Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Jak jeździć dieslem? 7 najlepszych porad

Silnik Diesla

(zdj. pexels)

Wysokie osiągi, niskie spalanie i komfort jazdy – samochody z silnikiem diesla mają wiele zalet, ale nie każdy potrafi je w pełni wykorzystać. Dlaczego? Kluczem jest prawidłowa technika jazdy, która pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i uniknąć kosztownych napraw. W artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, jak jeździć dieslem, by cieszyć się jego pełnym potencjałem i jednocześnie zaoszczędzić. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jakie błędy najczęściej popełniają kierowcy diesli!

Wysokie osiągi, niskie spalanie i komfort jazdy – samochody z silnikiem diesla mają wiele zalet, ale nie każdy potrafi je w pełni wykorzystać. Dlaczego? Kluczem jest prawidłowa technika jazdy, która pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i uniknąć kosztownych napraw. W artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, jak jeździć dieslem, by cieszyć się jego pełnym potencjałem i jednocześnie zaoszczędzić. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jakie błędy najczęściej popełniają kierowcy diesli!

Z artykułu dowiesz się:

Ekonomiczna jazda dieslem na długich dystansach – co musisz wiedzieć o dieslu, by palił mniej?

Ekonomiczna jazda dieslem na długich dystansach pozwala zaoszczędzić paliwo i przedłużyć żywotność silnika. Współczesne silniki Diesla, zwłaszcza z turbosprężarką, układem SCR i DPF, wymagają odpowiedniego stylu jazdy. Utrzymuj ekonomiczne obroty silnika – najlepiej w zakresie 1500–2500 obr./min. Tankuj wysokiej jakości paliwo, by uniknąć zanieczyszczeń w układzie wtrysku paliwa. Unikaj gwałtownego przyspieszania i hamowania – płynna jazda zmniejsza zużycie paliwa.

A więc jak jeździć dieslem z dwumasą, aby palił mniej i zachował sprawność na dłużej?

  • Utrzymuj stałe obroty – najlepiej między 1500–2500 obr./min.
  • Nie jedź na zbyt niskich obrotach – to obciąża turbosprężarkę i dwumasowe koło zamachowe.
  • Wykonuj dłuższe trasy – krótkie odcinki szkodzą DPF i zaworowi EGR.
  • Wypalaj DPF regularnie – jazda na trasie pozwala na skuteczne wypalanie filtra.
  • Unikaj częstej jazdy w korkach – pracujący na niskich obrotach silnik Diesla szybciej się zanieczyszcza.

Jazda dieslem zimą wymaga szczególnej uwagi. Grzej świece żarowe przed odpaleniem, używaj depresatora do paliwa i unikaj gwałtownego przyspieszania na zimnym silniku. Regularna wymiana oleju i stosowanie AdBlue w układzie SCR poprawia sprawność silnika diesla.

W praktyce codzienna jazda dieslem wymaga nieco wprawy. Jako początkujący kierowca staraj się stosować do wskazówek ekspertów. Unikniesz w ten sposób poważnych usterek i ryzyka przekroczenia temperatury roboczej jednostki, co mogłoby doprowadzić do zatarcia.

Silnik diesla a paliwo wysokiej jakości

Technika jazdy dieslem ma znaczenie, ale to nie wszystko. Samochody napędzane silnikami diesla potrzebują wysokiej jakości paliwa. Napęd silnikiem wysokoprężnym zatankowany kiepskim paliwem może ulec uszkodzeniu, a w skrajnych przypadkach nawet zatarciu. Pamiętaj o tym niezależnie od tego, czy robisz krótkie trasy, czy podróżujesz na dłuższych dystansach.

Jeśli zatankujesz złe paliwo lub kiepskiej jakości podczas jazdy silnikiem diesla zaobserwujesz następujące objawy:

  • problemy z odpaleniem silnika;
  • nierówna praca i spadek mocy;
  • dymienie z układu wydechowego;
  • wzrost zużycia paliwa;
  • gaśnięcie silnika diesla podczas jazdy;
  • nietypowe dźwięki podczas uruchamiania silnika diesla.

Mogą też pojawić się problemy z odpaleniem oraz filtrem cząstek stałych. Rozwiązaniem tego typu kłopotów może być tankowanie oleju napędowego premium na sprawdzonych stacjach paliw. Unikniesz ryzyka, że zanieczyszczenia w układzie paliwowym doprowadzą do poważniejszych usterek, np. osadów w kolektorze dolotowym.

