Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Jak działa system ABS w samochodzie? Jak powinno wyglądać hamowanie z ABS?

System ABS

(zdj. Unsplash)

System ABS w samochodzie nie stanowi już luksusu, ale na pewno duże udogodnienie. Ponad połowa kierowców, którzy mogą z niego korzystać, nie potrafi robić tego prawidłowo. Nie wykorzystują oni całkowicie potencjału swojego auta. ABS w samochodzie i jego brak warunkują technikę odpowiedniego hamowania. Hamowanie z ABS jest bardziej wydajne, niezależnie od warunków, oczywiście jeżeli potrafimy to robić dobrze. Jak działa ABS? Czy podczas hamowania należy wciskać sprzęgło? Jak hamować z pomocą systemu ABS i wykorzystać wszystkie jego zalety?

Kilka lat temu na kursach nauki jazdy przyszli kierowcy poznawali teorię hamowania pulsacyjnego, jednak tylko niewielu z nich opanowało wtedy tę praktykę. System ABS wspomaga hamowanie pulsacyjne, ułatwiając kierowcom ten manewr w każdych warunkach. Hamowanie z ABS wydaje się jednak trudną sztuką, kiedy przeanalizujemy statystyki osób, które rzeczywiście dobrze to robią.

Jak działa system ABS?

ABS to system, który podczas hamowania zapobiega blokowaniu kół. Tak naprawdę dochodzi do zablokowania kół, ale tylko na krótki czas. ABS zmniejsza ciśnienie w układzie hamulcowym, kiedy koła dłużej się ślizgają, co pozwala na odzyskanie przyczepności i ponowne ich zablokowanie. System ABS składa się z czujników prędkości obrotowej kół, sterownika analizującego sygnały pochodzące z sensorów i modulatora ciśnienia. Cały wyżej opisany proces zachodzi bardzo szybko. W każdej sekundzie wielokrotnie zmniejsza się ciśnienie w układzie hamulcowym i znowu dochodzi do zablokowania kół. Hamowanie z ABS pozwala kierowcy zachować stabilność samochodu w trakcie nagłej redukcji prędkości, skrócić drogę hamowania i utrzymać kierowalność auta.

Korzyści z hamowania ABS

(infografika. Moje Auto)

ABS w samochodzie uruchamia się automatycznie, co kierowca odczuwa jako delikatne drgania na pedale hamulca. Jeżeli masz nowy samochód, który kupiłeś na terenie Unii Europejskiej po 1 lipca 2004 roku lub w Polsce po 2006 roku, możesz mieć pewność, że posiada on system ABS.

Jak hamować z ABS?

Hamowanie z ABS wymaga zrozumienia, jak właściwie działa ten system i w jakim celu stosuje się go w nowych autach. Tylko wtedy odczujesz różnicę w jakości i skuteczności hamowania. Hamowanie z ABS na pewno zwiększy bezpieczeństwo przeciętnego kierowcy, nawet w trudniejszych warunkach. Nie zawsze jednak skróci drogę hamowania. Zależy to przede wszystkim od przyczepności. Im jest ona gorsza, tym bardziej droga hamowania się wydłuża. Zapewniona sterowność pojazdu pozwala spokojnie ominąć przeszkodę, jeśli pedał hamulca jest maksymalnie wciśnięty.

ABS w samochodzie doskonale sprawdza się podczas hamowania awaryjnego. Wielu kierowców zastanawia się jednak, czy podczas hamowania należy wcisnąć sprzęgło, skoro mamy samochód z systemem ABS. Otóż należy wcisnąć dwa pedały jednocześnie – sprzęgło i hamulec. Trzymamy je do momentu, aż osiągniemy pożądaną prędkość. W trakcie awaryjnego hamowania wciskamy pedał sprzęgła, ponieważ połączenie pracy silnika z kołami w niewielkim stopniu zakłóca pracę systemu ABS. To oznacza, że wydłuża się droga hamowania. Włączone sprzęgło może także spowodować, że silnik zgaśnie. Awaryjne hamowanie z ABS wymaga ponadto wciśnięcia pedału hamulca, możliwie jak najmocniej. To sygnał dla systemu, że chcemy zahamować najszybciej jak się da.

Nie znając tej teorii, kierowcy puszczają pedał hamulca. ABS w samochodzie sprawia, że podczas hamowania pulsuje, co wiele osób interpretuje jako nieprawidłową pracę pojazdu. Innym powodem jest spadek siły hamowania, przez co mamy wrażenie, jakby auto nie reagowało na nasz komunikat „hamuj”.

Dużą zaletę systemu ABS stanowi możliwość skrętu przy wciśniętym pedale hamulca. Koła blokują się tylko na chwilę, czego kierowca nie odczuwa. Pojawia się jednak większy opór i auto skręca wolniej. W tym przypadku trzeba również wiedzieć, jak prawidłowo zastosować system, aby np. ominąć przeszkodę. Wciśnij maksymalnie hamulec, ale skoncentruj się na łagodnym skręcie, gdyż wykonanie gwałtownego będzie niemożliwe. Pedał hamulca możesz odpuścić tylko wtedy, kiedy masz pewność, że możesz ominąć przeszkodę bez hamowania.

Hamowanie bez ABS

Hamowanie bez ABS ma jedną zasadniczą wadę – jest nieprzewidywalne. Brak doświadczenia i niedostateczna znajomość pojazdu powodują, że raz uda nam się zahamować awaryjnie, a innym razem mogą wystąpić komplikacje. Jeżeli samochód nie posiada systemu, trudniej jest hamować, omijając przeszkodę i istnieje większe ryzyko wpadnięcia w poślizg. Nie oznacza to jednak, że takie pojazdy są mniej bezpieczne, technika hamowania jest po prostu inna.

Jak hamować z ABS?

  • ABS w samochodzie to system zapobiegający blokowaniu kół.
  • Hamowanie ABS zwiększa bezpieczeństwo niezależnie od warunków atmosferycznych.
  • W trakcie hamowania awaryjnego wciskamy jednocześnie hamulec i sprzęgło.
  • System ABS umożliwia skręt podczas hamowania.
  • ABS znacznie poprawia sterowność samochodu.
Jak hamować z ABS?

(infografika Moje Auto)