROK 2: Demontujemy starą wycieraczkę.

Każde opakowanie wycieraczek Moje Auto VIRAGE Comfort zawiera w komplecie 8 adapterów odpowiednich do mocowań w 95 procentach pojazdów.

KROK 3: Do bazy mocującej wycieraczki VIRAGE dołączamy wybrany, odpowiedni dla naszego modelu adapter i mocujemy na bazie mocującej.

Plastikowy adapter odpowiedni do naszego modelu samochodu umieszczamy w haku mocującym, staramy się nie wcisnąć go do końca. Daje to nam możliwość zamontowania wycieraczki w adapterze.

Adaptery wycieraczek

(zdj. Moje Auto)

KROK 4: Adapter nowej wycieraczki wpinamy w mocowanie ramienia wycieraczki.

Kiedy umieścimy już wycieraczkę w adapterze, mocno ciągniemy w górę ramienia aż do usłyszenia kliknięcia, świadczącego o prawidłowym zamontowaniu wycieraczki.

Adapter do wycieraczki

(zdj. Moje Auto)

KROK 5: Opuszczamy wycieraczkę na szybę.

Podczas wymiany wycieraczek należy pamiętać, aby nie poruszyć metalowego ramienia mocującego wycieraczki. Ramiona te są dociskane do szyby za pomocą sprężyn. Potrącenie może spowodować uderzenie metalowego końca ramienia w szybę a w konsekwencji nawet jej pęknięcie.

Wycieraczka na szybie

(zdj. Moje Auto)