Nie warto oszczędzać na paliwie, szczególnie jeżeli jeździmy dieslem. Zatankowanie nie najlepszej jakości oleju napędowego może skutkować natychmiastowym zapchaniem filtra paliwa. To spowoduje, że Twój samochód nie ruszy się już z miejsca. Zdarza się, że w takich sytuacjach dochodzi też do uszkodzenia układu wtrysku paliwa. Nie lekceważ niepokojących sygnałów, jak np. nierówne obroty oraz dławienie się jednostki. To objawy tankowania złej jakości paliwa.

Jak jeździć dieslem? Poradnik dla posiadaczy samochodów na olej napędowy

Jak jeździć dieslem z układem SCR i DPF? Kilka słów o odpalaniu silnika diesla!

To temat, który jest wciąż aktualny, pomimo że bardzo często wyjaśnia się, jak prawidłowo odpalać diesla, gdy na zewnątrz są mróz i śnieg. Nie brakuje kierowców, którzy zanim odśnieżą swój samochód, uruchamiają silnik, aby się rozgrzał. To dobra metoda na stare auta, które są teraz bardzo rzadko spotykane na drogach. Odpalanie diesla w taki sposób to nie najlepsza technika jazdy zimą.

Silnik diesla spala paliwo efektywniej niż silnik benzynowy, dlatego zużywa go wyraźnie mniej. Rozprasza mniej energii w ciepłej formie. Jak ruszać dieslem? Kiedy już uruchomisz silnik, rozpocznij jazdę po upływie ok. 30 sekund. Oszczędzisz silnik i ograniczysz zużycie paliwa, jeśli pozwolisz silnikowi spokojnie osiągnąć temperaturę paliwa, operując na początku pedałem gazu bardzo delikatnie i z wyczuciem.

Na jakich obrotach jeździć dieslem, żeby nie uszkodzić wtryskiwaczy?

Maksymalny moment obrotowy w dieslach to już ok. 1500 obr./min. Auto jest bardzo wrażliwe na wciskanie pedału gazu, reaguje praktycznie natychmiast. Najwięcej drgań silnik generuje jednak, kiedy obroty osiągają 1400-1600 obr./min. Niskie obroty i mocne wciskanie pedału gazu przyczynia się do szybszego zużycia tłumików skrętnych dwumasy.

A więc na jakich obrotach jeździć dieslem? Gdy obroty spadają do 1500 obr./min, możemy jechać ze stałą prędkością. Zwalniając lub przyśpieszając, należy wcześniej zredukować bieg.

Jak jeździć dieslem z dwumasą, aby uniknąć awarii?

Jazda dieslem to nie rajdowe wyścigi na drodze i trzeba pogodzić się z tym, że nie zawsze będziemy najszybsi. Sposób na szybki start? Oczywiście gwałtowne zdjęcie stopy z gazu, czyli tzw. „strzelanie ze sprzęgła”. W ten sposób jednak bardzo obciążamy skrzynię biegów i sprzęgło, a jeżeli wyraźnie przesadzamy, to może dojść nawet do wyrwania mocowania silnika.

Jak zmieniać biegi w dieslu? Na pewno płynnie i niegwałtownie. Pamiętaj, że „jedynka” nie powinna być zbyt krótka, a kolejnych biegów nie wrzucamy w krótkich odstępach czasu. Pozwól silnikowi zacząć płynnie pracować. Wykorzystaj przewagę diesla nad silnikiem benzynowym przy większych prędkościach. Nie musisz wtedy zmieniać biegu, przyśpieszając np. z 70 km/h na 110-120 km/h.

Techniki jazdy dieslem są różne, natomiast jeśli miej na uwadze to, że niskie zużycie paliwa nigdy nie jest dobrym doradcą. Unikaj starania się za wszelką cenę jazdy na niskich obrotach bez przyspieszania. W praktyce, aby prawidłowo jeździć dieslem musisz zapewnić mu optymalne obroty – wtedy nie ma ryzyka, że wewnątrz turbosprężarki pojawią się osady, które mogłyby ją uszkodzić.

Nowoczesne silniki diesla są wyposażone w filtr cząstek stałych (DPF), a także zawór recyrkulacji spalin (EGR). To dwa systemy, które odpowiadają za sprawną pracę współczesnych silników diesla. Wystarczy, że od czasu do czasu zrobisz dłuższą trasę na wyższych obrotach i unikniesz tzw. „przegazowywania” na zimnym silniku, a ryzyko awarii diesla będzie o wiele mniejsze.

Diesel paliwo

Jak jeździć dieslem z DPF, EGR i turbosprężarką?

Turbosprężarka umożliwia uzyskanie dodatkowych osiągów. Jest jednak jednym z newralgicznych elementów samochodu i często ulega uszkodzeniu, co związane jest z kosztowną naprawą. Jak jeździć dieslem z turbiną, aby skutecznie tego unikać? Jeżeli jedziesz szybko, nie wyłączaj nagle silnika. W przeciwnym razie istnieje ryzyko zniszczenia uszczelnień i łożysk. Stosuj tylko dobrej jakości olej silnikowy, najlepsze będą oleje syntetyczne. Wymieniaj go wraz z filtrem, zgodnie z zaleceniami producenta.

Jeśli martwisz się o filtr cząstek stałych (DPF) oraz ogólny stan nowoczesnego silnika diesla, staraj się stosować do poniższych wskazówek.

  1. Rozgrzewaj silnik przed dynamiczną jazdą – po uruchomieniu silnika odczekaj kilkadziesiąt sekund, zanim wciśniesz gaz do oporu. Olej musi dotrzeć do turbosprężarki, aby uniknąć jej uszkodzenia.
  2. Unikaj niskich obrotów przy dużym obciążeniu – zmieniaj biegi na wyższe przy około 2–2,5 tys. obr./min, aby nie obciążać turbiny.
  3. Nie gaś silnika od razu po intensywnej jeździe – po dynamicznej jeździe odczekaj około 30 sekund na biegu jałowym, aby turbina miała czas na schłodzenie.
  4. Unikaj gwałtownego wciskania gazu na niskich obrotach – turbina potrzebuje chwili, aby się rozkręcić, dlatego lepiej przyspieszać stopniowo.
  5. Regularnie sprawdzaj poziom oleju – turbosprężarka jest smarowana olejem silnikowym, dlatego jego poziom musi być zawsze odpowiedni.

Uzupełniaj też płyn AdBlue, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania jednostki silnikowej. To substancja, która usuwa zanieczyszczenia w układzie paliwowym i redukuje koszty napraw, które mogą pojawić się w trakcie wieloletniej eksploatacji auta. Stosując się do powyższych wskazówek, będziesz w stanie zachować doskonałe osiągi silnika diesla nawet takiego, który jest wyposażony w selektywną redukcję katalityczną (SCR).

Koniec ery diesla – czyli jakie konsekwencje niosą ze sobą zmiany przepisów wobec diesli?

Samochody napędzane silnikami diesla przez wiele lat cieszyły się dużą popularnością ze względu na niskie zużycie paliwa i wysoką wydajność na długich dystansach. Jednak z przeprowadzonych przez organizację ADAC testów wynika, że samochody z silnikiem Diesla znacznie przekraczają normy emisji spalin. Dotyczy to nie tylko starszych modeli, ale także nowocześniejsze silniki Diesla nie spełniają coraz bardziej rygorystycznych wymagań środowiskowych. Władze wielu miast w Unii Europejskiej zapowiadają już wprowadzenie zakazów wjazdu dla diesli do centrów miast od 2025 roku, co oznacza, że jazda dieslem w przyszłości może stać się bardziej problematyczna.

Mimo ograniczeń, wciąż można efektywnie i ekonomicznie jeździć dieslem, pod warunkiem stosowania odpowiedniej techniki jazdy dieslem i dbania o silnik Diesla. Aby osiągnąć niskie zużycie paliwa, kluczowe jest utrzymywanie odpowiednich obrotów silnika Diesla oraz unikanie gwałtownych przyspieszeń.

Współczesne silniki Diesla są wyposażone w zaawansowane układy kontroli spalin, takie jak selektywna redukcja katalityczna (SCR) oraz zawór recyrkulacji spalin (EGR), co wpływa na ograniczenie emisji spalin i poprawę osiągów silników Diesla. Prawidłowo jeździć dieslem to również dbać o odpowiednie wypalanie DPF, co zapobiega zapychaniu filtra cząstek stałych (DPF) i wydłuża żywotność silnika.

Władze wielu miast w Unii Europejskiej już zapowiedziały wprowadzenie zakazów wjazdu do centrów miast silnikom diesla od 2025 roku. Walcząc ze smogiem, wprowadzane są strefy czystego transportu, w których zabrania się wjazdu pojazdom napędzanym silnikami diesla. W Polsce jeszcze nie ma tego typu stref, niemniej jednak wszystko wskazuje na to, że jest to tylko kwestią czasu. Plany związane z wprowadzeniem ograniczeń dotyczą aż 16 miast naszego kraju. Warszawa, Wrocław, Gdynia czy Kraków to jedne z tych, które brane są na celownik.

Jak jeździć dieslem z zaworem EGR i innymi układami, aby go nie uszkodzić?

Właściwa technika jazdy dieslem pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i przedłużyć żywotność silnika. Utrzymanie ekonomicznych obrotów silnika i unikanie gwałtownego przyspieszania to klucz do zachowania sprawności silnika Diesla. Dodatkowo, regularna wymiana oleju i kontrola układu wtrysku paliwa pozwolą uniknąć problemów z odpaleniem, szczególnie zimą. Silnikiem diesla zimą uruchamiaj dopiero po zakończeniu grzania świec żarowych – to pozwoli uniknąć dodatkowych obciążeń na układzie wtryskowym.

A więc jak jeździć dieslem, by osiągnąć ekonomiczne spalanie i dobrą wydajność? Zapamiętaj kilka wskazówek na koniec:

  • Utrzymuj ekonomiczne obroty silnika – Najlepsze efekty uzyskasz, utrzymując obroty w przedziale 1500–2000 obr./min.
  • Unikaj jazdy w korkach – Krótkie trasy i częste zatrzymywanie się mogą zwiększyć zużycie paliwa i spowodować problemy z odpaleniem.
  • Tankuj wysokiej jakości paliwo – Używanie oleju napędowego premium poprawia sprawność silnika Diesla i zmniejsza osady w układzie paliwowym.
  • Dbaj o turbosprężarkę – Po długiej trasie pozwól silnikowi popracować na wolnych obrotach przez kilkadziesiąt sekund, by schłodzić turbosprężarkę.
  • Wypalaj DPF regularnie – Unikaj jazdy na krótkich trasach, aby filtr cząstek stałych (DPF) mógł się skutecznie oczyścić.

Jazda dieslem wymaga większej uwagi i znajomości specyfiki silnika wysokoprężnego. Właściwa technika jazdy oraz dbanie o turbosprężarkę, filtr DPF i układ wtrysku paliwa sprawią, że jazda dieslem pozostanie ekonomiczna i wydajna, nawet w obliczu rosnących ograniczeń środowiskowych.

 

FAQ

Masz pytania i chcesz wiedzieć, jakie są najlepsze techniki jazdy silnikiem diesla? Zajrzyj do sekcji pytań i odpowiedzi. Przygotowaliśmy kilka praktycznych wskazówek, dzięki którym unikniesz problemów uruchamiając silnik diesla, a także utrzymasz właściwą temperaturę oleju podczas jazdy.

Jak jeździć dieslem na krótkich odcinkach?

Na krótkich trasach staraj się utrzymywać silnik Diesla na ekonomicznych obrotach i unikać częstych gwałtownych przyspieszeń. Regularnie wykonuj dłuższą trasę, aby umożliwić wypalanie filtra DPF.

Czy długie dystanse są zdrowsze dla diesla niż jazda w korkach po mieście?

Tak, długie dystanse pozwalają silnikowi Diesla osiągnąć optymalną temperaturę pracy, co sprzyja mniejszemu zużyciu paliwa i lepszemu wypalaniu sadzy w filtrze DPF. Jazda w korkach natomiast zwiększa osadzanie się zanieczyszczeń i obciąża układ wtrysku paliwa.

Jak jeździć dieslem zimą, aby nie zatrzeć silnika?

Zimą przed ruszeniem odczekaj, aż zakończy się grzanie świec żarowych i pozwól silnikowi popracować na wolnych obrotach przez kilkadziesiąt sekund. Unikaj wysokich obrotów na zimnym silniku i tankuj olej napędowy premium, aby poprawić rozruch w niskich temperaturach.

Na co zwrócić uwagę, kiedy planujesz zakup samochodu z silnikiem diesla?

Przede wszystkim zwracaj uwagę na przebieg, dźwięk pracy silnika oraz pobór oleju napędowego. Sprawdź działanie turbosprężarki i obecność filtra DPF — zapchany filtr może generować wysokie koszty napraw. Upewnij się, że silnik osiąga prawidłową temperaturę roboczą i nie ma problemów z odpaleniem na zimno. To podstawa, aby kupić sprawne auto, które nie zacznie generować wysokich kosztów remontu w związku z wcześniejszym nieprawidłowym użytkowaniem silnika diesla zimą i przez cały okres eksploatacji.

Ułatwienia dostępu